جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 17 تير 1393     
خبر آلن ایرازتلاش برای کاهش پرانتزها

باشگاه خبرنگاران: "آلن ایر" در مصاحبه با شبکه صدای آمریکا در پاسخ به سوالی تحت عنوان 6 روز از دور جدید گفتگوهای هسته‌ای گذشته است، ارزیابی شما از این دوره از مذاکرات تا به این جا چیست؟اظهار داشت: الان در وسط آن هستیم.کارشناسان در تعطیلات آخر هفته با همدیگر ملاقات کردند. امروز در سطوح مختلف، هم مدیران سیاسی و هم کارشناسان دیدارهایی بود. یعنی همه تلاش می‌کنند تا قبل از ضرب الاجل به یک توافقی برسیم؛ ولی صاف و پوست کنده باید بگویم که هنوز شکاف‌های عمده سر جایشان باقی است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که این شکاف‌ها بیشتر در چه زمینه‌هایی هستند؟مدعی شد: همانطور که می‌دانید من نمی‌توانم به جزئیات خاص این مذاکرات بپردازم، ولی آنچه می‌توانم بگویم این است که هنوز روشن نیست که آیا ایران تصمیم گرفته اقدامات لازم را انجام دهد تا به جامعه جهانی نشان بدهد که ماهیت برنامه هسته‌ای‌ اش صرفاً صلح‌آمیز است و خواهد بود. اگر ایران راضی باشد این کار را بکند ... ما می‌توانیم قبل از ضرب الاجل (تعیین شده در توافق موقت آذرماه سال گذشته) به توافق برسیم.

سخنگوی فارسی زبان وزارت امورخارجه آمریکا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شما تغییری در مواضع ایران می بینید؟ در این چند روز از دیپلمات‌های مختلف نقل می‌شود این مذاکرات خیلی کند پیش می‌رود و این که تغییر موضعی هم از جانب ایران نمی‌بینیم؟ گفت: بطور کلی شما نباید فراموش کنید که همان شعاری که همه ما می‌دهیم، یعنی تا بر سر کل توافق به توافق نرسیده‌ایم، بر سر اجزای مختلف هیچ توافقی وجود ندارد. یعنی در مورد موضوعات مختلف سعی می‌کنیم که فاصله دیدگاه‌ها را کمتر کنیم، ولی تا به یک توافق نهایی و جامع نرسیده‌ایم، توافق بر اجزای مختلف اصلاً مهم نیست.

"ایر" در پاسخ به این سوال که یعنی هنوز روی کلیات هم اختلاف هست؟ تاکید کرد: نه، در سطوح مختلف صحبت می‌کنیم؛ یعنی هم راجع به موضوعات کلی صحبت می‌کنیم و هم در خود نگارش متن توافق، یعنی تلاش برای کمتر کردن این پرانتزها.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان تمدید مذاکرات بعد از این ۶ ماه وجود دارد؟عنوان داشت: نه این سوء تعبیر است؛ شما نباید همه آن چیزهایی که در رسانه‌ها می‌خوانید را باور کنید. این فقط واقعیت است که بطور خودکار این توافق تمدید نمی‌شود، و فقط با توافق همه طرف‌هاست که این توافق قابل تمدید است.الان تمرکز ما فقط و فقط بر رسیدن به یک توافق جامع است و الان اصلاً به فکر تمدید کردن یا تمدید نکردن این مهلت نیستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه الان به یک وضعیتی رسیده‌ایم که اینجا هستیم، در وین، و سعی می‌کنیم بطور مسالمت‌آمیز به توافقی برسیم و این بحران را حل کنیم، مدعی شد: همانطور که عرض کردم الان ایران بر سر یک دوراهی قرار دارد و واقعاً اگر نیت دارد به دنیا نشان دهد که ماهیت برنامه هسته‌ای اش واقعاً صلح آمیز است، رسیدن به یک توافق امکان‌پذیر است و انشالله این اتفاق هم بیافتد.

سخنگوی فارسی زبان وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود ایران حاضر است تغییراتی در ساختار راکتور آب سنگین اراک بدهد تا نگرانی‌ها را برطرف کند. آیا پیشنهادات ایران مورد پذیرش قرار گرفته، یا همچنان اراک یکی از موضوعات مورد اختلاف است؟گفت: بله اظهارات ایشان را خواندیم؛ ولی همانطور که قبلا عرض کردم، راجع به اجزای مختلف این مذاکرات نمی‌توانم رسانه‌ای صحبت کنم. در مورد راکتور اراک، اگر ایران راضی باشد اقدامات لازم را انجام بدهد، عالی است؛ ولی همانطور که قبلا شعار دادیم، تا به یک توافق کلی، که مرضی‌الطرفین باشد، (نرسیده‌ایم) توافق بر سر اجزای مختلف معنا ندارد.

وی مدعی شد: بعضی‌ها در مورد زیاده‌خواهی صحبت می‌کنند، ولی ما پیشنهادهای معقول و قابل راستی‌آزمایی و دست یافتنی روی میز گذاشتیم که اگر واقعا ایران قصد دارد به دنیا نشان بدهد که برنامه هسته‌ای اش صرفاً صلح‌آمیز است، این عالی است، از این چه بهتر. این زیاده‌خواهی نیست. این فقط این است که در میان تمام کشورهای عضو ان پی تی، ایران به تعهدات هسته‌ای عمل نکرده و درخواست ما، یعنی جامعه جهانی، فقط و فقط این است که ایران مثل همه اعضای ان پی تی به تعهدات خود پایبند باشد و شفاف باشد تا این نگرانی‌های جامعه جهانی برطرف شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: