جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 23 تير 1393     
سفر به دروازه دوزخ/تصاویر

  فارس: در وسط صحرای کاراکوم در ترکمنستان یک گودال بزرگ به قطر 70 متر وجود دارد که متعلق به بیش از 40 سال پیش است؛ توسط دوربین‌های نشنال جئوگرافی از «جورج گورونیس» کاشف کانادایی که برای جمع‌آوری نمونه‌های میکرو ارگانیسم به داخل گودال رفت، فیلمبرداری شد.

 

 
دروازه‌های جهنم یکی از مکان‌های اسرارآمیز و نگران کننده در جهان است؛ یکی از بزرگ‌ترین کوره‌های دائم در حال سوخت است که زمین شناسان در سال 1971 آتش زدند؛ این کوره بزرگ برای دانشمندان که علاقه‌مند به زندگی فرازمینی هستند، مطالعه‌ای فوق‌العاده است؛ مثلاً برای دانستن اینکه چگونه میکروب‌ها می‌توانند زنده بمانند.

 

 
کاشف کانادایی «جورج کورونیس» به نشنال جئوگرافی گفت: فقط یک سال خودم را آماده این اکتشاف کردم تا بتوانم وارد دهانه بشوم و این پیچیده‌ترین حمل و نقل من از دهانه Derweze بود.
 
در این تصاویر کاشف کانادایی یک روپوش مقاوم در برابر گرما پوشیده و به حالت معلق در گودالی که 20 متر گودی دارد، قرار گرفته است؛ وی توسط یک طناب مقاوم در برابر شعله‌های آتش در حال پایین رفتن است و بر روی شعله‌های آتش تاب می‌خورد.

 
وی مأموریت خود را به اتمام می‌رساند اما با وجود خطرات، نتایج حاصل از این سفر هنوز شناخته نشده‌اند.
 
قدمت این دهانه به اوایل سال 1970 می‌رسد؛ در آن زمان زمین شناسان به گازی که در آن وجود دارد پی بردند و موقع نصب دستگاه‌های خود در زمین برای حفاری و استخراج منابع، ناگهان زمین زیر پای کارگران باز شد و زمین شناسان مجبور شدند برای جلوگیری از انفجار، محافظت از بومی‌ها و گازهای مضر، دهانه را آتش بزدند؛ آنها فکر می‌کردند چند روز بعد، آتش آن خاموش می‌شود اما بعد از 40 سال هنوز در آن آتش وجود دارد.
 
مردم محلی به این دهانه «دروازه دوزخ» لقب داده‌اند و سالانه حدود 12000 تا 15000 گردشگر از این مکان دیدن می‌کنند.
 
در سال 2010 رئیس جمهور ترکمنستان دستور داد گودال را پر کنند اما تصمیم او هرگز اجرا نشد.






درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: