جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 6 بهمن 1394     
پاسخ نوبخت درباره پرواز مستقیم ایران - آمریکا

خبرگزاری فارس: محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری که صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد درباره اظهارات برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه تا پایان سال 94 امکان بررسی بودجه وجود ندارد، اظهارداشت: کمیسیون‌های تخصصی مجلس کار تخصصی را آغاز کردند و کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه نخست خود کلیات برنامه بودجه 95 را تصویب کرد و امیدواریم کار به صورتی پیش برود که بتوانیم در آغاز سال آینده بودجه را داشته باشیم.

وی درباره میزان عیدی کارمندان دولت نیز خاطرنشان کرد: درباره عیدی هنوز تصمیم‌گیری نشده و در صورت نهایی شدن درباره آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان پرداخت یارانه‌های نقدی اظهارداشت: پرداخت 3 هزار و 400 میلیارد تومان به صورت نقدی و تمهید مقدمات آن کار آسانی نیست و با توجه به محدودیت منابع پرداختی‌های دولت کار دشواری است اما اگر مردم خوشحال شوند ما نیز از این امر خوشحال می‌شویم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت تصمیمی درباره پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا داشته است یا خیر، گفت: هیچ تصمیم دولتی یا مصوبه هیأت وزیران برای پرواز از تهران یا سایر شهرهای کشور به آمریکا وجود ندارد چون این کار در حوزه کار هیأت دولت نیست.

وی ادامه داد: شرکت هواپیمایی می‌تواند پروازهایی را طراحی کند، قبل از لغو تحریم‌ها امکان سوختگیری هواپیماهای ما در کشورهای اروپایی وجود نداشت که بعد از رفع تحریم‌ها این مشکل حل شد و صحبت‌هایی درباره پرواز بین تهران آمریکا وجود داشت که هنوز اجرایی نشده است.

محمد باقر نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره اثرات سفر اروپایی رئیس جمهور و میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی کشورها در ایران تصریح کرد: اگر تصور شود ما از رفع تحریم‌ها چند ده میلیاردی که دولت یا بانک مرکزی دسترسی پیدا می‌کند باید اکتفا کنیم اثراتی ندارد و در دوره‌ای 700 میلیارد دلار صرف شد هرچند می‌تواند هر یک از این موارد در جهت رونق اقتصادی موثر باشد اما ابزار اصلی نیست و آنچه می‌تواند اقتصاد ایران را پویا کند، سرمایه‌گذاری خارجی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه هیات‌های بلندپایه خارجی به ایران می‌آیند و باب مذاکره را درباره سرمایه‌گذاری‌های خارجی باز می‌کنند تصریح کرد: ما از اینکه کشورمان به بازار واردات آنها تبدیل شود استناد می‌کنیم و کلیات برنامه ما نیز استفاده مستقیم از تسهیلات اعطایی خارجی‌ها نیست، اول باید به جای تسهیلات سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شود و سپس تکنولوژی روز را خارجی‌ها به کشور وارد کنند و عامل سوم نیز صادرات تولیدات محصولات صنعتی کشورمان است که باید به آن توجه کنیم چرا که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برون‌گرایی با توسعه صادرات همراه است.

نوبخت با بیان اینکه ما سال‌ها در بازار جهانی حضور نداشتیم تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به آسانی به بازارهای جهانی ورود کنیم و قالب شرکت‌هایی که به کشور ما می‌آیند بازار منطقه‌ای دارند که می‌توانیم از بازار آنها برای محصولاتی که در داخل تولید کردیم استفاده کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در بین تعدد شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری خارجی انحصار را نمی‌پذیریم، خاطرنشان کرد: اکنون دیگر تحریم نیستیم و بین کشورها انتخاب می‌کنیم که با سفر مقامات بلندپایه کشورها به ایران و همچنین سفر مقامات ایرانی از جمله آقای روحانی به اروپا این انتخاب صورت می‌گیرد و ما آنهایی را که با ما سازگارتر هستند انتخاب می‌کنیم و از تمایل دولت ژاپن برای سفر به ایران خبر داد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره بودجه اختصاص داده شده در روستاها در دولت یازدهم اظهارداشت: 2 موضوع در روستاها برای ما مهم است، غیر از بحث‌هایی که برای بافت روستایی و ساخت و ساز بنیاد مسکن، 2 کار در جهت عمران روستاها انجام گرفته است، یکی در خصوص آب و دیگری راه روستایی است.

وی ادامه داد: دولت در زمینه آب 1500 میلیارد تومان برای آب‌رسان روستاها اختصاص داده است ضمن اینکه 600 میلیارد تومان برای راه‌های روستایی اختصاص داده شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بودجه دو بخش دارد، یکی ملی که برای طرح‌های ملی است و دیگری اعتبارات استانی است که 5 هزار و 400 میلیارد تومان در روستاهای مختلف برای کارها و پروژه‌های مختلف در نظر گرفته شده است، ضمناً آمار ریز اعتبارات روستاها از طریق استانها اعلام می‌شود و بهترین گزارش را سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و شهرستان‌ها ارائه می‌دهند که در دهه فجر می‌توان این گزارش‌ها را دریافت کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تاکنون چقدر یارانه پرداخت شده است تصریح کرد: درباره پرداخت یارانه نقدی به مردم از سال 89 این کار صورت گرفته است و هر ماه از طریق سازمان هدفممنتدی، مبالغ یارانه نقدی به خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: به طور کلی حدود 260 هزار میلیارد تومان مصارف ما درباره پرداخت یارانه است و ما قرار بود از محل افزایش قیمت‌ها مبالغی را به عنوان درآمد کسب کنیم، 50 درصد به صورت مؤدی پرداخت شود و 30 درصد به کمک تولید بیاید و 20 درصد به حساب خزانه واریز شود در واقع باید از این 140 میلیارد تومان نیمی از آن یعنی 70 میلیارد تومان پرداخت شود اما این رقم حدود 260 هزار میلیارد تومان است.

نوبخت در ادامه خاطرنشان کرد: این رقم به این معناست که 260 هزار میلیارد تومان یعنی کل درآمد یارانه‌ها به اضافه مبلغ برداشتی از خزانه بین خانوارها تقسیم شد و آن موقع پیش‌بینی می‌شد که به هر خانوار در نهایت 20 هزار تومان پرداخت شود اما امکان تقلیل این مبالغ وجود ندارد و ما مجبوریم همه درآمد هدفمندی را به اضافه بخشی از موجودی خزانه عمومی به این مبلغ اختصاص دهیم. البته این اعداد تقریبی است و عدد پرداخت دقیق یارانه را در جلسات آتی اعلام می‌کنم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات دولت در زمینه حقوق بازنشستگان اعلام کرد: برای سال آینده اقدام کلی که برای همه شاغلان و بازنشستگان انجام شد  آن بود که 12 درصد به حقوق آنها اضافه شد.

وی ادامه داد: برای بازنشستگان از یک میلیون و 260 هزار بازنشسته کشوری و 500 هزار نفر بازنشسته لشکری، بیش از یک میلیون نفر از این افراد که حقوقی بین 750 هزار تومان تا 1.5 میلیون تومان می‌گیرند جامعه هدف ما این است که به طور متوسط حقوق آنان 20 درصد اضافه شود و برخی نیز تا 24 درصد حقوق آنان اضافه خواهد شد. بنابراین کسی که 750 هزار تومان حقوق می‌گیرد 40 درصد به حقوقش اضافه می‌شود.

نوبخت در ادامه تصریح کرد: بنابراین حداقل حقوق دیگر 750 هزار تومان نیست بلکه حداقل حقوق بین یک تا یک میلیون و 50 هزار تومان است و به نسبتی که به 1.5 میلیون تومان حقوق نزدیک شویم، میزان درصد کم می‌شود تا به 12 درصدی که به همه اضافه شده است می‌رسیم، این کار برای کاستن از بی‌عدالتی است.

نوبخت تصریح کرد: تمام بازنشستگانی که از دولت بابت بازنشستگی مطالباتی دارند، بالغ بر 4 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه در سال آینده تعریف شده است که این میزان به همه بازنشستگان تأمین اجتماعی می‌رسد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش دولت نسبت به رد صلاحیت‌ها گفت: رئیس جمهور جلسات منظمی را با مقام معظم رهبری دارند و در این جلسات مسائل مهم از جمله بحث رد صلاحیت‌ها می‌تواند مورد بحث قرار گیرد اما من در این باره اطلاعی ندارم، هرچند آقای رئیس جمهور می‌تواند با هرکسی که در موضوع رد صلاحیت‌ها موثر هستند تماس‌های غیررسمی را برقرار کنند که این کار انجام شد.

وی ادامه داد: ما به عدالت شورای نگهبان معتقدیم و انتظار داریم این مشکل در چارچوب قانون حل شود، هیچ‌کس از افرادی که ذیصلاح نیستند دفاع نمی‌کند ولی می‌خواهیم کسانی که 4 گانه صلاحیتشان را تائید کرده است به جمع خدمتگزاران نظام برگردند و انتظار ما این است.

وی ادامه داد: هیأت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها مُرّ قانون را اجرا کرده‌اند و اکنون نیز انتظار ما از شورای نگهبان اجرای قانون است و ما امیدواریم این اتفاق بیافتد و در مواردی که بازبینی لازم است بازنگری صورت گیرد.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد رئیس جمهور درباره رد صلاحیت‌ها اظهارداشت: طبیعی است شورای نگهبان در مرحله‌ای که آقای رئیس جمهور اظهارنظر کرده بودند وارد بررسی احراز صلاحیت داوطلبین نشده بود و هیأت‌های نظارت این بررسی‌ها را داشتند و طبیعی است یکی پنداشتن شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت منطقی نیست، اقدام به رد صلاحیت مربوط به شورای نگهبان نبود و اکنون این شورا در حال رسیدگی است.

سخنگوی دولت درباره انتخابات الکترونیک نیز تصریح کرد: دقت و سرعت کار در این نوع از انتخابات مد نظر است، دولت نیز تصمیم داشت انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کند اما درباره نرم‌افزار اختلافاتی پیش آمد که آیا این نرم‌افزار از امنیت کافی برخوردار است یا خیر؛ بنابراین شورای نگهبان تشکیک و تردیدی در این بخش داشت که به صورت صحیح و ایمن انتخابات برگزار نشود.

وی ادامه داد: شورای نگهبان آراء مأخوذه در انتخابات را محرمانه می‌داند، نظرات کارشناسی مطرح شد و با تامین نظر شورای نگهبان انتخابات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود لذا اجرای این انتخابات به صورت یکجانبه از سوی دولت وجود ندارد.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره قراردادهای نفتی و انتقادات وارده به این قراردادها تصریح کرد: این قراردادها به صورت تیپ نیست بلکه چارچوبی است که برای میادین مشترک بین ایران و سایر کشورهای همسایه در نظر گرفته شده است لذا در صورتی که کسی از جمله نهادهای نظارتی در این باره نظری داده است، دولت فراخوان داده است و ما پذیرای نظرات هستیم تا به چارچوب منطقی و مناسب و دارای جذابیت برای شرکت‌های خارجی برسیم، عده‌ای نیز برخورد سیاسی با این موضوع می‌کنند که البته تعداد آنها زیاد نیست.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره خلف وعده طرف‌های 1+5 و مسائل پسابرجام اظهارداشت: در مسائل پسابرجام بیشتر بی‌اعتمادی‌ها به آمریکا بر می‌گردد و اکنون ما می‌دانیم دیگر آمریکا امکان ایران هراسی ندارد. با گزارش‌هایی که درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران حاصل شد، همه اطمینان حاصل کردند که همه چیز پوچ بوده است و اگر این ایران هراسی‌ها پوچ نبود شورای حکام چنین گزارش‌هایی را نمی‌داد.

وی ادامه داد: این چالش‌ها همچنان وجود دارد و برای بهینه‌سازی انتخاب ما از بین سرمایه گذاران باید به این نکات توجه داشت، اطمینان نسبی وجود دارد که برگشت به نقطه قبل امکان‌پذیر نیست و اجماع جهانی علیه ایران صورت نمی‌گیرد و در مباحث اخیر نیز ثابت شد آنچه پیش از این شکل گرفته بود عادلانه نبود.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره نرخ رشد، تصریح کرد: گزارش آمار و نیروی کار اخیراً از سوی مرکز آمار منتشر شده و نشان می‌دهد جمعیت فعال پاییز 94 نسبت به جمعیت فعال پاییز 93 تقریباً 750 هزار نفر جدیداً وارد بازار کار شده‌اند، از این مجموعه حدود 630 هزار نفر توانسته‌اند شغل پیدا کنند و 120 هزار نفر هم شغل پیدا نکرده‌اند.

وی ادامه داد: اکثریت نیروی فعال جدید شغل پیدا کرده‌اند و برخی در این باره موفق نشدند بنابراین نرخ بیکاری پاییز امسال نسبت به تابستان 0.2 واحد درصد تقلیل یافت و به 10.7 درصد رسید، در بخش کشاورزی و خدمات نیز ما با افزایش نیروی انسانی مواجه بودیم که رشد اقتصادی +1 درصد ما را این دو بخش تامین کردند، دوستان دیگر همچون آقای عادل آذر پیش از این توضیح داده‌اند که اینها متغیر پیش‌نگر است و افزایش اشتغال نشان از رشد اقتصادی دارد.

سخنگوی دولت درباره توضیح ناکافی بودن رشد یک درصدی اقتصادی کشور، اظهارداشت: جمع‌بندی‌های اولیه ما مثبت است و امیدواریم آمار این رشد نیز به زودی منتشر شود، البته ما نمی‌گوییم تا رشد یک درصد در اوج قدرت هستیم ولی اینکه رشد 6.8- درصد به رشد 3 درصد رسید، این به ما امید داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره لغو تحریم‌های بانکی اظهارداشت: گزارش بانک مرکزی درباره لغو تحریم‌ها حاکی از آن است که تحریم‌های بانکی برداشته شده، ممکن است از نظر اداری زمان کوتاهی را تلف کند که این امر اجرایی شود، برای بانک‌ها نیز توضیح داده شده است، شاید در یک مورد نه در ارتباط با مسائل هسته‌ای بلکه در ارتباط با سایر مسائل مشکلی وجود داشته باشد اما امیدواریم همه بانک‌ها رفع تحریم شوند و اکنون سرمایه‌گذاری از طریق بانک‌ها امکان پذیر است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه توانستیم دارایی‌های بلوکه شده هسته‌ای را 1پس بگیریم تصریح کرد: پس از لغو تحریم‌ها طبق گزارش بانک مرکزی همه دارایی‌هایی که از کشور درباره مسائل هسته‌ای بلوکه شده بود آزاد شدند و اکنون نیز برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است تا ببینیم چه استفاده‌های بهینه‌ای از این دارایی‌ها شود و اکنون در ارتباط با پرونده هسته‌ای دارایی بلوکه شده دیگری نداریم.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری به تلاش دولت درخصوص تائید صلاحیت نامزدهای عدم احراز صلاحیت شده برای انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: این ماموریت اجرا شده است و هم آقای جهانگیری و هم آقای رحمانی فضلی در این باره اقدامات زیادی کردند که امیدواریم نتایج آن را در اقدامات شورای نگهبان ببینیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه سخنگوی قوه قضاییه از قطعی شدن حکم محکومیت متهمان کرسنت خبر داده‌اند و موضع دولت با توجه به اینکه برخی از این افراد در پست‌های دولتی مسئولیت دارند، چیست؟ گفت: این پرونده متعلق به بیش از 10 سال گذشته است و همان گونه که شما به آن اشاره کردید سخنگوی محترم قوه قضاییه نیز اعلام کردند که آراء قطعی شده است بنابراین هرکسی در این ارتباط محکوم شده است، باید مطیع قانون باشد و ما نیز به قوه قضاییه اعتماد داریم، هیچ کسی در هیچ پستی مصون از پیگیری قضایی نیست و هرکسی محکوم شده ولو مسئولیت داشته باشد باید حکم اجرا شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر گزارش مذاکرات، تصریح کرد: انتظار می‌رود افکار عمومی درباره مباحث کلی جلسات مذاکره مطلع باشند و همواره این مسائل از طریق سخنگوی وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده، شخص وزیر امور خارجه و مواردی نیز توسط من انجام شده است.

وی ادامه داد: تفسیر و جزئیات بیشتری را افکار عمومی مطالبه نمی‌کند و مهم نیست بنابراین جلساتی نیز در دانشگاه یا رسانه ملی تشکیل شد و همه جزئیات طرح شد. اصرار برای مکتوم ماندن جزئیات در دولت وجود ندارد و مراجعی که باید به تفصیل مطلع باشند گزارش‌های مختلف را دریافت کرده‌اند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره تلاش‌های دولت در زمینه رفع حصر اظهارداشت: اگر منظور از پیگیری امری که به رفع حصر منجر می‌شود، ما نیز معتقدیم و معترفیم که این اتفاق نیفتاده است اما من شاهد این تلاش‌ها بوده‌ام.

وی با بیان اینکه خداوند بیشتر از وسع انسان از او انتظار ندارد، تاکید کرد: ما به اندازه‌ای بیش از وسعمان تلاش کرده‌ایم اما تصمیم‌گیرنده نهایی در این زمینه نیستیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی توسط دولت اظهارداشت: برنامه ششم در شرایط پساتحریم است و یکی از مسائلی که در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است توسعه است که حمل و نقل ریلی یکی از مسائلی است که به آن توجه شده است. در این موضوع حمل و نقل ریلی، زمینی، هوایی و دریایی معتقدند که مردم باید شایسته بهترین‌ها هستند.

وی ادامه داد: در دوران تحریم به هر دلیلی مردم از این امکانات محروم بودند و ناوگان هوایی ما فرسوده است و باید نوسازی شود، جان و رفاه مردم برای ما مهم است و در اولین گشایش مردم شاهدند دولت در حال اقدام برای نوسازی ناوگان حمل و نقل است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت در حال سریع‌السیر و برق‌گیر کردن خط ریلی تهران مشهد است، تصریح کرد: درباره خودروها نیز گشایش حاصل شده و طرح نوسازی 90 هزار تاکسی رونمایی شد که دولت متعدد شده است تا شهریورماه 90 هزار تاکسی فرسوده را از حمل و نقل عمومی خارج کرده و به جای آن خودروی با کیفیت قرار داده شود، دولت به پیمان خود استوار است و گام به گام به سمت قول‌های داده شده به مردم پیش و اهداف توسعه کشور به پیش می‌رود و امیدوارم در آینده شاهد نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی، ریلی و خودروها باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به اظهارات اخیر آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای خرید هواپیما گفت: ممکن است عدد 114 هواپیما کمتر یا بیشتر شود و ممکن است علاوه بر خرید ایرباس، بوئینگ نیز خریداری شود، دولت برای نوسازی ناوگان هوایی اقدام می‌کند و این را حداقل خدمت به مردم تلقی می‌کند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه افزایش حقوق شامل همه کارمندان می‌شود، تصریح کرد: ما هرگز اعلام نکردیم افزایش حقوق تنها برای مشاغل حاکمیتی است چرا که کارمندان اداری دارای دو بخش هستند، عده‌ای از فوق‌العاده شغل استفاده می‌کنند و برخی استفاده نمی‌کنند، کارمندان با یک سابقه کار، یک مدرک و یک کار مشخص در 2 وزارتخانه 2 دریافتی متفاوت دارند بنابراین حقوق کارمندان از 2 عدد تشکیل می‌شود، حقوق ثابت و فوق‌العاده که این فوق‌العاده بسته به شرایط، نوع و محیط کار و شرایط اقلیمی تفاوت دارد.

نوبخت در خصوص فوق‌العاده شغل 50 درصدی کارمندان در دولت قبل تصریح کرد: مشاغلی که نیاز زیادی به آنها وجود دارد، دولت می‌تواند تا 50 درصد نیز فوق‌العاده برای جذب این اشخاص بدهد، دولت قبل تشخیص داد در برخی دستگاه‌ها این 50 درصد را بدهد و اکنون شاهدیم در برخی دستگاه‌ها 50 درصد فوق‌العاده را می‌گیرند و برخی نمی‌گیرند اما قانون مشخص کرده و تصویب هیأت وزیران و تائید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور این تفاوت پرداختی‌ها صورت می‌گیرد اما ما این تصویب‌ها وتائیدها را به دلیل فقدان منابع مالی نداشتیم.

سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود تصریح کرد: سال گذشته مصوبه‌ای بود که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اختیار کامل تصویب این بودجه را داشته باشد، ما روی نظام پرداخت‌ها کار کردیم تا این نابرابری‌ها جبران شود و در اولین فرصت قانونی نیز سازمان مدیریت این کار را انجام داد لذا عنوان کردن این که افزایش حقوق مربوط به نهادهای حاکمیتی است درست نیست و چرا با اطلاع‌رسانی غلط و غیر اخلاقی مردم را به اشتباه می‌اندازید.

سخنگوی دولت در پایان نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیش‌بینی دولت درباره نرخ تورم چیست؟ تصریح کرد: مدل‌های اقتصاد سنجی نرخ تورم را در سال فعلی 11.3 تعریف می‌کند، تورم نقطه به نقطه نیز تقلیل یافته و اکنون 9.2 است که این نشان دهنده رونده کاهنده نرخ تورم است و امیدواریم با افزایش رشد اقتصادی توسعه و پیشرفت کشور را با هم شاهد باشیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: