جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 7 بهمن 1394     
دلیل بی‌آب ماندن برخی سدها

 

خبرگزاری مهر:رحیم میدانی گفت: میزان آب تجدیدپذیر کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به ۸۸ میلیارد مترمکعب در ۸ سال گذشته کاهش یافته است.


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهارداشت: شورای عالی آب به عنوان بالاترین نهاد سیاستگذاری در این بخش، ۶۸ درصد آب تجدیدپذیر کشور را قابل برنامه ریزی دانسته و بقیه آن حقابه طبیعت و محیط زیست است.

وی افزود: مطابق تمهیدات اندیشیده شده ۱۱ میلیارد مترمکعب از مصرف آب های زیرزمینی در برنامه ششم توسعه کاسته می شود که از نابودی نیمی از منابع آب تجدیدپذیر جلوگیری می کند. وزارت کشاورزی با بازنگری در طرح‌های اجرایی خود، یک میلیون هکتار از سطح شبکه های آبیاری کشور کاسته و امروز توسعه عمودی به معنای ارتقای بهره وری در دستور کار این وزارتخانه است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: امروز برخی به دلیل بی اطلاعی، مقوله سدسازی در کشور را از اساس زیر سئوال می برند اما اگر نیاز کشور را به درستی بشناسند، به طور مطلق آن را رد نمی کنند.

میدانی، بارندگی های اخیر در میناب را مثال زد و گفت: بارش‌ها موجب تجمع افزون بر ۵۱ میلیون مترمکعب آب پشت این سد شد که اگر این مانع نبود، در کمتر از ۲۴ ساعت همه آب از دسترس خارج می شد و به دریا می ریخت. یکی از عوامل بی استفاده ماندن شماری از سدهای وزارت نیرو، تغییر نکردن روش طراحی سدهای مخزنی در کشور است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: امروز کشور با بحران آب و محیط زیست روبرو شده و باید با درس گرفتن از اشتباه‌های گذشته به اصلاح مدیریت ها پرداخت. به گفته این مقام مسئول در وزارت نیرو، تبیین ناصحیح وضع بحرانی امروز، کشور را با مهلکه های تازه روبرو می کند.

وی بر لزوم تفکیک سهم مدیریت و تغییر اقلیم از یکدیگر تاکید کرد و بیان داشت: باید با پرهیز از مخفی شدن پشت بهانه تغییر اقلیم، به اصلاح چگونگی مدیریت پرداخت. عکس العمل ما در برابر پدیده تغییر اقلیم بسیار کُند است.

معاون وزیر نیرو از افزایش ۵۰۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی این وزارتخانه خبر داد و گفت: این اعتبارات از یکهزار و ۲۵۰ میلیارد ریال در سال ۹۳ به بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای امسال افزایش یافت.

معاون وزیر نیرو، پایش حوضه های آبریز با استفاده از تجهیزات سنجش از راه دور و تصاویر ماهواره ای به منظور رصد هر چه بهتر تغییر کاربری ها و تشکیل شورای هماهنگی حوضه های آبریز با مشارکت همه ذی نفعان در ۴ حوضه اصلی کشور را از دیگر اقدامات وزارت نیرو برشمرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: