جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 11 تير 1393     
آغاز فعالیت مرکز مهار آلودگی

ایسنا: محمدهادی حیدرزاده در حاشیه کمیته موارد اضطرار و آلودگی هوا که صبح امروز در استانداری تهران تشکیل شد، در جمع خبرنگاران گفت: هدف از تشکیل این کمیته بررسی وضعیت افزایش کیفیت هوا و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بود که دو شب گذشته افزایش جدی داشت و تا چند ساعت روند نزولی داشت و هوای تهران را تحت تاثیر قرار داده بود.

وی همزمان شدن بادهای شرقی و غربی استان تهران را مهم‌ترین دلیل این پدیده عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه استان تهران به سمت اکوسیستم خشک در حال حرکت است و خاک‌ها نیز به دلیل پایین رفتن سفره آب‌های زیرزمینی سست شده‌اند، ذرات خاک به شدت سست شده و به راحتی با باد حرکت می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به بهبود کیفیت سوخت گفت: دیگر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون ناشی از سوخت تولید پتروشیمی مانند گذشته باعث آلودگی هوا نمی‌شود.

حیدرزاده در رابطه با گرد و خاک روز دوشنبه، گفت: این آلودگی‌ها منشاء طبیعی دارد که عمدتا حاصل وزش بادهای غربی شهریار و شرقی سمنان بوده که همزمان صورت گرفته و گرد و خاک ناشی از آن نیز از بیابان‌های اطراف تهران آمده است.

وی گرد و خاک موجود در هوا را برای امروز و هوا را پیش‌بینی کرد و افزود: غلظت گرد و خاک در امروز و فردا مانند روز دوشنبه نیست اما وضعیت هوا در شرایط ناسالم قرار دارد اما از روز جمعه بارش‌های پراکنده این پدیده را از شهر خارج می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به شهروندان توصیه کرد حتی‌الامکان از رفت و آمدها در سطح شهر تهران خودداری کنند.

حیدرزاده دررابطه با مصوبات کمیته موارد اضطرار و آلودگی هوا گفت: موازی‌کاری در اطلاع‌رسانی یکی از مهم‌ترین مصوبات کمیته بوده که بر آن تاکید شده، براین اساس با بودجه‌ای که استانداری تهران اختصاص خواهد داد، مرکز مهار در مجاورت مراکز پایش و آلودگی هوا به اداره کل محیط زیست تهران منتقل می‌شود. این مرکز فعالیت خود را با حضور نماینده‌های هواشناسی، محیط زیست، وزارت بهداشت و شهرداری آغاز خواهد کرد.

وی افزود: همچنین برای تثبیت خاک و بیابان‌زدایی در اطراف شهر تهران وظایفی برای جهاد کشاورزی مطرح شد که برای جلسه آینده برنامه‌های خود را معرفی خواهند کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران یکی از مشکلات اصلی پدیده روز دوشنبه را معادن دانست و گفت: همانطور که معاون انسانی حفاظت محیط زیست به آن اشاره کرد، معادن یکی از عوامل مشکل‌ساز آلودگی هواست ولی علاوه بر معادنی که در شهریار، پاکدشت و قدس وجود دارد، معادنی نیز در سطح تهران فعال هستند. این معادن صدها متر برداشت و حتی بیش از مجوز خود برداشت می‌کنند که از نظر محیط زیست و ایمنی، خطرناک است.

حیدرزاده تاکید کرد: کارگروهی با حضور مدیریت بحران، سازمان محیط زیست، فرماندارهای مناطق و صنایع تشکیل خواهد شد تا معادنی که قرار بر تعطیلی باشند، معرفی کنیم و شورای تأمین برای این موضوع تصمیم‌گیری کند. اولویت با معادن غرب تهران است که بهره‌برداری از آنان بسیار غیرمعقول انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط اضطرار فعالیت معادن را به صورت موقت متوقف می‌کنیم، گفت: معادن علاوه بر مشکل برداشت مساله تخلیه نخاله نیز دارند، هزاران کامیون تخلیه نخاله در طول شبانه‌روز این کار را انجام می‌أهد که از نظر محیط زیست و مدیریت بحران مشکل‌زاست.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر مشکلات ناشی از معادن گفت: ما امروز به عنوان محیط زیست به عنوان ازیکی از متهمین اصلی آلودگی هوا رونمایی کردیم.

حیدرزاده افزود: با توجه به اینکه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا را در سازمان‌ها تشکیل شده است، یک مصوبه نیز هیات وزیران مطرح کرده‌اند که تکالیفی برای دستگاه‌ها معین شده است که کارگروه استانی آلودگی هوا داشته باشند.

وی افزود: این موضوع را در استان پیگیری کردیم یکی از تکالیفی کارگروه استانی برعهده دارد، آسیب‌شناسی شرایط اضطرار و هشدار است که در استان تهران نیز مجددا باید این آیین‌نامه بررسی شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: