جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 3 بهمن 1394     
شایعترین مشکل ارتوپدی کودکان

خبرگزاری مهر: دکتر تقی بغدادی در کنفرانس ماهانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران با توجه به شایع‌ترین مشکل ارتوپدی کودکان، گفت: افتادگی و در رفتگی لگن شایع‌ترین بیماری حوزه ارتوپدی در نوزادان است بنابراین وقتی نوزاد در بیمارستان متولد می‌شود در ابتدا توسط یک متخصص اطفال مورد معاینه قرار می‌گیرد که لازم و ضروری است پزشک معایناتی از لگن نوزاد نیز انجام دهد و در صورت مشکوک بودن به بیماری‌هایی از جمله افتادگی لگن و یا تشخیص قطعی آن نوزاد را به یک متخصص ارتوپدی نوزاد ارجاع دهد.

وی افزود: اگر افتادگی لگن در بدو تولد تشخیص داده شود به راحتی و در کم‌ترین زمان قابل درمان است اما اگر تشخیص به درستی داده نشود با افزایش سن روش درمان و پاسخ به درمان در نوزادان با مشکلاتی همراه خواهد بود اما در نهایت قابل درمان است.

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی اطفال ایران، تصریح کرد: در برخی معاینات مشکلات لگن به چشم غیر مسلح و به وضوح مشخص است اما در برخی موارد دیگر نیاز به انجام سونوگرافی از مفاصل لگن دارد بنابراین متخصصان اطفال باید به علائم و نشانة های این بیماری توجه بسیاری داشته باشند تا در صورت مشاهده هر یک و مشکوک شدن به بیماری سریعا نوزاد را به ارتوپدهای کودکان ارجاع دهند.

بغدادی در ادامه یادآور شد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای کاهش بروز این دسته از ناهنجاری‌ها علاوه بر غربالگری‌های بدو تولد، سونوگرافی از ماهیچه لگن را نیز انجام می‌دهد.

وی افزود: والدین نیز باید توجه داشته باشند در صورت مشاهده تقارن اندام‌ها، کوتاه یا بلند بودن یک پا نسبت به پای دیگر و یا ناتوانی در باز کردن کامل یک پا باید سریعا به پزشک مراجعه کنند زیرا این علائم ممکن است نشان از بروز افتادگی لگن باشد.

این فوق تخصص ارتوپدی اطفال لنگش یک پا در هنگام راه رفتن را یکی دیگر از علائم افتادگی لگن در کودکان دانست و گفت: افتادگی لگن در برخی کودکان با لگنش یک پا در هنگام راه رفتن بروز می‌یابد که در این صورت نیز مراجعه به پزشک ضروری است زیرا در صورت تشخیص قطعی ممکن است نیاز به انجام جراحی وجود داشته باشد.

بغدادی در خصوص میزان شیوع افتادگی لگن در نوزادان، گفت: از میان هر ۱۰۰۰ تولد ۳ نوزاد به افتادگی لگن مبتلا می‌شود که این آمار زیادی است و نیاز به توجه علائم، تشخیص و درمان این عارضه دارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: