جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 23 دی 1394     
خاطره تلخ «بارکد» از سکانس بهرام رادان

باشگاه خبرنگاران: در روزهای سرد زمستانی،‌ بهار سینمای ایران کم کم در راه است و هر چقدر به شروع این بهار نزدیک می‌شویم، خانواده بزرگ سینمای ایران هیجان بیشتری پیدا می‌کند. ‌به خصوص اکنون که فیلم‌های بخش‌های سودای سیمرغ، نگاه نو و هنر و تجربه از سوی اعضای هیئت انتخاب، اعلام شدند و عوامل فیلم‌ها با پشت سرگذاشتن روزهای سخت و شیرین فیلمبرداری، حالا در انتظار شروع سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هستند تا شاهد دیده شدن زحماتشان از سوی مردم و مسئولین باشند. به همین خاطر با تمام شدن کار عوامل فیلم‌ها، گپی مفصل با عوامل پشت صحنه فیلم سینمایی «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی داشتیم تا مخاطبان بیشتر با عوامل پشت صحنه این فیلم آشنا شوند.

 

پشت دوربینی‌ها از «بارکد» گفتند/ صحبت‌های طراح صحنه، صدابردار و فیلمبردار «بارکد»

* فیلم سینمایی «بارکد» از طراحی صحنه جذابی برخوردار است و کار طراحی صحنه و لباس را حجت اشتری انجام داده است.
 

* آقای اشتری در خصوص طراحی صحنه این روزهای سینمای ایران را بگویید.

خب این روزها، همه چیز دیجیتالی شده و اتفاق خوبی است. از این جهت که همه چیز را از همان لحظه چک می‌کنیم. قبلا ما خیلی شاهد کار خودمان نبودیم، اما در حال حاضر که همه چیز دیجیتالی شده، ما می‌توانیم هر پلان را ببینیم و با فیلمبردار و کارگردان همفکری کنیم و این دیجیتالی‌شدن جلوی تمام خطاها را می‌گیرد.
 

* کمتر از یک ماه به سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر مانده و شما هم فیلمتان به بخش سودای سیمرغ راه یافته. فکر می‌کنید امسال سیمرغ طراحی صحنه و لباس را به خانه می‌برید یا نه؟

همه دوست دارند سیمرغ ببرند. من هم جزوشان هستم. من تمام تلاشم را کردم که اتفاقات خوب بیفتد.
 
پشت دوربینی‌ها از «بارکد» گفتند/ صحبت‌های طراح صحنه، صدابردار و فیلمبردار «بارکد»
 

* داوری‌های دوره‌های گذشته جشنواره در این زمینه چگونه بود؟
 
فیلم‌هایی که با بودجه‌های دولتی ساخته می‌شوند با فیلم‌هایی که با بودجه‌های خصوصی ساخته می‌شوند، خیلی فرق دارند و این انصاف نیست که این فیلم‌ها در یک میزان برای داوری قرار بگیرد. اگر همه فیلم‌ها درست دیده شوند، اتفاق خوبی برای سینما است و انتظار ما از دبیرهای گذشته و الان و آینده همین بوده است. در سال‌های گذشته بیشترین جایزه‌ها به فیلم‌های تاریخی و دفاع مقدس داده می‌شد، اما  فقط این فیلم‌ها طراحی صحنه ندارند. حالا در دو سه سال اخیر باز به نسبت فیلم‌هایی که فیلم‌های روز بودند جایزه گرفتند، اما باید نگاه ها کمی تغییر کند و زحمت فیلم‌های دیگر هم دیده شود.
 
 
پشت دوربینی‌ها از «بارکد» گفتند/ صحبت‌های طراح صحنه، صدابردار و فیلمبردار «بارکد»

* کار صدابرداری فیلم سینمایی «بارکد» را صالح کرمانی انجام داده. از او در خصوص سختی کار صدا در روزهای فیلمبرداری پرسیدیم.
 
در چند سال گذشته فیلم‌هایی که به سمت سکانس – پلان رفته، خیلی بیشتر شده و سرعت فیلمبرداری بالا رفته و مثل گذشته به لحاظ سخت افزاری مشکل زیادی وجود ندارد و با توجه به دیجیتالی شدن سینما خیلی به صدابرداری در سر صحنه کمک کرده و باعث شده ما تعداد میکروفن‌ها را سر صحنه بیشتر کنیم و محدودیت‌های گرفتن میکروفن با بوم را نداشته باشیم و هر جا که لازم باشد، از میکروفن‌های بی سیم استفاده می‌کنیم.
 

* فیلمبرداری «بارکد» تمام شده و از خاطره‌های این فیلم در روزهای فیلمبرداری بگویید.
 
یک خاطره ای که شاید آخرش تلخ می‌شد، یادم هست و آن این است که سر یک سکانس یکی از دوستان صدا پشت ماشینی بود که قرار بود، بهرام رادان سوار آن شود و با سرعت حرکت کند. اما سر فیلمبرداری بهرام رادان متوجه نبود کسی پشت ماشین وی است و یکی از بچه‌های صدا با سرعتی که بهرام رادان می‌رفت در حال افتادن بود و خدا به او رحم  کرد.
 
پشت دوربینی‌ها از «بارکد» گفتند/ صحبت‌های طراح صحنه، صدابردار و فیلمبردار «بارکد»

* رقیب امسال شما در زمینه صدابرداری کیست؟
 
خیلی فضای رقابتی وجود ندارد؛ اما معمولا فیلم‌های کارگردان‌های مطرح مثل حاتمی کیا و تبریزی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و به طبع از صداگذاری بهتری برخوردار است.
 

* فکر می‌کنید، جشنواره امسال با کیفیت خوبی برگزار شود؟

 
از دو سال گذشته خیلی تغییرات خوبی شکل گرفته و قطعا به دلیل سیاست وزیر ارشاد و دولت است که به سمت خوبی می‌رود.
 
* نظرتان راجع به دبیر جشنواره امسال چیست؟
 
فکر می‌کنم، الان قضاوت کمی زود است. بگذاریم جشنواره برگزار و تمام شود، آن موقع نظر بدهیم.
 
 
پشت دوربینی‌ها از «بارکد» گفتند/ صحبت‌های طراح صحنه، صدابردار و فیلمبردار «بارکد»

* اما تصاویر فیلم سینمایی «بارکد» توسط لنز دوربین مهدی جعفری به تصویر کشیده و ضبط شده است.
 

* آقای جعفری شما امسال برای جشنواره چه فیلم‌هایی را دارید؟
 
 یکی همین «بارکد» است و دیگری «خشکسالی و دروغ» که متاسفانه توسط اعضای هیئت انتخاب، برگزیده نشد.
 

* به نظرتان دبیر جشنواره امسال انتخاب خوبی بوده یا نه؟
 
 در حال حاضر خیلی زود است، قضاوت درباره دبیر جشنواره. اما امیدوارم از پس مشکلاتش بر بیاید و پرونده محمد حیدری آخر جشنواره درخشان باشد.
 

* در حال حاضر، در سینمای ما عواملی که کار فیلمبرداری سر صحنه را می‌کند، چیست؟

ما در بحث اجرای فیلمبرداری و نورپردازی مشکل نداریم؛ اما مشکل عمده ما در بحث پخش است. یعنی وقتی دوستان چه در حوزه فیلمبرداری و چه در صحنه پست پروداکشن می‌کنند، فقط 50 و 60 درصد این زحمت‌ها روی پرده سینماهای ایران دیده می‌شود و ریشه‌اش هم ضعفی است که در سیستم پخش داریم. در واقع سیستم‌های پخش ما هنوز نتوانستند، جامع و کامل خودشان را ارتقا دهند و آن کیفیتی که فیلمبرداری می‌کنیم، روی پرده‌ها نمی‌بینیم و این از نکاتی است که در سینما رفتن مردم به شدت تاثیرگذار است و امیدوارم پیشرفت‌های تکنولوژی در بحث پخش به پای تولید برسد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: