جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 18 تير 1393     
احیای دریاچه ارومیه در10سال آینده

فارس: عیسی کلانتری امشب در نخستین جلسه شورای استانی فرهنگی ـ اجتماعی احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: طبق اعلام وزیر نیرو،  کشور نمی‌تواند بیش از 50 درصد از آب‌های تجدیدپذیر را مصرف کند و این به معنی کاهش 40 میلیارد متر مکعبی مصرف آب در کشور است.

وی با بیان اینکه در برنامه 5 ساله آینده سقف استفاده آب‌های تجدید پذیر 50 درصد خواهد بود که این رقم در حال حاضر 80 درصد است، افزود: اگر با 50 درصد آب‌های تجدیدپذیر بخواهیم کشور را اداره کنیم، مصرف 110 میلیارد متر مکعبی به 50 تا 40 میلیارد متر مکعب کاهش خواهد یافت و سهم بخش کشاورزی در مصرف آب باید سالانه کمتر از 40 میلیارد متر مکعب باشد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: این که بخش کشاورزی بتواند همه محصولات خود را بر مبنای مصرف آب زیر 40 میلیارد مترمکعبی تولید کند، کار بسیار سختی است و سرمایه‌گذاری سنگینی را می‌طلبد چرا که میزان آب مصرفی نسبت به سال قبل نصف و تولید دو برابر شده است.

کلانتری خاطرنشان کرد: بودجه پیش‌بینی شده برای احیای دریاچه در سال جاری یک هزار و 467 میلیارد تومان است و بخش عمده‌ای از دستگاه‌های اجرایی دارای ردیف بودجه هستند که باید پیگیر تخصیص و افزایش آن باشند، موظفیم در هر شرایطی بودجه احیای دریاچه را تامین کرده و به پایش انجام وظایف از سوی دستگاه‌های اجرایی بپردازیم.

پروژه‌های ملی مرتبط با احیای دریاچه به دستگاه‌های محلی تفویض شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح اهداف شکل‌گیری شورای استانی فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: این شورا به پیشنهاد استانداران دو استان آذربایجان‌شرقی و غربی به منظور بررسی مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و سایر مسائل مرتبط با بحران دریاچه ارومیه شکل گرفت تا آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های لازم برای مردم منطقه از طریق این شورا انجام پذیرد.

مردم باید با خطرات خشک شدن دریاچه ارومیه کاملا آگاهی یابند

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه مردم باید با خطرات خشک شدن دریاچه کاملا آگاهی یابند و آماده رویارویی با شرایط بحرانی باشند تا بتوانند یاور و حامی دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف محوله شوند، افزود: هر دو استان آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی دستگاه‌های اجرایی توانمندی دارند و باید پروژه‌های ملی مرتبط با احیای دریاچه هم به همین دستگاه‌های محلی تفویض شود چرا که هم انگیزه و هم توانمندی اجرای آنها را فراق از بروکراسی‌های اداری دارا هستند.

احیای دریاچه ارومیه در 10 سال آینده

کلانتری ابراز امیدواری کرد، با اهتمام و عزم ملی تمام دستگاه‌ها و آحاد مردم دریاچه ارومیه در سال 1402 به وسعت 4 هزار و 300 کیلومتر و حجم 15 میلیارد مترمکعب برسد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه امروز حیات آذربایجان بستگی به زیست دریاچه ارومیه دارد، افزود: در حال حاضر همه چیز برای احیای دریاچه ارومیه مهیاست و طبق گفته دولت در این مورد هیچ‌گونه محدودیت مالی وجود ندارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: