جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 26 دی 1394     
جرایم غیراخلاقی در فضای مجازی

خراسان: امروز با گسترش فن آوری های نوین ارتباطی و به ویژه شبکه های اجتماعی، بسیاری از جرایم در اشکال پیچیده و جدید خودنمایی می کنند به طوری که در یک چشم بر هم زدن جرایم هولناکی در فضای مجازی رخ می دهد که گاهی قربانیان را تا پای مرگ می کشاند. بررسی کوتاهی در پرونده های جرایم رایانه ای نشان می دهد که گاهی انتشار تصاویر خصوصی از طریق هک کردن گوشی تلفن همراه و یا دوستی های دروغین در فضای سایبری موجب خودکشی فردی شده است که آبرو و حیثیت خانوادگی خود را در خطر می دید. طبق آمار پلیس فتا جرایم غیراخلاقی در فضای مجازی 30 درصد جرایم در این حوزه را شامل می شود و بعد از کلاهبرداری در ردیف دوم جرایم اینترنتی، قرار دارد. افزایش جرایم غیراخلاقی و به ویژه انتشار تصاویر و فیلم های خصوصی موجب بروز نگرانی های خاصی در خانواده ها شده است و هر لحظه امکان دارد آبرو و حیثیت خانواده ای بر اثر ناآگاهی و یا سهل انگاری و یا دوستی های اینترنتی دختران و پسران جوان در معرض تهدید قرار گیرد.

 
معاون تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در این باره می گوید: برخی شبکه های اجتماعی بستری برای ارتکاب جرم شده اند چرا که رصدهای پلیس نشان می دهد بسیاری از جرایم در حوزه شبکه های اجتماعی رخ می دهد به طوری که هتک حیثیت در این فضا به عنوان دومین جرم مطرح است و حجم بیشترین پرونده های پلیس فتا را به خود اختصاص داده است. سرهنگ نیک نفس  با بیان این که برخی از این گونه جرایم از خارج کشور هدایت می شود و در قالب تهاجم فرهنگی و جنگ نرم ساماندهی می شود، افزود: رصد فضاهای مجازی به عنوان یکی از ابزارهای پیشگیری همواره مورد توجه پلیس است و مأموران پلیس فتا با جرایم عمومی در فضای سایبری برخورد می کنند. یک مقام قضایی در مشهد نیز با ابراز نگرانی از وضعیت موجود در شبکه های اجتماعی به خراسان می گوید: متأسفانه بررسی پرونده های قضایی در حوزه جرایم رایانه ای بیانگر آن است که مجرمان و طعمه های انتشار تصاویر غیراخلاقی در شبکه های اجتماعی حدود 15 تا 26 سال سن دارند که در بیشتر مواقع به خاطر سهل انگاری و یا فریب در معرض تهدید و یا اخاذی قرار می گیرند. قاضی «هادی سبحانی» افزود: اغفال دختران با وعده ازدواج یکی از عوامل اصلی انتشار عکس های خصوصی در فضای مجازی است و بیشتر دختران جوان قربانی حیله گری ها و نیات شیطانی افراد در شبکه های اجتماعی می شوند. وی اخاذی و انتقام جویی را از دیگر دلایل ارتکاب جرم در فضای مجازی ذکر کرد و گفت: محتویات برخی پرونده های قضایی نشان می دهد که انتقام جویی و بروز اختلافات فامیلی و همچنین اخاذی با تهدید به انتشار عکس های خصوصی، دستاویزی قرار می گیرد تا مجرمان ابتدا با جلب اعتماد طعمه وارد عمل شوند و سپس دست به اعمال مجرمانه بزنند بنابراین بهترین شیوه پیشگیری از وقوع چنین جرایمی که موجب هتک حیثیت افراد می شود نظارت دقیق و آگاهانه خانواده ها بر رفتار و اعمال فرزندانشان است. قاضی شعبه 217 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد به دختران جوان توصیه کرد: دوستی های اینترنتی عاقبتی جز هتک حیثیت ندارد و طبق آمارهای موجود حتی اگر به ازدواج نیز منجر شود این زندگی مشترک دوامی نخواهد داشت و در مدت اندک به جدایی و طلاق می انجامد چرا که افراد هویت واقعی یکدیگر را نمی شناسند و در واقع آن ها «نقابداران اینترنتی» هستند. «قاضی سبحانی» مهار و کنترل هیجانات دوران جوانی و همچنین آموزش احکام دینی و آگاه سازی جوانان را از دیگر راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم دانست و تصریح کرد: اعتقادات مذهبی و رعایت احکام دین مبین اسلام نقش بسزایی در این باره دارد و از بروز آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند. این مقام قضایی با بیان این که دنیای مجازی، دنیای فریب و نیرنگ است، افزود: بنابراین باید جوانان بسیار هوشمندانه عمل کنند تا در دام خلافکاران و قداره بندهای اینترنتی گرفتار نشوند چرا که وقتی در دام مجرمان حرفه ای بیفتند ناراحتی های روحی و روانی شدیدی گریبانشان را خواهد گرفت.
 
قاضی «هادی سبحانی» همچنین به مجازات های سنگین قانونی که حتی در برخی موارد مجازات مفسد فی الارض را در پی دارد اشاره کرد و گفت: اگر افرادی انتشار محتویات مستهجن را حرفه خود قرار دهند و یا به طور سازمان یافته مرتکب این گونه جرایم شوند طبق قانون به مجازات مفسد فی الارض (اعدام) محکوم خواهند شد. قاضی دادسرای مشهد در ادامه تصریح کرد: طبق ماده 744 قانون هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی فیلم، صوت و یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و سپس آن را منتشر نماید به نحوی که موجب هتک حیثیت شود به نود و یک روز تا 2 سال زندان و پرداخت جزای نقدی تا 40 میلیون ریال و یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. این مقام قضایی به جوانانی که ناخواسته و ناآگاهانه و بدون اطلاع از مجازات های سنگین قانونی اقدام به انتشار تصاویر خصوصی دیگران می کنند، هشدار داد: قانونگذار در بخش های مختلف جرایم رایانه ای مجازات های سنگینی برای انتشار محتویات غیراخلاقی از طریق فضای مجازی در نظر گرفته است بنابراین جوانان آگاه باشند و هیچ گاه فیلم و عکس های خصوصی و خانوادگی را در گوشی تلفن همراه خود ذخیره نکنند و یا در صورت نیاز به طور جدی از آن مراقبت کنند. این مقام با تجربه قضایی همچنین تصریح کرد: بررسی پرونده های قضایی بیانگر آن است که مجرمان ابتدا با انتشار جملات محبت آمیز و عاشقانه در گروه های اجتماعی سعی می کنند اعتماد طعمه های خود را جلب کنند و سپس با بهانه ازدواج، تصاویر دختران جوان را به دست می آورند و از این طریق اقدام به اخاذی می کنند که در این صورت تنها راه چاره، بیان ماجرا برای خانواده و پی گیری از طریق پلیس فتا است تا از آسیب های جدی بعدی جلوگیری شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: