جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 6 بهمن 1394     
معادن شن و ماسه و کارخانه آسفالت باید از منطقه ۱۸ خارج شوند

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رييس کمیته نظارت شورای شهر تهران در بازدید از محله خلیج فارس جنوبی در منطقه ۱۸ بر ضرورت برخورد با صنایع آلاینده تاکید کرد و گفت: صنایع آلاینده زندگی ساکنان محلی را تحت تاثیر قرار داده است.

در دیدار مردمی و ساکنان محلی، محله خلیج فارس جنوبی منطقه ۱۸ با دکتر محسن پیرهادی، رییس کمیته نظارت شورای شهر تهران، مسایل و مشکلات این محله مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا شورایاران و فعالان محلی گزارشی در جریان دیدار رئیس کمیته نظارت شورا، گزارشی  از وضعیت موجود محله خلیج فارس ارائه دادند.

در این جلسه، نعمتی دبیر شورایاری محله گفت: تعریض خیابان خلیج فارس که تقریباً نیمی از آن انجام شده ضروری است و انتظار داریم شهرداری بودجه مصوب را با همین موضوع در اختیار شهردار منطقه قرار دهد.

وی ادامه داد: یک بازار روز با ۱۸۰ غرفه در سطح محله داشتیم که تبدیل به انباری شده که هیچ گونه بهره برداری از آن نمی شود و خیابان حسینی تبدیل به بازار روز شده و مغازه دارها پیاده رو خیابان را اجاره می دهند که علاوه بر مشکلات رفت و آمد از نظر امنیتی نیز بسیار نامناسب است.

به گفته نعمتی، حدود ۱۳۰ هزار جمعیت در محله خلیج فارس جنوبی و شمالی و نوروز آباد ساکنند که زندگی آنها تحت تاثیر مشکلات زیرساختی قرار دارد.

او تصریح کرد:در محدوده محله، ۷ مدرسه داریم ولی امکانات زیرساختی مانند برق و آب برای جمعیت بسیار پایین تر لحاظ شده است و از نظر کیفی و کمی جوابگوی نیاز ساکنین محله نیست. همچنین گفت کارخانه شن و ماسه و کارخانه آسفالت مشکلات جدی زیست محیطی را در محله ایجاد کرده است. با پیگیری هایی که انجام داده ایم بخشی از کارخانه شن و ماسه تعطیل شده ولی متأسفانه همچنان فعال است.

در ادامه عبداله وند، نایب دبیر شورایاری محله هم به مشکلات دیگری اشاره کرد: شهرک مفید، ۴ خیابان اصلی دارد که خیابان های سپیده و رحمانی خاکی است و بیست و پنج سال پیگیری ما نتیجه نداده و رسیدگی نکرده اند.

وی همچنین پمپ چاه های غیر مجاز محله، غیر قابل شرب بودن آب و کمبود نور معابر را از مشکلات مهم محله دانست و خواستار رفع آنها شد.

در این جلسه همچنین محمدی از دیگر اعضای شورایاری این محله گفت: در حریم اتوبان آزادگان ۹۸ خانه فضای سبز اعلام شده ولی اقدامی در خصوص آنها صورت نمی گیرد.

به گفته او پارک شهدای غواص در خیابان فلاح زاده تقریباً از نظر فیزیکی آماده شده و مراحل نهایی ساخت، کاشت چمن و تجهیز آن باقی مانده است.

به گفته او نبود فرهنگسرا و سالن اجتماعات، فقدان کتابخانه عمومی، نبود دارالقرآن و همچنین ساختمان سرای محله خلیج فارس در محدوده محله از دیگر مشکلاتی که ساکنان محلی برای رفع آنها با مدیریت شهری مکاتبه کرده اند. همچنین از دیگر مشکلاتی که ساکنان محلی به آن اشاره کردند کمبود سرانه های ورزشی و فضای سبز و فرسوده بودن اتوبوس های خط واحد در مسیر های منتهی و در دسترس این محله است. در این جلسه همچنین مسایل دیگری همچون جانمایی بد مجموعه بهاران، تخصیص ندادن بودجه برای بازسازی و نوسازی سرا و پرداخت نشدن مبالغ مصوب به شورایاری و سرای محله هم از سوی ساکنان محلی و اعضای شورایاری به عنوان بخشی از مسایل و مشکلات موجود محله خلیج فارس جنوبی مطرح شد.

در این نشست همچنین حاتمیان نماینده بسیج و عضو هیأت امنای این محله درباره ضرورت ساخت نماد و مقبره ای برای شهدای گمنام این محله گفت: از سال ۹۳ دو شهید گمنام در محله خلیج فارس جنوبی دفن شده اند ولی متأسفانه هیچگونه مقبره و بارگاهی ندارند.

وی ضمن تأکید بر نیاز محله به پایگاه بسیج و نیروی امنیتی، ادامه داد: در سطح محله مسجد نیمه کاره داریم و برخی پایگاه ها و مساجد نیاز به تعمیرات و بازسازی دارند که اگر تقویت و حمایت شوند در برقراری نظم و امنیت بسیار مؤثرند.

حاتمیان افزود: در محله، نخبگان ورزشی داریم و با توجه به ظرفیت جوانان محله باید امکانات ورزشی بیشتری در سطح محله ایجاد شود ولی مجموعه های ورزشی و سوله الزهرا در اختیار سازمان ورزش می باشد و برخی به علت مشکلات مالی نمی توانند از آن استفاده کنند.

در ادامه این جلسه، دکتر محسن پیرهادی بر ضرورت برخورد با صنایع و کارخانه های مزاحم و برخورد قانونی با متخلفان در این زمینه تاکید کرد: باید در ابتدا به این صنایع فرصت دهیم تا با اصلاح روند و تجهیزات لازم، آلودگی های زیست محیطی و صوتی نداشته باشند و اگر مؤثر نبود با قاطعیت و طبق قانون از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شود. در مورد کارخانه شن و ماسه و کارخانه آسفالت واقع در منطقه ۱۸ نیز قطعاً چنین روندی را پیش خواهیم گرفت. آنچه مسلم است اینکه که این صنایع و کارخانه ها باید از این منطقه و بافت مسکونی تهران خارج شوند.

این عضو شورا ادامه داد: در طرح تفصیلی بعضی از خانه ها در گروه بافت ناپایدار  شناخته شده اند و طبق قانون این خانه ها اجازه بازسازی و نوسازی ندارند. از طرفی شهرداری به علت کمبود بودجه نمی تواند این خانه ها را تملک کند و برای ساکنین مشکلات فراوانی ایجاد کرده است. ما موظفیم در صورت درخواست، ضمن بررسی مجدد این نقاط در پایش طرح تفصیلی، در دستور کار شهرداری قرار دهیم تا در اولین فرصت نسبت به تملک اقدام کند.

پیرهادی گفت: زیرساخت در برخی از مناطق و محله های تهران ضعیف بوده است و با اینکه در این نقاط نسبت به بسیاری از محلات شمال شهر تهران کار بیشتری انجام شده است ولی هنوز با استانداردها و شرایط مطلوب فاصله دارند. همه ارگان ها و سازمان ها باید خود را موظف بدانند تا نسبت به پیشرفت و بهبود کیفیت زندگی همت کنند و به ویژه فاصله بین شمال و جنوب تهران را کاهش و کیفیت زندگی و دسترسی به خدمات را در شرایط عمومی ارتقا بدهند.

وی گفت: فراموش نکنیم برخی موضوعات هم وظیفه حاکمیتی است و هم وظیفه انسانی و دینی مردم. در واقع باید همه ما برای آن دغدغه اجتماعی داشته باشیم. شورایاری و سرای محله باید نیازمندان سطح محله را شناسایی کنند و با ارتباط با مؤسسات خیریه و خیرین در بهبود وضعیت معیشتی مردم کم برخوردار، تلاش کنند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: