جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 23 دی 1394     
هر کرسی مجلس، 37 نامزد

یادداشت دریافتی-سید معبود ستوده*؛ هر چند فضای سیاسی در استان ما، چند ماه به انتخابات مانده گرم و از خواب زمستانه بیدار می شود اما رشد139 درصدی ثبت نام داوطلبین در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دریچه ای جدید به سوی فضای سیاسی در استان گشوده که بیان کننده وجود شور و نشاط و بلوغ سیاسی و کمرنگ شدن شاخص های قومیتی و محلی در این منطقه است.

بطوریکه به ازای هر کرسی در استان چهارمحال و بختیاری 36.5 نفر داوطلب شده اند تا از بین آنان فقط 4نفر بر روی صندلی های سبز مجلس تکیه زنند و بهار سیاسی نکویی را در آغازین روزهای زمستان رقم بزنند.

انتخابات دو وجه بارز دارد. یک وجه آن با حضور پر رنگ مردم معنا پیدا می کند و مردم سالاری دینی را در جمهوری اسلامی به اثبات می رساند، در حالی که جنبه دیگر آن از طریق خدمت و کار و تلاش منتخبان مردم تکمیل می شود.

بی شک مردم استان چهارمحال و بختیاری همواره در مقاطع مختلف سیاسی و انتخابات حضوری پرشوری داشته و بیشترین رکورد مشارکت را در کشور به نام خود ثبت کرده‌اند و می توان گفت مردم با حضور در انتخابات، دین خود را نسبت به آرمان های این مرز و بوم ادا کرده اند، اما وجه دیگر این موضوع که نتیجه و برآیند حضور پر نشاط مردم به شمار می رود، نکته ای است که نباید به راحتی از آن غافل شد.

به عبارت دیگر افرادی که نامزد انتخابات هستند باید از هر حیث خود را برای خدمت گذاری آماده کنند.

چه بسا، در طی 36 سال گذشته افراد مختلفی فرصت خدمتگزاری را پیدا کرده ، اما برای سنجش کمیت و کیفیت آنان این مردم بوده اند که با انتخاب دقیق خود حجت را تمام کرده و نمره قبولی را داده اند.

مجلس شورای اسلامی جای افراد اصلح است و در آن دو مؤلفه تخصص و تعهد که ترجمان توانایی و شایستگی است، همواره باید ملحوظ باشد.


در حال حاضر کشور برای برگزاری دو انتخابات مهم در اسفند ماه آماده می شود. در این شرایط افراد بسیاری شانس خود را امتحان می کنند تا بتوانند کرسی های مجلس شورای اسلامی را تصاحب کنند. آنچه مسلم است سبد معیار انتخاب مردم از مقام حرف و شعار خالی است و مجموعه ای از فضائل ،عملکرد، توانایی هاو تخصص های افراد را مد نظر قرار می دهند.

چرا که اگر بخواهیم با نگاهی رو به آینده و با تکیه بر ظرفیت‌های داخل استان ، بهبود کیفیت زندگی شهر نشینی ، تحقق توسعه متوازن و پایدار، رشد اقتصادی و توزیع متناسب ثروت در شهرهای کوچک را شاهد باشیم ، باید مجلسی توانمند را در کنار دولت داشته باشیم.

با اینکه چند ماه مانده تا ناقوس ماراتن انتخابات مجلس شورای اسلامی به صدا درآید، در بیشتر نقاط کشور به بخصوص در استانها و شهرستانهای کوچکتر، از چند ماه قبل فعالیت های نامحسوسی بصورت غیر رسمی برای انتخابات آغاز شده است.

برخی که تا چند وقت پیش تلفن شان در دسترس نبود، حالا خودشان به سراغ شما می آیند و به اندازه تمام سال های زندگی در منطقه حضورشان پررنگ می شود.

شماری که اشتیاق خدمت خواب شب را از آنها گرفته حضوری مداوم دارند. در این ایام تحلیل های سیاسی از سوی همه اقشار بسیار و بازار پیش گویی ها داغ است.

در این حوزه ها ی انتخابیه، داوطلبان را می توان به چند گروه تقسیم کرد: نمایندگان پیشین که برخی اقداماتشان نیاز به پیگیری دارد و علاقه مند به سرانجام رساندن برنامه های ناتمامشان هستند، دسته ای دیگر کاندیداهای جا مانده در مراحل دوم انتخابات گذشته و رقیبان نماینده کنونی هستند که شانس خود را دوباره آزمون می کنند.

نمایندگان ادوار که برای یک بار یا بیشتر توفیق حضور در مجلس را داشته اند و هنوز دل در گرو مجلس دارند گروه دیگر هستند، افرادی که حداقل یک بار شهردار شدن و یا حضور در شوراهای اسلامی شهر و روستا را تجربه کرده اند، اشخاصی که در اکثر دوره ها ثبت نام می کنند و به نوعی این حضور برایشان جذابیت دارد.

دسته آخر تازه واردها و یا ناشناخته ها هستند،که تا کنون به دلالیل مختلف فرصت حضور را نداشته اند و گوشه ی عزلت گزیده اند و گروهی نیز برای نخستین بار خود را در معرض یک انتخاب بزرگ قرار خواهند داد.
 
بر اساس ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی هفت شرط برای انتخاب شوندگان در هنگام ثبت نام می بایست وجود داشته باشد البته این معیار حداقلی است و حتی شناخته شدن و وجهه اجتماعی فقط کافی نیست و به ترکیبی از جنبه های اجتماعی، سیاسی، اجرایی و حقوقی نیاز است.

شناخت نیازهای منطقه، قدرت پیگیری و چانه زنی،مطالبه گری، نقادی و نقد شوندگی، شنیدن و تهمت نزدن، سعه صدر، احقاق حق، پاسخگو بودن و ... از لازمه های این کار است.

می توان گفت کسانی که جسارت ثبت نام را دارند و خود را در معرض رای مردم گذاشته و شانس خود را برای تصاحب کرسی های خدمت به مردم در مجلس امتحان می کنند، از لحاظ انسانی و الهی حداقل باید با خود و خدای شان به یک جمع بندی برسند که در صورت تایید صلاحیت اگر انتخاب شدند آیا میتوانند پاسخ اعتماد مردم را بدهند و یا صرفا به برای کسب شهرت و اعتبار یا هزینه نمودن از مردم و رقم زدن آینده ای درخشان برای خود و اقوام و دوستان و یا کناره گیری در بزنگاه و شکستن رای رقیب پای در این میدان نهاده اند؟

انتخاب سختی است! نامزد شدن و در معرض انتخاب قرار گرفتن.

گاهی اوقات نیامدن بهتر از آمدن است. وقتی بدانی نمی توانی به عنوان یک چهره متخصص، کارآمد و مقتدر در خانه ملت حضور داشته باشی، یا در جایی که اکنون هستی بهتر می توانی گره از کار خلق باز کنی و دلی به دست آوری، باید بمانی، ولی اگر آمدی مسوولی چرا که مجلس با وجود نیروهای توانمند جامعه، کارآیی و جذابیت بیشتری خواهد داشت.

انتخابات بازی برد و باخت نیست. نماینده‌ای که به وسیله رای مردم وارد مجلس شورای اسلامی می‌شود نه تنها در مقابل افرادی که به وی رای داده‌اند بلکه در قبال سایر آحاد جامعه و آینده کشور نیز مسوول است و اگر نتواند به وعده هایش  عمل کند، به همشهریان و هم وطنان  مدیون بوده و در واقع گل به خودی زده است.

تعداد کاندیداها برای انتخابات مجلس دهم در سطح کل کشور نسبت به مجلس نهم ١٢٢ درصد، مجلس هشتم ٥٧ درصد و مجلس هفتم ٤٦ درصد افزایش داشته است. اما در انتخابات پیش رو با وجود اینکه کمیت نامزدها دارای اهمیت می باشد، آنچه که مهم و تعیین‌کننده است؛ انتخابات با کیفیت و رعایت اخلاق انتخاباتی، عدم تخریب، شایعه سازی و دروغ پراکنی است که از عوامل توسعه سیاسی محسوب شده و از اصول اساسی در روند برگزاری انتخابات نظام‌های مردم‌سالار است.

بنابراین رعایت قواعد بازی، احترام متقابل و حرکت در چارچوب قانون و شرع؛ اصلی حتمی و غیر قابل چشم پوشی در انتخابات پیش روست.

بدون تردید فرآیند انتخابات سال 94 استان که با استقبال 146 نفری داوطلبان برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که 9 نفر از آنها را زنان تشکیل می دهند و ثبت نام 16 نفر برای کاندیداتوری مجلس خبرگان شروع شده و پس از بررسی و تایید صلاحیت نمایندگان خبرگان و مجلس براساس معیارها توسط شورای نگهبان، در هفتم اسفندماه با حضور پر شور مردم استان در پای صندوق های رای برای راهی نمودن چهار نماینده منتخب به بهارستان و یک نفر به مجلس خبرگان رهبری در پرتو شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت به اوج خود خواهد رسید و راه رشد توسعه استانمان را هموار خواهد ساخت.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: