جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 22 دی 1394     
رییس سازمان حفاظت محیط زیست:
توسعه حمل ونقل عمومی و خروج خودروهای فرسوده از سوی دولت بر زمین مانده است

 

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا گفت: بیش از 35میلیون شهروند ایرانی تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند و سالانه هزینه های سنگینی به اقتصاد شهروندان و شهر تحمیل می شود.

معصومه ابتکار در این همایش با بیان مطلب فوق اظهار کرد: موقعیت امروز کشور در موضوع محیط زیست شرایطی استثنایی است چرا که رهبر انقلاب سیاست کلی نظام را درمورد محیط زیست برای همه دستگاه ها مشخص کرده اند که پیشتوانه قوی برای مجریان و برنامه ریزان است . در عین حال که دلگرمی برای فعالان عرصه محیط زیست نیز بوده است.

وی با تاکید بر اینکه مخاطب سیاست های کلی قوای سه گانه است، گفت:  یکی از محورهای مورد اشاره در بیانات مقام معظم رهبری آلودگی هوا و برنامه ریزی برای مقابله با آلودگی هوا بوده است. اکنون سند فرادستی خوبی داریم که با تغییر موقعیت ها و سیاست ها باید در وضعیت محیط زیست کشور موثر باشد.

ابتکار تصریح کرد: سال 2015 سال محیط زیست بود؛ چرا که از یک سو سیاست های پایدار که مجموعه سران کشورها برآن تاکید کردند و در مجمع عمومی لندن نیز برنامه های ایران و توسعه پایدار محیط زیست که از سوی رییس جمهور نوشته شده بیان شد و از سوی دیگر توافق بزرگ 195 کشور جهان پیرامون گرمایش زمین و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که مستقیما بر کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد نیز به ثمر نشست. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بر این توافق نقش تعیین کننده ای دارد همچنین در سند ای. ان. بی. سی به موضوع آلودگی هوا اشاره شده و فرصتی است برای کشور ما که در موضوع آلودگی هوا از آن استفاده کنیم .

معاون رییس جمهور در ادامه بااشاره به اینکه برنامه ها و مطالعات آلودگی هوا در دولت خاتمی و در سال 1377 براساس سه مطالعه اصلی شرکت جایکاه، سیکو و فرهنگستان علوم و وزارت صنایع نوشته شده است، گفت: در سال 1379 برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در 7 محور تصویب شد . معتقدم کار باید علمی باشد. سیاهه کاهش آلودگی هوا باید در دسترس باشد و به روزرسانی شود که در این زمینه نقش دانشگاه ها بسیار پررنگ است .

وی تصریح کرد: دولت درسال 79 خیلی جدی به موضوع آلودگی هوا ورود کرد. حذف سرب و خودروهای کابراتوری، ایجاد نظام مستمر بازرسی خودرو در آن زمان شکل گرفت وعلاوه بر این پیکان از رده خارج شد اما متاسفانه در وقفه ای 8 ساله هر آنچه کاشته شده بود نیمه کاره رها شد.

ابتکار با تاکید بر اینکه دلایل موفقیت مسکو در کاهش آلودگی هوا استمرار برنامه ها بود، گفت: قرار بود برنامه های سال 79 استمرار داشته باشد و دولت ها پی درپی برنامه را اجرا کنند که متاسفانه خیلی از محورهای این برنامه از سال 84به بعد انجام نشد . به عنوان مثال قرار بود استاندارد سوخت و خودرو در سال 85 به یورو 4 برسد، خودروهای فرسوده سال به سال خارج شود اما نشد و با وقفه ای 8 ساله در اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا مواجه شدیم . گرچه در هشت سال اخیر در توسعه حمل و نقل عمومی از سوی شهرداری تهران اقدامات بسیار موثری صورت گرفته اما وقتی سایر محورها از اولویت خارج و برروی زمین مانده است کاهش آلودگی هوا هم به ثمر نمی رسد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: دولت یازدهم دوباره با بازنگری برنامه و کارگروه ملی آلودگی هوا، موضوع آلودگی  هوا را از سال 92 آغاز کرده به طوری که در این مدت در کلانشهرهایی مثل تبریز، اراک، کرج، اصفهان، مشهد و شیراز کارگروه های استانی آلودگی هوا شکل گرفته و جلسات مستمری به منظور اجرای برنامه های ملی منطبق با برنامه های محلی و استانی برگزار می شود. حتی برای شهرهایی که مصوبات کارگروه آلودگی هوا برایشان ضروری نبوده نیز ابلاغ شده و از امسال باید برنامه آلودگی هوا خود را براساس شرح وظایف ابلاغ شده تدوین کند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم تصریح کرد: اصلاح کیفیت سوخت و حذف بنزین پتروشیمی که در تولید بنزن و آروماتیک ها نقش موثری داشت از اردیبهشت 93 به طور رسمی آغاز شد. به طوری که شاهد عرضه بنزین یورو4 در کشور هستیم.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: ارتقای کیفیت گازوئیل که پیش از این با 7 هزار پی پی ام گوگرد عرضه می شد از دیگر اقدامات است. به طوری که اکنون به 50 پی پی ام گوگرد رسیده است. این فرایند در حال پیشروی به استاندارد یورو 5 بوده است. این درحالی است که خودروسازان باید استاندارد یورو 4 را از سال 86 اجرایی می کردند که این مهم شهریور 93 محقق شده است . اکنون تولید خودروهای داخلی براساس استاندارد یورو 4 بوده و مطابق بازرسی های صورت گرفته از خطوط اگر از استاندارد یورو 4 تبعیت نکنند شماره گذاری نخواهند شد .

ابتکار در ادامه به یکپارچه سازی معاینه فنی در کشور اشاره کرد و گفت: این مهم کمک خواهد کرد مشکلات و تخلفات معاینه فنی کنترل و معاینه فنی به عنوان ابزاری جدی در کنترل آلاینده های خودروهای در حال تردد استفاده شود.

معاون رییس جمهور در ادامه از کاهش مصرف سوخت مازاد در نیروگاه های کشور خبرداد و گفت: با همکاری وزارت نفت و نیرو اکنون 40 درصد کاهش مصرف مازاد را در نیروگاه های کشور شاهد هستیم. در عین حال که بر استفاده صحیح از انرژی تاکید می شود چرا که الگوی مناسبی در استفاده از انرژی در کشور نداریم .

ابتکار با تاکید بر اینکه ظرفیت زیست محیطی تهران از سا ل85 تمام شده است، گفت: اکنون مشکلات استفاده از مصرف بی رویه را در شهرهای بزرگی چون تهران شاهد هستیم . حال باید تلاش شود و با انسجام برنامه های کاهش آلودگی هوا پیش رود .

وی درپان خاطرنشان کرد: می پذیریم که برخی موارد اجرای برنامه ها از سوی دولت به دلیل کمبود منابع مالی با تاخیر مواجه شده به عنوان مثال توسعه حمل ونقل عمومی، خروج خودروهای فرسوده به دلیل کمبودها از سوی دولت بر زمین مانده است. می پذیریم که در کارها کم و کاستی هایی بوده است اما هدف گذاری ها و اقدامات به منظور کاهش آلودگی هوا در راس برنامه های دولت قرار دارد و در این راه پر فراز و نشیب همکاری همه ارگان و مردم را خواهانیم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: