جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 27 دی 1394     
4000 روز بی توجهی دولت ها، به حمل و نقل عمومی تهران

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیوز،یک کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: محقق شدن«دولت الکترونیک» و«شهرالکترونیک» وعرضه خدمات مدیریت شهری، بدون مراجعه حضوری در کاهش سفرهای شهری بسیار موثر است.

شهرام جباری زادگان درخصوص کاهش سفرهای روزانه در شهرتهران گفت: هیچ مساله ای در جهان امروز، بدون راه حل نیست و قطعاً تمام مسائل شهری از جمله کاهش سفرهای روزانه، دارای راه حل های روشن و شفاف تجربه شده ای هستند.

وی افزود: تهران، شهری است که 9 میلیون نفر جمعیت دارد، به صورتی که روزانه 20 میلیون سفرشهری در آن انجام می شود و به عبارتی، هرتهرانی به طورمتوسط هر روز 2/2 سفرانجام می دهد.

این کارشناس برنامه ریزی شهری با بیان اینکه بسیاری از سفرهای شهری قابل مدیریت است، اظهار کرد: اگر «دولت الکترونیک و «شهرالکترونیک» به معنای واقعی محقق شوند و ارائه خدمات دستگاه های دولتی وعرضه خدمات مدیریت شهری بدون مراجعه حضوری میسر شود، همانطور که در بانکداری الکترونیک شاهد آن هستیم، از بسیاری از سفرها کاسته می شود و این تنها راهکار کاهش سفرهای درون شهری است.

جباری زادگان در ادامه افزود: البته دراین امر باید محدودیتی همچون سرعت پایین اینترنت در کشور که در بسیاری از موارد، دریافت خدمات را با کندی مواجه و فرد را مجبور به مراجعه حضوری می کند، درنظر گرفت.

وی اشتغال به کار و تحصیل را ازعوامل اصلی سفرهای درون شهری دانست وتصریح کرد: روزانه حدود 3 میلیون شهروند برای حضور در محل کار و حدود 2 میلیون دانشجو و دانش آموز نیز برای حضور در محل تحصیل از منزل خارج می شوند و رفت و برگشت این 5 میلیون نفر به معنی 10 میلیون سفر است و 10 میلیون سفرباقی مانده نیزعموماً سفرهای کاری و مربوط به شاغلانی است که دارای کارهای دوم و حتی سوم هستند و یا مربوط به دانشجویانی است که به سرکار می روند و سفرهایی همچون خریدهای روزانه، دید و بازدید و گشت و گذار را شامل می شود.

این کارشناس برنامه ریزی شهری افزود: جالب اینجاست که بخشی از سفرهای شهری کاملاً بی هدف هستند که عموماً مربوط به گروهی از جوانان است که از آن تحت عنوان«دوردور کردن» نام می بریم.

جباری زادگان در پاسخ به این سوال که آیا در دنیا راهکاری برای کاهش سفرهای روزانه وجود دارد، اظهارکرد: پاسخ به این سوال مثبت است. در شهرهای پیشرفته جهان بسیاری از سفرها مدیریت می شوند و سفرهای اجباری جای خود را به سفرهای اختیاری داده و سفرهای باری به هر جهت، جای خود را به سفرهای جهت دار و هدفمند داده اند.

وی گفت: در آن شهرها، هم مسولان سفرهای روزانه مردم را مدیریت می کنند و هم مردم، حسابگرانه سفرهای خود را برنامه ریزی می کنند.

این کارشناس برنامه ریزی شهری، تبدیل شهرهای امروز به شهرهای هوشمند و همزمان، تجهیز این شهرها به شبکه مجهز حمل و نقل عمومی را ازعوامل کاهش سفرهای روزانه دانست.

جباری زادگان در ادامه خاطرنشان کرد: درتهران، بسیاری از شهروندان برای انجام امور روزانه، بعد از این که از منزل خارج می شوند، تازه به فکر تعیین مسیر می افتند. درصورتی که شهروندان کشورهای پیشرفته، امروز برای هرکیلومتر پیمایش و هردقیقه وقت خود، از قبل برنامه ریزی می کنند.

وی به اقدامات انجام شده در راستای کاهش سفرهای روزانه در شهر تهران اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مدیریت شهری در 10 سال گذشته، تحقق مدیریت تقاضای سفربوده که کاهش سفرهای روزانه از نتایج آن است. برداشتن گام های اولیه جهت تحقق شهرالکترونیک از طریق ارائه خدمات غیرحضوری درکنارتوسعه حمل و نقل ریلی از جمله اقدامات به عمل آمده است.

جباری زادگان در ادامه، ظرفیت یک اتوبوس تک کابین را 60 مسافر و یک اتوبوس دوکابین را 180 مسافر دانست و اظهارکرد: اگر رانندگان خودروهای تک سرنشین را به مسافر حمل و نقل عمومی تبدیل کنیم، صرفه جویی در وقت و هزینه مردم انجام می شود، ضمن اینکه با کاهش مصرف سوخت، شاهد افزایش کیفیت هوا خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در تهران،   روزی 3 میلیون سفر با 1هزار و 200 واگن مترو،  روزی 4 و نیم میلیون سفر با 6هزار اتوبوس و   روزی 4 ونیم میلیون سفر با 80 هزارتاکسی انجام می شود، اظهارکرد: این در حالی است که 2 میلیون خودروی شخصی و یک میلیون موتورسیکلت درحال تردد در تهران، روزانه تنها 8 میلیون سفر انجام می دهند که اهمیت و ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی را نشان می دهد. با وجود این واقعیات، 4 هزار روز می باشد که سیستم حمل و نقل عمومی تهران از سوی دولت ها مورد بی توجهی قرار گرفته است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: