جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 11 تير 1393     
پایه توسعه باید بر مبنای مردم و اقتصاد بازار باشد

به گزارش  شهرداری نیوز،شهردار تهران با بیان اینکه کشوری که مولد نباشد هرگز نمی تواند استقلال خود را حفظ کند، گفت: اگر کشوری تولید کننده نبود و ادعای استقلال کرد حتما حرف گزافی را بیان کرده است. دیر یا زود دنیا به آن جامعه و یا کشور تفهیم می کند که استقلال ندارد.

محمد باقر قالیباف در دومین نشست مشترک با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که با حضور اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، اعضای اتاق های بازرگانی سراسر کشور و فعالان اقتصادی در برج میلاد تهران برگزار شد ، با عرض خیر مقدم به تمامی فعالان اقتصادی حاضر در این جلسه گفت: یکی از ویژگی های شما این است که هم قدرت نرم و هم قدرت سخت را با هم دارید و بخشی از امنیت ملی و افتخار ملی کشور در گرو تلاش های یکایک شما عزیزان است. توفیقی است برای شهرداری تهران که در این ماه گرامی میزبان مجاهدان عرصه پیشرفت هستیم.

وی با اشاره به فضیلت های ماه مبارک رمضان، بیان کرد: اگر بخواهیم لذت این ماه را بچشیم باید این گونه قبول کنیم که شاید این ماه رمضان آخرین ماه رمضان ما باشد در نتیجه فضیلت های این ماه را بهتر درک خواهیم کرد.

قالیباف با بیان اینکه ماه رمضان ماه امیری بر خود و مبارزه با نفس است، ادامه داد: همانطور که از اهل بیت و بزرگان شنیده ایم که روزه زبان بهتر از روزه دهان و روزه قلب بهتر از هردو آنهاست، حتما اینگونه عمل می کنیم که اگر ماه رمضان ماه بندگان خداست، علاوه بر اینکه امر فردی و ماه امیری بر خود است، یک امر اجتماعی نیز هست.

وی با تاکید بر اینکه بدون شک همه ما این باور را داریم که فقرای جامعه از اموال اغنیاء حقی دارند، افزود: در کشور هر جا امر خیری را می بینیم ردپای مجاهدان اقتصادی را خواهیم دید و از یک منظر این مجلس، مجلس ذکر، یادآوری و قدرشناسی از بزرگانی که این فرصت را برای یکایک ما فراهم کرده اند، است و امیدوارم که این نشست در این مسیر قرار گیرد و به  پیش برود.

شهردار تهران با بیان اینکه منظور از مولد بودن جامعه داشتن 4 محور اساسی تولید است، یادآور شد: این 4 محور شامل تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت است که باید در جامعه وجود داشته باشد. باید از ابعاد مختلف به این 4 محور توجه کرد. ما نیز اگر در این نشست می خواهیم تفاهم نامه ای را امضاء کنیم مطمئن باشید که مبانی نظری محکمی پشت این تفاهم نامه وجود دارد و تشریفاتی نیست.

قالیباف با بیان اینکه باید دید ثروت، قدرت، منزلت و معرف در کجا و چگونه تولید می شود، ادامه داد:طبیعتا این 4 محور اساسی در فصل مشترک مکان هایی تولید می شوند که انسان و محیط در آن گره خورده اند و هرچقدر که این تعامل عمیق تر و دقیق تر باشد، امکان تولید در هر 4 محور وجود خواهد داشت و توسعه پایدار روی خواهد داد.

وی با بیان اینکه شهرها مهمترین مراکز 4 محور تولید در کشورها به شمار می روند، یادآور شد: باید به این مساله توجه داشت که منابع انسانی به همه منابع دیگر ارجحیت دارد و توسعه پایدار بدون توجه به منابع انسانی امکان پذیر نخواهد بود. با این نگاه و رویکرد است که شهرهای بزرگ که ایفای نقش دارند بزرگترین مراکز تولید هستند و اگر در مدار توسعه نباشند تولید فقر، ظلم، فساد، تباهی، آدم کشی می کنند و اگر در مدار درستی قرار گرفته باشند تولید منزلت، معرفت، ثروت معرفت می کنند.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه بنده بر این باورم که امروز کشور به 2 اصل مهم نیاز دارد، ادامه داد: اولین مساله تحقق توسعه پایدار در کشور است. بدون شک روند توسعه باید از پایین جامعه به سمت بالا انجام شود چرا که توسعه برعکس آن امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: توسعه پایدار در کشور باید هم از سوی دولت و هم  از سوی مردم اجرایی شود به عبارت دیگر باید در کشور دولت و مسئولانی داشته باشیم که هم انگیزه پیشرفت و توسعه را داشته باشند و هم روند توسعه را در جامعه به صورت مردمی انجام دهند. به عبارت دیگر پایه آن باید بر مبنای مردم و اقتصاد بازار باشد. اگر هر دو طرف باهم حرکت نکنند، کشوری که نیم قرن در حال توسعه بوده است نیم قرن دیگر نیز برای توسعه نیاز دارد.

محمدباقر قالیباف در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در سال های اخیر کشور کارنامه قابل قبولی در حوزه فرهنگ نداشته است، بیان کرد:  همیشه فرهنگ در کشور ما مظلوم بوده است. اینکه امروز با یک چالش اصلی و اساسی به نام چالش اقتصادی رو به رو هستیم برکسی پوشیده نیست. البته هرگز نباید زحمات این دو عرصه را فراموش کرد بلکه ما اکنون مشکل فرهنگ را از منظر آسیب شناسانه  بررسی می کنیم. به همین خاطر است که عنوان می کنیم کارنامه اقتصادی و فرهنگی قابل قبولی در کشور نداریم.

وی با تاکید بر اینکه کارنامه کشور در عرصه علم و دانش کارنامه قابل قبولی است، افزود: ما در بخشی از علوم روز دنیا در مرزهای دانش قرارداریم حتی بعضی اوقات نیروهای جوان  ما اساس می کنند که  نباید از این مرزها عقب بمانند و با همه وجود دوست دارند که برای ارتقای علم و دانش  هزینه کنند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه اشکال این است که اگر کشور مولد باشیم و استقلال خود را حفظ کنیم باید 4 محور اصلی تولید را داشته باشیم، گفت: اما اکنون در این 4 محور دچار مشکل هستیم  و روش های درستی برای تحقق این 4 محور نداریم. به عبارت دیگر ما در تبدیل قدرت و ثروت تجربه داریم به خوب و بد آن زیاد نمی پردازم به خاطر اینکه گاهی اوقات ارتباطات بد  و فساد آور است و در مواقعی نیز این ارتباطات خوب است و عدالت را در جامعه رونق می دهد. اما آنجایی که ما دچار اشکال هستیم این است که چگونه قدرت و ثروت را به منزلت و معرفت تبدیل کنیم. البته برعکس این مساله نیز وجود دارد. گاهی اوقات توانایی تبدیل منزلت و معرفت را به قدرت و ثروت نداریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری حمایت از شرکت های دانش بنیان در کشور است، یادآور شد: در واقع در این شرکت ها معرفت به ثروت و بعد به قدرت تبدیل می شود.

قالیباف با بیان اینکه بخشی از ثروت در فرآیند تولید در جامعه به معرفت باید تبدیل شود که آثار اجتماعی زیادی را به دنبال خواهد داشت، بیان کرد: در واقع این 4 محور رسالتش این است که آن نعمتی که خداوند به انسان ها داده است که همان انسانیت انسان و آزادگی انسان است را در جامعه حفظ کند.

شهردار تهران با بیان اینکه طبیعتا یکی از کارهایی که  جمع فعالان اقتصادی می توانند در آن موفق باشند تبدیل ثروت به منزلت و معرفت است. مساله ای که نه تنها رویکرد اجتماعی به فعالیت های اقتصادی می دهد بلکه در فرهنگ قرآنی نیز به آن اشاره شده است. یعنی اینکه اگر ما بتوانیم راه درست تبدیل ثروت به منزلت را در پیش بگیریم و به درستی دنبال کنیم - مساله ای که در این تفاهنامه نیز به آن اشاره شده است- بدانید که موفق عمل کرده ایم. بهترین راه این کار احسان و نیکوکاری است.

وی با بیان اینکه همانطور که این ثروت به منزلت و توسعه معرفت تبدیل می شود افزود: اگر این قدرت و ثروت تبدیل به منزلت برای آزادی و انسانیت شود راه را به بیراه نرفته ایم . به این دلیل جامعه از چالش های روزانه در نمی آید که تعامل وکارکرد بین چهار محور اصلی تولید را به درستی درک نکرده ایم . در واقع این مشکل جامعه را تضعیف می کند و نمی تواند باعث پیشرفت آن شود.

شهردارتهران با اشاره به سیاست های مدیریت شهری در سال های اخیر گفت: یکی از سیاست های قطعی که در شهرداری تهران دنبال کرده ام این است که کار مدیریت شهر را به سمت مدیریت کارفمایی به معنای خصوصی سازی پیش برده ام. به جرات به این مساله اشاره می کنم که در تهران اتفاقات بزرگی و پروژه های بی نظیری در دست انجام است.

وی با اشاره به ارتقای مدیریت پسماند در تهران بیان کرد: اگر در گذشته شهرداری تهران مجبور بود تا با کارگران خدماتی ، زباله ها را از کف خیابان ها و از 54 هزار نقطه جمع آوری کند اما با تلاش هایی که درسال های اخیر انجام گرفته است نقاط جمع آوری زباله به 10 هزار نقطه رسیده است و دیگر لازم نیست 8 هزارتن پسماند را به بیرون از تهران حمل کنیم.اکنون با کمک بخش خصوصی این زباله ها به برق تبدیل شده و وارد مدار انرژی شده است.

قالیباف با بیان اینکه امروز مناقصات شهرداری سالم برگزار می شود بیان کرد : یکی ازبخش هایی که توانسته ایم خصوصی سازی را در آن اجرایی کنیم شرکت واحد اتوبوسرانی بود درگذشته این سازمان 100 درصد دولتی بود در واقع مجبور بودیم هزینه های هر سفر شهروندان را با دارایی های ثابت هزینه کنیم. به همین خاطر هزینه سفر هر مسافر سه برابر قیمتی بودکه بخش خصوصی این کار را انجام می داد . هر سفر در تهران با بخش خصوصی 700 تومان هزینه دربر داشت این درحالی بود که هر سفربا هزینه کامل شهرداری تهران 1800 تومان می شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ناوگان اتوبوسرانی تهران توسط بخش خصوصی مدیریت می شود بیان کرد : بالغ بر 70 درصد از این ناوگان دراختیار بخش خصوصی قرار دارد اما مشکلی که همچنان نتوانسته ایم دربحث خصوصی سازی آن راحل کنیم ایجاد یک ارتباط منطقی و درست بین شهرداری و بخش خصوصی است . به عبارتی دیگر شرکت های خصوصی در بخش حمل و نقل عمومی هنوز پایدار نیستند. شاید تجربه جهانی اقتصادی به این مساله اشاره کند که شهر تهران را باید با 5 سازمان بزرگ  اداره کنیم نه با 70 سازمان که به شکلی نادرست خصوصی سازی شده اند.

شهردار تهران با اشاره به قانون حمل بار و مسافر که بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده است افزود: روزی 16میلیون  سفر درتهران انجام می شود و روزی 10 هزار تن بار در تهران جابه جا می شود که منابع اقتصادی بالایی را به همراه خواهد داشت . ساماندهی بارمسافر درشهرتهران با حضور فعالان اقتصادی و بخش خصوصی نه تنها باعث توسعه پایدار درپایتخت می شود، بلکه منافع اقتصادی زیادی را برای شهر تهران و سرمایه گذاران به همراه خواهد داشت .

قالیباف با اشاره به مساله اوقات فراغت و امکان سرمایه گذاری در این حوزه در شهرتهران افزود: یکی از مشکلاتی که پایتخت هم اکنون دارد نبود یک شهربازی درخورتوجه درتهران است . شهرداری این آمادگی را دارد که با مشارکت بخش خصوصی سرمایه گذاری در این بخش را هدایت کند .

شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه کارآفرینی بارویکرد اجتماعی اتاق بازرگانی و شهرداری تهران می توانند همکاری خوبی داشته باشند یادآور شد: این امکان برای شهرداری تهران وجود دارد تا دربحث اشتغال و راه اندازی کارهای کوچک و کاملا اقتصادی با سرمایه گذاران همکاری کند . درواقع شهرداری در این زمینه ظرفیت خوبی برای بنگاه های کوچک اقتصادی دارد .

وی با اشاره به امکان سرمایه گذاری در محدوده تاریخی تهران قدیم برای فعالان اقتصادی افزود: تجربه های جهانی نیز نشان می دهد هرچه به مرکز شهرها نزدیک تر می شویم ارزش مالی ، هویتی و فرهنگی شهرها بیشتر می شود که این خود یک برند است. در تهران نیز منطقه12 مرکزهویتی پایتخت محسوب می شود. بزرگترین فرصت سرمایه گذاری درمنطقه 12 وجود دارد وشهرداری تهران مصمم است این منطقه را به رسالت تاریخی خود بازگرداند . بنده مکلف هستم تاظاهر و باطن این منطقه را تغییر دهم تا ضمن بازگشت هویت به این محدوده فرصت سرمایه گذاری را دراین منطقه به فعالان اقتصادی معرفی کند .

در انتهای این نشست تفاهم نامه همکاری بین شهردار تهران و رییس اتاق بازرگانی ایران منعقد شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: