جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 22 دی 1394     
شهردار تهران:
آلودگی هوا با سخنرانی حل نمی‌شود

به گزارش شهرداری نیوز، شهردار تهران گفت: آلودگی هوا به اقدامات بستگی دارد تا سخنرانی چرا که این چالش تنها مختص به ایران نبوده است.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: چالش آلودگی هوا تنها مختص به ایران نبوده و مشکل بقیه کشورهای جهان نیز بوده است.

وی ادامه داد: مکزیکوسیتی شهری شبیه به شرایط اقلیمی تهران و کمی به لحاظ اقتصادی ضعیف تر از پایتخت ایران از اواخر دهه 90 تا سال 2006 به نقطه قابل قبولی در حل مشکل آلودگی هوای خود رسیده و امروزه شرایطش بهتر از سال 2006 است و این امر به دلیل مدیریت اتفاق افتاده است.

شهردار تهران تصریح کرد: تثبیت منابع و عوامل آلودگی اگر برما مسلط شوند و خودشان را تثبیت کنند بسیار خطرناک است.

قالیباف ادامه داد :خطر دیگر کنار آمدن مردم و مسئولان با آلودگی هوا و یا واگذاری حل آن از روزی به روز دیگر است.

وی تاکید کرد: نباید افکار عمومی را با ارائه اطلاعات و آدرس غلط گمراه کنیم چرا که افکار عمومی زود یا دیر متوجه آدرس غلطی که می‌دهید ،می‌شوند.

شهردار تهران گفت: با قاطعیت اعلام می‌کنم حل مشکل آلودگی هوا قابل حل است و مشکلی که طی دو دهه پیش برایمان پیش آمده، در یک دوره 5 یا 6 ساله به یک شرایط قابل قبول خواهد رسید.

قالیباف ادامه داد: زودتر از دوره ای که درگیر مشکل آلودگی هوا شده ایم، خواهیم توانست به نقطه قابل قبول برسیم و نباید با آلاینده ها و تثبیت آن کنار بیاییم.

وی با بیان اینکه مجموعه مردم و دولت با هم می توانند در حل مشکل آلودگی هوا موثر باشند، گفت:باید اطلاعات دقیق و درستی به مردم داده و در جمع کارشناسان تصمیم گرفت نه گفت و گوی سیاسی بین مدیران داشت.

قالیباف تاکید کرد: برای مقابله با آلایندگی دو راه حل وجود دارد، ابتدا این که آلایندگی تولید شده و بعد آن را برطرف سازیم و یا طبق نظر کارشناسان از ابتدای امر از تولید آلاینده‌ها جلوگیری کنیم که ما در دومین راه حل اصرار داریم.

شهردار تهران تصریح کرد: ما نسبت به مسئله آلودگی هوا شناخت لازم را پیدا کردیم و شناخت بخشی از مشکل است  و در جمع بندی‌های قطعی خود به دست آورده‌ایم که 80 درصد آلایندگی فقط از وسایل متحرک در شهر به وجود آمده و 20 درصد باقی برای سایر موارد است.

قالیباف ادامه داد: اما چطور می‌گویند که 40 درصد وسایل خانگی آلاینده تولید می‌کند در حالی که به طور دقیق آلاینده‌ای حاصل از وسایل خانگی 2.2 است، با این که صرفه جویی در مصرف گاز شرط عقل است، اما در حل مشکل آلودگی هوا سهم 2.2 درصدی مصرف گاز خانگی جایی ندارد و باید به دنبال رفع اولویت در بحث ایجاد آلودگی هوا که منابع متحرک است ،برآییم.

وی با بیان این که حل یک موضوع با رعایت همه ملاحظات انجام می‌شود، گفت: ضعف مدیریت در عدم اجرا باعث شده هم اکنون سرویس بسیاری از وزارتخانه‌ها و ارگان‌های دولتی اتوبوس و مینی بوس‌هایی باشد که تردد آن‌ها را ممنوع اعلام کرده‌ایم.

قالیباف تصریح کرد: ما به دلیل نداشتن تجهیزات فنی در یافتن منشا اصلی ذرات معلق 2.5 میکرون که باعث آلودگی هوای این روزهای تهران بودند عاجز ماننده بودیم که با همکاری دانشگاه‌های داخلی و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور هم اکنون منشا این ذرات معلق را در تهران به دست آورده‌ایم.

وی ادامه داد: منشا ذرات معلق 2.5 در تهران وسایل محرکه و مصرف سوخت به دست آمده است ، اما در این جا نقش خانگی چه بحثی دارد.

قالیباف در پاسخ سوال چه باید کرد؟گفت: از جایی که واقعا جان مردم تهران و عزیزانشان در خطر است این طرح با پیوست اجتماعی و فرهنگی باید اجرا شود در حالی که برخی از مسئولان کلان به ما گفتند آقای قالیباف شما اجرا نکنید.

شهردار تهران ادامه داد: توسعه حمل و نقل عمومی تا پایان سال 96 بالغ بر 60 کیلومتر ، 160 ایستگاه کیفیت صنعت در ساخت و ساز و کیفیت سوخت، نصب فیلتر دوده در صنعت خودرو سازی از اقداماتی است که می‌تواند کاهش آلاینده‌ها و سهم 80 درصدی منابع متحرک را کاهش داد.

قالیباف تصریح کرد: با این که این کار هم سخت است و هم آسان، اما می‌توانیم حداقل 50 درصد از شرایط بحرانی را کاهش دهیم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: