جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 14 تير 1393     
حل معضلات شهری منطقه12 نیازمند بررسی های دقیق کارشناسانه است

به گزارش گروه مناطق22 گانه شهرداری نیوز،به منظور بررسی راه های ارتقای کیفیت زندگی در منطقه 12 و بررسی مشکلات و معضلات شهرنشینی در این منطقه، نشست شهردار تهران با جمعی از اساتید و نخبگان شهرسازی در کشور برگزار شد .

در این نشست که در کنار شهردار تهران، مهدی چمران عضو شورای شهر تهران ،مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی و محمد نژاد شهردار منطقه 12 نیز حضور داشتند، اساتید و نخبگان شهرداری و معماری کشور به بیان نظرات و دیدگاه های خود برای حل مشکلات و معضلات شهرنشینی در منطقه 12 پرداختند.

در ابتدای این نشست معاون فنی و عمران شهرداری تهران با اشاره به ویژگی ها و موقعیت منحصر به فرد منطقه 12 شهر تهران گفت: این منطقه از نظر جغرافیایی از شمال به خیابان انقلاب از شرق به خیابان 17 شهریور و از جنوب به خیابان شوش محدود می شود .

وی با بیان اینکه وسعت این منطقه نیز بیش از یک هزارو 600 هکتار است، اظهارکرد: به طور متوسط روزی یک میلیون نفر به خاطر وجود بازار تهران در این منطقه تردد دارند و گاها این جمعیت به بیش از 2میلیون نفر می رسد .

مازیار حسینی افزود: حدود 85 درصد از تهران ناصری به دلیل وجود بافت های تاریخی از آن زمان در منطقه 12 قرار گرفته است .

معاون فنی و عمران شهرداری تهران بااشاره به اینکه این منطقه از دهه 40 و 50 به اذحلال رفته و سرمایه های اجتماعی زیادی را از بین برده است، ادامه داد: هم اکنون مدیریت شهری تهران در تلاش است معضلات ، مشکلات و کاستی های موجود در این منطقه را با کمک کارشناسان و مختصصان همه رشته ها برطرف کند .

وی تاکید کرد: ما در تلاشیم مشکلاتی از قبیل وجود بافت فرسوده در ابعاد مختلف، معضلات اجتماعی بسیار ، فقر و کیفیت پایین زندگی بسیاری از ساکنین را حل کنیم .

حسینی افزود: به اعتقاد ما فرصت هایی بسیاری نیز در منطقه 12 وجود دارد که با یک برنامه ریزی سریع و تقویت آنها می توان بخشی از مشکلات را حل کنیم .

وی با بیان اینکه معتقدیم اگر قرار است مداخله ای در داخل این منطقه انجام شود ، حتما باید خروجی مشخصی داشته باشد تصریح کرد : احیای زندگی در منطقه ، بهبود و رشد کیفیت زندگی از نظر مادی، معنوی و فرهنگی خروجی است که ما برای منطقه 12 ترسیم کرده ایم .

معاون فنی و عمران شهرداری تهران خاطرنشان کرد: همچنین اعتقاد داریم در این راه برای رسیدن به خروجی مطلوب باید از راهنمایی اساتید و نخبگان دانشگاهی بهره مند شویم .

حسینی با بیان اینکه تدبیر شهردار تهران بر این قرار گرفته است که باید کاری ماندگار و درست در این منطقه از شهر انجام شود، ادامه داد: وضعیتی که شهروندان ،دوستان، همکاران و یا حتی اقوام ما در این محل دارند اصلا قابل بیان نیست .

وی با تاکید به اینکه پتانسیل های بسیار زیاد و قابل توجهی در حال حاضر نیز در این منطقه موجود است، افزود: بزرگانی از دیرین در منطقه 12 زندگی می کردند و هنوز هم جزیی از ساکنین این منطقه هستند و باید با کمک آنها نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت را پررنگ تر کنیم .

حسینی گفت: در جلسه اخیری که با جامعه شناسان و کارشناسان جامعه شناسی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید به تفاوت های منافع و محله موجود در این جا توجه ویژه کینم ، کارکردهای محلی را ارتقا دهیم وگفتگو های محلی را شکل بدهیم .

وی تاکید کرد: اصل مدیریت شهری در بحث شهرسازی در این منطقه کسب درامد نیست و هدف فقط ارتقای کیفیت زندگی و شناساندن هویت منطقه 12 به شهروندان است .

پس از سخنان مازیار حسینی اساتید و نخبگان شهرسازی و معماری کشور در گفت و گو با شهردار تهران به بیان نظرات خود پرداختند .

در حاشیه این نشست مهدی چمران عضو شورای شهر تهران در خصوص این جلسه گفت: این نشست در باره احیای ارتقای کیفیت زندگی در محدوده مرکزی شهر به ویژه بازار تهران بود .

وی افزود: منطقه 12 و بخشی از منطقه 11 شهرداری تهران دارای مشکلات و معضلات بسیاری هستند. در عین حال که  ارزش های بسیاری دارند.

چمران با اشاره به اینکه هویت تهران در داخل همین دو منطقه است گفت: متاسفانه به عنوان یکی از مخروبه ترین ، آسیب پذیر و ارزانترین مناطق از آنها نام برده می شود .

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد : برای حل مشکلات جدی در این مناطق اخیرا یک سلسله جلساتی با کارشناسان برپا شده است که اولین جلسه آن با جامعه شناسان که نظرات کارشناسی و مفیدی از نگاه کارشناسان جامعه شناسی در اختیار مدیریت شهری قرار گرفت .

مهندس چمران خاطرنشان کرد : برگزاری جلسات با اساتید و نخبگان شهرسازی و معماری نیز در ادامه همان سلسله جلسات است .

وی با بیان اینکه در این جلسه اساتید بیشتر نظرات کلان خود را بیان کردند، گفت: به دلیل بحث های کارشناسی گسترده ای که صورت گرفت نتوانستیم به مسائل خود ورود پیدا کنیم .

عضو شورای شهر تهران افزود: در این جلسه بیشتر بایدها و نبایدها مطرح شد و قرار بر این شد که در این مسیر شتابزده عمل نکینم و به طور مستمر این حرکت ادامه پیداکند .

چمران با اشاره به اینکه کارشناسان تاکید داشتند برنامه ریزی باید به گونه ای صورت گیرد که حتی با تغبیر دولت ، شهرداران و افراد برنامه ها ادامه پیدا کند، تصریح کرد: قرار بر این شد که در این مسیر به نگاه عمومی توجه ویژه ای صورت گیرد ، از تجربه دیگر کشورها در این زمینه نیز استفاده شود و در این میان به نقش بازار هم توجه شود .

وی خاطرنشان کرد: مشکلات زیادی نیز درباره این منطقه مانند آسیب های بحث اقتصاد و تجارت ، خالی ماندن منطقه ازسکنه و مخروبه شدن و عدم ساخت و ساز و... مطرح شد .

عضوشورای شهر تهران افزود: همچنین پیشنهاد شد که یک نشست دیگری با تعداد بیشتری ازاساتید به شکل یه روزه و دو روزه برگزار شود و حتی در پایان به اعلام یک بیانیه ای منجر گردد . آن بیانیه نیز دستاوردی برای تدوین برنامه ها شود . ضمن اینکه پیشنهاد شد کارگروه های تخصصی تشکیل شوند و در این کارگروه ها فعالیت های جدی و مستمر انجام و نتایج ارایه شود .

این عضو شورای شهر تهران در پایان با اشاره به اینکه اکثر کارشناسان و اساتید معتقدند شهرداری به تنهایی نمی تواند معضلات منطقه 12 را حل کند، گفت: سایر سازمان ها و نهادها هم باید شهرداری تهران را در این مسیر کمک کنند .

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: