جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 22 دی 1394     
شهرشناس اتريشي در پايان ديدار از پايتخت كشورمان تأكيد كرد:
بزرگ ترين قاتل عابران پياده در تهران ،سرعت بالاي خودروها و موتورسیکلت هاست

آلودگي صوتي دشمن شماره يك توسعه پیاده روي در تهران است

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،يك شهرشناس اتريشي كه با حضور در 16 كلان شهر جهان از جمله وين، بخارست، مسكو، سنت پترزبورگ، نيويورك و واشنگتن، پروژه اي مطالعاتي را با محور پياده راه هاي شهري و پياده روي در شهر انجام داده، در پايان ديدار از پايتخت كشورمان گفت: حسن نوستالژيك مردم در پياده راه ها متبلور و در پياده روي متجلی می شود.

خانم كاترينم افزود: يكي از مهم ترين عوامل بازدارنده و دشمن شماره يك پياده روي در تهران، غلبه آلودگی صوتی ناشی از تردد خودروها و موتورسيكلت ها بر سر و صداي طبيعي است كه در پياده راه ها به گوش مي رسد.

وي با اشاره به اين كه در زمان پياده روي، هر 5 حس انسان فعال مي شود، اظهار كرد: در حال حاضر، پیش نیاز تبدیل و ارتقای شهرها به شهر انسان محور، توسعه پياده راه هاست که در كلان شهرهاي امروز از اهمیت و جايگاه ويژه اي برخوردار است.

كاترينم با بيان اين كه خياباني همچون ولي عصر براي شهروندان تهران يك حس نوستالژيك ايجاد مي كند، تصريح كرد:    پياده راه مناسب مي تواند به افراد برای انجام پياده روي انگیزه بدهد و در شهرهاي اروپايي نیز جهت ترغیب و تشويق مردم به راه رفتن، در مسيرهاي پياده جذابيت ايجاد مي كنند.

ايجاد احساس آرامش در پياده راه هاي آرام

اين محقق اروپايي با اشاره به اين كه توجه به جذابیت های تأثيرگذار براي پياده راه در ایجاد جاذبه و تقويت فرهنگ پياده روي مؤثر است، اظهار كرد: به همين نسبت، توليد صداهاي ناهنجار و نامطلوب موتورسيكلت ها و خودروهاي در حال حركت، در ایجاد دافعه و عدم تمایل به راه رفتن، عاملي مهمی محسوب مي شود.

وي با بيان اين كه ايجاد پوشش سبز يا موانع صوتي مانند ديواره هاي جاذب صوت در كاهش سر و صداي اتوبان ها و خيابان ها مؤثر است، تصريح كرد: بايد آرامش را به پياده روها باز گردانيم تا مسيرهاي پياده بتوانند احساس آرامش را به شهر و شهروندان برگردانند.

كاترينم با اشاره به اين كه پتانسيل پياده راه ها براي پياده روي به ابعاد و زوایای گوناگونی همچون جاذبه هنري، فضاي معماري، وضعيت بصري و شرايط صوتي پياده راه بستگي دارد، اظهار كرد: هر چه جذابيت هاي پياده رو بيشتر باشد، انگيزه شهروندان براي راه رفتن نیز بيشتر مي شود.

وي با بيان اين كه پياده راه باید علاوه بر ايجاد فضاي حركت، فضايي براي مكث شهروندان را نيز فراهم نماید، تصريح كرد: عواملي مانند راحتي كفشي كه هنگام راه رفتن از آن استفاده مي شود و حتي صدايي كه آن كفش توليد مي كند، در ترغيب و تشويق شهروندان به انجام پياده روي مي تواند مؤثر باشد.

انتقال حس نوستالژيك در بافت هاي تاريخي شهر

اين شهرشناس اتريشي با اشاره به اين كه پياده روي امري مهم و دوست داشتني است كه با استفاده از دو پا و به راحتي انجام  مي شود، اظهار كرد: راحت ترين كار براي هر انسان، راه رفتن است كه ريتم بدن را تنظيم مي كند و اِلمان ها و عناصر جذاب را پيش چشمان او مي گشايد.

وي با بيان اين كه زنده بودن يك شهر با مردم آن شهر معنا و مفهوم پيدا مي كند، تصريح كرد: البته منظور، مردمي هستند كه با پاي پياده در شهر حركت مي کنند و در پیاده روها گام بر می دارند، نه آنهایی كه سوار بر خودروهاي شخصي خود به سرعت از بزرگراه ها و خیابان ها رَد می شوند.

كاترينم با اشاره به اين كه سر و صداي خيابان های پر جنب و جوش كه داراي ريتمي خاص و صدايي منقطع است با آلودگی صوتی اتوبان ها كه در آنها صداي ممتد حركت سريع خودروها شنيده مي شود تفاوت دارد، اظهار كرد: تنوع صوتي خيابانی مانند انقلاب براي عابران پياده، دلپذير و جذاب است و با تجربه ناخوشآیند عبور از حاشيه يك اتوبان، قابل مقایسه نیست.

وي با بيان اين كه پياده راه هايي كه در بافت هاي تاريخي شهرها قرار دارند، حس نوستالژيك را به عابران منتقل مي كنند، تصريح كرد: در طراحی و ايجاد پياده رو، مسائل به ظاهر ريزي مانند سنگ فرش کف مسیر كه در ارتقاء و بهبود كيفيت فيزيكي پیاده رو مؤثر است، باید مورد توجه قرار گيرد.

 سرعت در معابر فرعی هیچ شهری در دنیا 80 کیلومتر نیست

این محقق اروپايي با اشاره به اين كه پياده راه ها بايد از استانداردهاي لازم برخوردار باشند تا علاوه بر افراد سالم، معلولان و نابينايان هم امكان پياده روي آسان و ايمن را در آنها داشته باشند، اظهار كرد: در اين ميان، شيب مناسب پياده راه ها در ايجاد انگيزه براي راه رفتن مؤثر است.

وي با بيان اين كه توسعه پياده راه ها، موضوعي است كه امروز در شهرهاي مطرح جهان مورد توجه ويژه قرار دارد، تصريح كرد: پياده روها بايد به نوعي طراحي و اجرا شوند كه از يك فرد بزرگسال با يك متر و 80 سانتي متر قد تا كودكي با 80 سانتي متر قد به راحتي در ان حركت كنند.

كاترينم با اعلام اين كه پياده روي در هر شهر، بهترين روش برای بازخواني فضاي آن شهر است، تأكيد كرد: در تهران، تنها ناحيه ویژه پياده روي، محدوده بازار است و در نقاط ديگر شهر، معابر پياده و پياده راه داريم كه كيفيت حركت در آنها با تجربه تردد در محدوده اي مانند بازار كه به صورت كامل به عابران پياده اختصاص داده شده، متفاوت است.

وي در پايان با تأكيد بر اين كه پياده روهاي تهران بايد در مسير تبدیل به پياده راه هاي استاندارد حركت كنند، خاطرنشان كرد: سرعت وسایل نقلیه حتي در معابر فرعي تهران به 70 تا 80 كيلومتر مي رسد كه در هیچ شهری در دنیا چنین نیست و با توجه به آمار بالای مرگ و مير عابران پياده در تهران، بزرگ ترين قاتل پياده ها در این کلان شهر، سرعت بالاي خودروها و موتورسیکلت هاست و از اين رو، تأمين ايمني عابران پياده در طول پياده روها و عرض خيابان ها باید مورد توجه ویژه قرار گيرد

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: