جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 16 دی 1394     
لغو تحریم سوئیفت تا پایان دی ماه

ایران: ازساعت 16 روز27 اسفند سال 1390 که شبکه سوئیفت براساس تحریم‌های اتحادیه اروپا ارائه خدمات خود را به بانک‌های ایرانی متوقف کرد، نزدیک به چهار سال می‌گذرد و دراین مدت شبکه بانکی کشور برای ارتباط با بانک‌های خارجی و ارائه خدمات به متقاضیان با محدودیت‌های جدی و رشد هزینه‌ها مواجه شده‌اند. طی این زمان از کسانی که قصد ارسال پول برای فرزندان دانشجوی خود در دانشگاه‌های خارجی داشتند تا پیمانکارانی که می‌خواستند پروژه‌ای را فاینانس کنند، همه با یک معضل واحد مواجه می شدند که بتدریج راه‌های سنتی اما پرهزینه جایگزین سوئیفت شد، اما با اجرایی شدن برجام درآستانه لغو تحریم این شبکه هستیم، اتفاقی که براساس گفته مقامات مسئول تا چند روزدیگر رخ می‌دهد.
 
 شیوه سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک‌های داخل کشور و بانک‌های خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوئیفت (SWIFT) یا جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از 15 کشور اروپایی و امریکای شمالی با هدف جایگزینی روش‌های ارتباطی غیراستاندارد کاغذی با یک روش استاندارد شده جهانی راه‌اندازی شد که هم اکنون بیش از ۹۷۰۰ بانک و مؤسسه مالی در ۲۰۹ کشور جهان عضو آن انجمن هستند.
 
به گزارش خبرنگارایران رئیس پژوهشکده پولی و بانکی روزگذشته در نشست خبری پنجمین همایش بانکداری الکترونیک با اشاره به اینکه لغو تحریم سوئیفت یکی از الزامات برجام است، اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه جاری این شبکه بین‌المللی دوباره برای بانک‌های ایرانی برقرار شود. به گفته علی دیواندری درحالی که چندین سال بانک‌های ایرانی از ارتباط کامل با بانک‌های خارجی محروم بودند، اکنون امکان برقراری دوباره این ارتباط فراهم شده و بزودی شاهد لغو تحریم بانکداری ایران خواهیم بود.این مدیربانکی با بیان اینکه درمدت حدود هفت سالی که از تحریم‌های بانکی ایران می‌گذرد بسیاری از قوانین بانکی جهانی تغییر کرده است، اظهارکرد: علاوه بر سوئیفت که نقش بسیار مهمی در بازگشت بانک‌های ایران به عرصه جهانی دارد، شبکه بانکی ما باید خود را برای بازگشت به بانکداری بین‌المللی آماده کند. این درحالی است که بخشی از مقررات جهانی دراین حوزه تغییرکرده و نیازمند تطبیق قوانین داخلی ما به آنهاست.
 
انجام روزانه بیش از ۱۰۰میلیون تراکنش بانکی در کشور‌
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی درادامه با تأکید بر اینکه تحریم‌ها منجر به وقفه هفت ساله در ارتباط شبکه بانکی با دنیا شد، تأکید کرد که صنعت بانکداری کشور راهی جز پیشرفت در بانکداری الکترونیکی ندارد.دیواندری افزود: در جامعه ما روزانه بیش از 100 میلیون‌ تراکنش الکترونیکی انجام می‌شود که این حجم با استفاده از بستر آی‌تی(فناوری اطلاعات) می‌تواند منجر به ارتقای این حوزه شود.وی، بستر آی‌تی را بخش مهمی در ارائه خدمات بانکی دانست و گفت: نظام بانکی کشور با حجم زیاد تراکنش‌های الکترونیکی، راهی به جز پیشرفت در بانکداری الکترونیکی ندارد؛ ضمن اینکه همه اتفاقاتی که در فضای آی‌تی‌رخ می‌دهد، بر بانکداری اثرگذار است. دیواندری با اشاره به برگزاری پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در روزهای 21 و 22 دی ماه امسال گفت: در همایش سالانه نظام‌های پرداخت و بانکداری الکترونیکی به دنبال نیازها و معرفی راهبردهای نوین این صنعت در کشور هستیم.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: