جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 20 دی 1394     
کارت 10 میلیونی آب رفت!

وطن امروز: بانک مرکزی دوباره برای اجرای یک طرح، وعده‌های قبلی خود را فراموش کرد و زیرپا گذاشت و ناگهان کارت اعتباری 10 میلیونی به کارت اعتباری 6 میلیونی تبدیل شد.
 
 دیروز بانک مرکزی شرایط جدید دریافت کارت اعتباری کالا را به صورت رسمی اعلام کرد. براساس این اطلاعیه، کارمندان رسمی و پیمانی دستگاه‌های دولتی و بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش بیمه صندوق بازنشستگی کشوری با دریافتی حداکثر 5/1 میلیون تومان در ماه می‌توانند برای دریافت کار اعتباری ثبت‌نام کنند. براساس اعلام بانک مرکزی، سقف اعتبار این افراد حداکثر تا 4 برابر دریافتی ماهانه آنهاست که بر همین مبنا، یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد سقف مبلغ وام برای کارت‌هایی که میان کارمندان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران توزیع خواهد شد، به
۶ میلیون تومان کاهش یافته است. پیش از این، دولت سقف اعتبار کارت‌های خرید کالاهای ایرانی را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده بود که اکنون با اطلاعیه بانک مرکزی، این میزان اعتبار حداکثر ۶ میلیون تومان اعلام شده، این در شرایطی است که بنا به اعلام دولت، کارت اعتباری خرید کالا براساس عقد مرابحه عملیاتی خواهد شد و نرخ سود ۱۲ درصد در بازپرداخت محاسبه می‌شود.
حقوق زیر 5/1 میلیون تومان شرط اعطای کارت خرید کالا بنابراین گزارش، ۲ ماه پس از اعلام طرح دولت برای خروج از رکود، طرح کارت‌های اعتباری از دیروز کلید خورد. زوج‌های جوان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش بیمه صندوق بازنشستگی کشوری که از دیروز 19دی‌ماه جاری شروع شده است می‌توانند برای ثبت‌نام در این طرح اقدام کنند. ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی از آغاز اجرای این طرح از دیروز خبر داد و گفت: در مرحله نخست ثبت‌نام برای دریافت کارت‌های اعتباری زوج‌های جوان، کارمندان رسمی و پیمانی دستگاه‌های دولتی و بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش بیمه صندوق بازنشستگی کشوری در اولویت ثبت‌نام قرار دارند.  ناصر حکیمی افزود: زوج‌های جوان که در سامانه قرض‌الحسنه تسهیلات ازدواج بانک مرکزی ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند برای دریافت کارت خرید اعتباری ثبت‌نام کنند. دریافت این کارت اعتباری هیچ تاثیری در تسهیلات ازدواج زوج‌های جوان نخواهد داشت و سقف اعتباری هر زوج در این طرح 10 میلیون تومان است.  حکیمی افزود: کارمندان رسمی و پیمانی دستگاه‌های دولتی و بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش بیمه صندوق بازنشستگی کشوری که دریافتی ماهانه آنها کمتر از 5/1 میلیون تومان است نیز می‌توانند برای دریافت کارت اعتباری ثبت‌نام کنند، سقف اعتبار این افراد حداکثر تا 4 برابر دریافتی ماهانه آنهاست.

اجرای مرحله دوم طرح دولت برای خروج از رکود
 
بانک مرکزی اعلام کرد: بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور بر اساس درخواست دستگاه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی برای کارکنان و بازنشستگان حائز شرایط از تاریخ ۱۹ دی‌ماه کارت اعتباری خرید کالای ایرانی صادر می‌کنند.
 
صدور کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی با تمهیدات و شرایط زیر انجام می‌شود:
الف- حسب درخواست دستگاه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی برای کارکنان و بازنشستگان حائز شرایط زیر در چارچوب فصل «ح» دستورالعمل صدور کارت اعتباری مرابحه، کارت اعتباری خرید کالای ایرانی صادر می‌کنند:
1- کارکنان رسمی و پیمانی سازمان‌های یادشده که حداکثر حقوق و مزایای تعهد نشده ماهانه آنها معادل 15 میلیون ریال است.
 
2- بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری که حداکثر مستمری تعهدنشده آنها ماهانه معادل 15 میلیون ریال است. سقف اعتبار این کارت‌ها، حداکثر معادل 4 برابر حقوق و مزایای تعهدنشده ماهانه (سقف گواهی کسر از حقوق) متقاضی بوده و تضمین بازپرداخت اقساط صرفاً از طریق گواهی کسر از حقوق و بدون نیاز به تضامین و وثایق دیگر انجام می‌شود.  متقاضیان پس از دریافت پیامک با مراجعه به شعبه یا واحد بانکی معرفی شده، ضمن امضای قرارداد و سایر مدارک، کارت اعتباری خود را دریافت می‌کنند. این کارت‌ها از زمان تحویل، در تمام مراکز عرفی‌شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خرید کالاهای فهرست‌شده توسط وزارتخانه مزبور، قابل استفاده هستند.
 
ب- تمامی زوج‌هایی که مشمول تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده و در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج ثبت‌نام نموده لیکن تاکنون موفق به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نشده‌اند، می‌توانند علاوه بر تسهیلات مزبور، کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را نیز درخواست کنند، به این منظور در چارچوب فصل «ح» دستورالعمل صدور کارت اعتباری مرابحه، حسب درخواست متقاضیان، برای هریک از زوجین تا سقف 50 میلیون ریال، کارت اعتباری خرید کالای ایرانی صادر می‌شود.
ضربه دولت به تولیدکنندگان با طرح ناقص سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه از دولت باید پرسید، چرا 3 ماه است مشکلات متعددی را برای تولید ایجاد کرده‌ است، گفت: واحدهای تولیدی در این مدت ضربه‌های زیادی را متحمل شده‌اند. حمیدرضا غزنوی با اشاره به اینکه بخشنامه امروز بانک مرکزی نشان داد، وام خرید کالا با کارت اعتباری در نهایت 6 میلیون تومان است، اظهار داشت: بانک مرکزی از 3 ماه پیش سقف کارت اعتباری را 10 میلیون تومان اعلام کرد اما از همان روز تاکنون موضع‌گیری‌های مختلفی را در این رابطه اعلام کرد.  قرار بود دولت این رکود و تورم را از سطح واحدهای تولیدی برطرف کند اما نه‌تنها این اقدام صورت نگرفته بلکه بخشنامه‌ها و قوانین متعدد و متناقض باعث شده تا بلاتکلیفی مردم و تولیدکنندگان بیشتر از گذشته شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: