جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 28 دی 1394     
تعریق باعث رشد عضله می شود!

باشگاه خبرنگاران: داریوش زارع مربی و داور بین الملی بدنسازی گفت: از آنجاییکه در هنگام تمرین کردن و فعالیت بدنی تا زمانی که شدت تمرین بالا نرود،تعریق صورت نمی گیرد .تعریق در هنگام تمرینات با شدت بالا باعث ترشح هورمون رشد شده و در نهایت منجر به رشد عضله می شود.

البته ورزشکاران باید دقت کنند که هر تعریقی در هنگام تمرین باعث رشد عضله می شود.زیرا بطور مثال امکان دارد ورزشکاری در جنوب کشور و در شرایط آب و هوای گرم،تمرین کند و با کمی تمرین بدلیل شرایط آب و هوایی عرق کند،این تعریق وی باعث رشد عضله نمی شود.زیرا تمرین باید شدت دار و با فاصله های کوتاه استراحت در بین ست ها باشد تا با ترشح هورمون رشد منجر به رشد عضله شود.

افزایش میزان تعریق در ورزش

زارع گفت: همانطور که اشاره شد با تعریق در هنگام تمرین چربی های زیر پوستی کاهش می یابد اما گاهی اوقات افراد باوجودیکه ورزش و فعالیت بدنی دارند،عرق نمی کنند و یا کم عرق می کنند برای افزایش تعریق در هنگام تمرین باید از مایعات به میزان زیاد قبل ،حین و بعد از تمرین استفاده کنند،  شدت تمرین خود را افزایش دهند و در آخر استراحت های بین تمرین خود را کم کنند .این سه نکته  نقش مهم و کلیدی در افزایش تعریق در هنگام ورزش دارد که با رعایت آن می توان از فواید تعریق بیشترین بهره را برد.

نایب رئیس هیئت بدنسازی شمال شرق تهران تاکید کرد: با وجودیکه تعریق در هنگام تمرین باعث کاهش چربی های زیر پوستی می شود اما این بدان معنا نیست که هر تعریقی باعث کاهش چربی ها می شود. همانطور که می دانید در فصل گرما نسبت به فصول سرد سال تعریق بیشتر صورت می گیرد و در واقع این  آب بدن است که در گرما به صورت عرق از بدن خارج می شود.اما وقتی شما یک تمرین و فعالیت بدنی شدت دار و منظم داشته باشید هم عرق می کنید .اما این عرق کردن با تعریق در شرایط آب و هوایی گرم بسیار متفاوت است. و در واقع تعریق هنگام ورزش با شدت بالا است که باعث لاغری و کاهش چربی می شود و نه شرایط دیگری که منجر به عرق کردن می شود.

باورهای غلط در تعریق و لاغری

متاسفانه باورهای غلطی در خصوص تعریق و لاغری وجود دارد که نباید این باورها را  با تعریق در هنگام ورزش و فواید آن  اشتباه گرفت.برای روشن شدن موضوع به بررسی این باورها پرداختیم.

-سونا
سونا هم بعنوان یکی از این روش‌های حرارتی فرض شده که به سوزاندن چربی مازاد کمک می‌کند، اما این کار نتیجه ای نمی دهد. زیرا فقط به دلیل از دست دادن آب بدن است که شما پس از سونا وزن کم می کنید و به محض نوشیدن آب دوباره به وزن قبلی تان بر می گردید.

پلاستیک پیچ کردن
یکی از باورهای غلط  که در رابطه با حرارت و کاهش چربی بخصوص در ناحیه شکم  و ران ها مطرح است، پوشاندن اعضا با پلاستیک و یا پوشیدن لباس هایی از جنس پلاستیک  برای  بوجود آوردن گرمای بیشتر در این نواحی با هدف از بین بردن چربی های موضعی از راه تعریق کردن است.این روش صد در صد غلط و رد شده است و به هیچ عنوان چنین اتفاقی نمی افتد. شاید پس از انجام چنین کاری سایز و یا کمی وزن کم کنید اما تنها دلیل این اتفاق این است که پوشش شما باعث شده بدنتان آب بیشتری دفع کند، نه چربی بیشتر!  در حقیقت این روش  بعضی اوقات خطرناک است. زیرا از آنجاییکه پلاستیک  اجازه نمی‌دهد که عرق بدنتان خشک شود، پس بدن شما نمی تواند خودش را به خوبی خنک کند و دچار مشکل می شوید.همچنین ممکن است باعث بروز جوش های ریز بر روی این نواحی بدن شود.

توصیه های مهم برای تعریق در ورزش

مربی و داور بین الملی بدنسازی گفت : باید سالنی برای تمرین انتخاب کنیم که اکسیژن کافی در آن محیط فراهم باشد و ازنظر تهویه و میزان دمای محیط مناسب باشد تا تعریق به خوبی صورت بگیرد .متاسفانه در بین بسیاری از ورزشکاران بخصوص بانوان مشاهده شده که به محض اینکه بدن شروع به تعریق می کند با روشن کردن کولر و سایر دستگاه های خنک کننده،جلوی تعریق را می گیرند.این کار به هیچ عنوان صحیح نیست و در واقع این افراد خودشان را از فواید عرق کردن در هنگام تمرین محروم می کنند.

مصرف مایعات را در تمام طول روز بخصوص هنگام تمرین جدی بگیرید

قبل از تمرین راه های بینی را برای تنفس بهتر باز کنیم ،تا اکسیژن کافی به بدن برسد.
لباس هایی استفاده کنیم که عرق بدن را جذب کند ،زیرا لباس هایی که جنس مناسب نداشته باشد (لباس های پلاستیکی) باعث می شود تا عرق روی پوست بدن باقی بماند و علاوه بر اینکه لاکتیک در عضله می ماند باعث بروز جوش هایی بر روی پوست می شود.

عوامل موثر در تعریق
عواملی مانند دمای محیط ،  جنسیت، وراثت یا ژنتیک،  شدت فعالیت بدنی بر میزان و حجم تعریق موثر است.اما دقت کنید که مصرف مایعات در میزان و تعریق بسیار موثر است اگر متوجه شدید در شرایط مشابه با اطرافیانتان تعریق شما تفاوت بسیاری با آنان دارد ابتدا از میزان مصرف مایعات به حد کافی مطمئن شوید و در شرایط مشابه تعریق خود را مورد بررسی قرار دهید،در صورتیکه بازهم متوجه شدید که به مقدار کافی عرق نمی کنید،به پزشک مراجعه کنید.

فواید کلی  تعریق بدن
علاوه بر فوایدی که در خصوص تعریق در هنگام ورزش به آن اشاره شد، عرق کردن به عنوان یکی از فرایندهای طبیعی بدن و یکی از نعمت های خدادادی، دارای فواید بیشماری برای حفظ سلامتی است. حرارت بدن هنگام فعالیت افزایش می یابد و اگر راهی برای خنک شدن بدن وجود نداشته باشد بعد از مدتی بر اثر بالا رفتن درجه حرارت از هوش خواهیم رفت.عرق کردن راهی است که بدن از آن برای کاهش دمای خود استفاده می کند، آبی که در خون ما جاری است گرمای بدن را جذب می کند و به صورت عرق توسط غدد زیر پوست در سطح پوست منتشر می کند و سبب خنکی ما می شود.

-دفع سموم از بدن
هنگام تعریق، سموم موجود در بدن همراه با عرق و از طریق منافذ پوست خارج می شوند.محققان معتقدند هنگام تعریق، نمک، کلسترول از بدن خارج می شوند، یعنی وقتی عرق می کنیم، از ورم بدن جلوگیری می شود، رگ های خونی گرفته شده ،باز می شوند .

-مثل یک آنتی بیوتیک
عرق کردن، آنتی بیوتیک های زیادی را به میزان زیاد روی سطح پوست پخش می کند. با این اوصاف کسی به پمادهای آنتی بیوتیکی نیاز نخواهد داشت.اگر پوست ما در اثر یک بریدگی یا خراش کوچک و یا نیش پشه زخمی شود، مواد آنتی بیوتیکی ای که توسط غدد عرق روی پوست ترشح می شوند، مثل dercidin ، به سرعت و به طور موثری میکروب ها وعوامل مهاجم را از بین می برند.

- پیشگیری از سرما خوردگی و بیماری‌های دیگر
عرق ریختن در مبارزه با میکروب‌های سل و دیگر عوامل بیماری‌زای خطرناک مؤثر است. عرق شامل پپتیدهای ضد میکروب مؤثر در برابر ویروس، باکتری و قارچ است.

-رهایی از جوش ها
ما فکر می کنیم بعد از اتمام دوران بلوغ دیگر جوش نمی زنیم، در حالی که بواسطه تغییرات هورمونی حتی در دوران بزرگسالی هم جوش خواهیم زد. تعریق با باز کردن منافذ پوست، باعث می شود چرک و کثیفی های این منافذ که باکتری ها را به طرف آنها می کشاند و باعث جوش می شوند، آزاد شوند.

-سیستم تهویه بدن
شاید محل کار شما سرد باشد، یا داخل اتومبیل شما گرم باشد و یا در دوران یائسگی باشید، در این شرایط  بدن ما خودش را با تغییرات دمای محیط تطبیق می دهد. اگر سیستم تهویه بدن شما به درستی کار کند، دیگر خیلی گرم یا سردتان نخواهد شد.ورزش منظم که غدد عرق را به بهترین شکل نگه می دارد، به بدن کمک می کند تا راحت تر دمای خودش را بر اساس دمای محیط جدید تنظیم کند.

-دشمن سنگ کلیه
کسانی که چربی و نمک زیادی را در برنامه غذایی خود مصرف می کنند و به طور منظم مثانه خود را خالی نمی کنند (نگه داشتن ادرار)، باید مراقب سنگ کلیه باشند.تحقیقات نشان می دهد کسانی که به طور منظم ورزش می کنند و آب زیادی می نوشند، بهتر داخل بدن خود را با آب می شویند، لذا جلوی تشکیل سنگ کلیه را می گیرند.عرق کردن در طی ورزش باعث می شود بدن نیاز بیشتری به آب پیدا کند و نوشیدن آب زیاد، کلیه ها را تمیز می کند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: