جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 15 دی 1394     
رییس سازمان حفاظت محیط زیست:
مشکلات تنفسی در شهرهای صنعتی رو به افزایش است

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه در شهرهای صنعتی مشکلات تنفسی رو به افزایش است و گرد و غبار و گونه های آلرژی زا می تواند دلایل افزایش مشکلات تنفسی باشد.

معصومه ابتکار در نشست با خبرنگاران و فعالان سازمان های مردم نهاد زیست محیطی که امروز (14 دی ماه) در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه فعالیت رسانه ها و سمن های محیط زیستی نشان دهنده قوام و بالندگی جامعه ما است، اظهار کرد: دولت سازمانهای مردم نهاد را پل ارتباط با مردم می داند از این جهت در تلاش است که نگاه فعالان زیست محیطی، سمن ها و رسانه ها علمی و تخصصی باشد. ارتقا نگاه تخصصی و علمی در حوزه محیط زیست بسیار حائز اهمیت است و اظهار نظر بدون اطلاعات علمی کافی نمی تواند مستند باشد.

وی افزود: یکی از رویکردهای سازمان فعالیت محیط زیست، توانمندسازی و آموزش سازمان های مردم نهاد است. اکنون شبکه های سازمان های مردم نهاد در سطح کشور فعال شده و به دنبال آن هستیم که سازمان های مردم نهاد در تصمیم گیری نقش داشته باشد.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه نمایندگانی از تشکل های زیست محیطی در تدوین برنامه توسعه ششم ملی نقش داشته اند، تصریح کرد: دولت یازدهم عضویت رسمی نماینده سازمان مردم نهاد را در کارگروه آمایش و محیط زیست به تصویب رسانده است و همچنین در استان ها نماینده شبکه سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در این کارگروه عضو است و حق رای دارد و این اتفاق بسیار مهمی است.

ابتکار با اشاره به آلودگی هوای شهر اهواز گفت: برای کاهش آلودگی هوا از سال 79 تا 84 برنامه ملی وجود داشت که شهر اهواز نیز در این برنامه بود. در این برنامه ارتقا صنعت خودروسازی مورد تاکید بود. این برنامه به صورت کامل تدوین و آماده اجرا بود اما متاسفانه در سالهای بعدی با تغییراتی مواجه شد. طبق برنامه قرار بود که صنعت خودروسازی در سال 86 به یورو6 ارتقا پیدا کند و بنزین نیز به یورو4 ارتقا پیدا کند اما در آن سالها این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: این برنامه اکنون مورد تاکید قرار گرفته است. در ابتدای سال 93 توزیع بنزین یورو4 و حذف بنزین های آلوده انجام شد و ارتقای سطح کیفیت خودروسازی نیز صورت گرفت. اکنون سیستم خودروسازی تحت نظارت محیط زیست است و بازرسی هایی انجام می شود و اگر شاخص های زیست محیطی رعایت نشود شماره گذاری خودرو ممنوع است. در این فرآیند بسیار جدی هستیم و خودروسازی تحت کنترل است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه وزارت نفت متعهد شده که تا یک ماه دیگر طرح آماک را به اجرا در آورد، عنوان کرد: به دنبال آن هستیم با اجرای این طرح، وضعیت آلودگی هوای اهواز که ناشی از سوخت های فسیلی است به تدریج بهبود پیدا کند؛ در این راستا برنامه کاهش آلودگی هوا باید با جدیت استمرار پیدا کند.

ابتکار در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دلیل عدم شناسایی منشا تنگی نفس مردم اهواز پس از باران بیان کرد: از ابتدای دولت یازدهم دلایل ایجاد مشکلات تنفسی احصا شد و دلایل متعددی برای این معضل مطرح شد تا با بررسی های علمی بتوانیم تا حدودی به دلایل اصلی برسیم؛ اقدامات مختلفی در این راستا نیز انجام شده است. در سال گذشته یک مجتمع نفتی در اهواز به نقطه دیگری منتقل شد. اکنون فرضیه های بسیاری در این خصوص مطرح است. یکی از فرضیه ها گرده های درختان است که می تواند یکی از آلاینده های هوا باشد. با بررسی های انجام شده اکنون فرضیه باران اسیدی و یا ترکیبات گوگردی از لیست فرضیه های مطرح شده خارج شده است.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست اکنون برخی گونه های گیاهی را کنترل می کند و توصیه کرده که بعضی از گونه ها نیز حرس شود. همچنین دولت به وزارت بهداشت ابلاغ کرده تا ارزیابی هایی از منشا مشکلات تنفسی مردم اهواز پس از باران ارایه دهد. پیگیر این موضوع هستیم و تلاش می کنیم که علت اصلی را مشخص کنیم.

معاون رییس جمهوری با اشاره به مشکلات تنگی نفس در اهواز گفت: متاسفانه در شهرهای صنعتی مشکلات تنفسی رو به افزایش است در این خصوص آلایندهای مختلفی ممکن است تاثیر گذار باشد. گرد و غبار و گونه های آلرژی زا می تواند دلایل این افزایش مشکلات تنفسی باشد. باید به دنبال آن باشیم که با روش علمی به منشا اصلی دست پیدا کنیم.

ابتکار با بیان اینکه دولت برای کاهش آلاینده های رود کارون تلاش می کند، عنوان کرد: یکی از اقدامات در جهت احیای رودخانه کارون فعال کردن شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون است. این شورا در دولت هشتم تشکیل شد و فعال بود اکنون نیز این شورا فعال شده است و راهکارهایی برای کاهش آلاینده های کارون ارایه می دهد. در این خصوص برنامه علمی با همکاری دانشگاه ها تدوین شده و در شورای عالی آب مطرح و تصویب شد و قرار شد که این برنامه در برنامه ششم ملی توسعه مدنظر قرار گیرد؛ این گام مهم دولت برای احیای کارون است.

وی اضافه کرد: در خصوص تعرض به حریم و بستر کارون، سازمان حفاظت محیط زیست حساسیت دارد و در این خصوص تذکراتی می دهیم. اعتقاد ما بر این است که از لحاظ کیفی باید حریم و محدوده رودخانه حفاظت شود. به برداشت آب از بالادست نیز جز برای شرب مجوز اعطا نخواهد شد. مجوز انتقال آب تنها برای شرب و با ارزیابی زیست محیطی دقیق صادر می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارزیابی محیط زیستی در دولت یازدهم با برنامه ششم توسعه ملی بسیار جدی مورد تاکید قرار گرفته است. رهبری در ابلاغ سیاست های کلی محیط زیستی بسیار تاکید داشتند که تمام فعالیت ها باید مطالبات و پیوستگی زیست محیطی داشته باشد.

ابتکار با بیان اینکه در دولت یازدهم شاهد توجه ویژه ای به جایگاه زنان هستیم، عنوان کرد: دولت در اختصاص مناصب عالی توجه ویژه ای به بانوان کرده است. قطعا زن ایرانی توانمندی های بسیاری دارد در بسیاری از استان ها شاهد انتصاب فرمانداران و بخشداران زن هستیم که قطعا می تواند در کنار مردان برای خدمت به مردم تا آبادانی تلاش کنند.

وی با بیان اینکه مطالعات برای مقابله با ریزگردها انجام و برنامه آن تدوین شده است، گفت: کانون های بحرانی ریزگردها شناسایی شده اند و به دنبال اجرایی کردن برنامه مقابله با ریزگردها هستیم. در خوزستان باید مناطق حفاظت شود و از فشار دام بر مراتع جلوگیری شود و این موضوع باید مدیریت شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه توانستیم صندوق منطقه ای مقابله با ریزگردها را تشکیل دهیم، اظهار کرد: این پیشنهاد را در سطح بین المللی مطرح کردیم و مورد موافقت سازمان ملل متحد قرار گرفتیم و قطعنامه ای در این خصوص از سوی سازمان ملل صادر شده است و یکی از دستور کار های نشست وزرای محیط زیست جهان تشکیل صندوق جهانی مقابله با ریزگردها خواهد بود.

ابتکار در پاسخ به اینکه تا چه میزان در تصمیم گیری ها به جنبه کارشناسی و علمی توجه می شود، گفت: مبنای تصمیم گیری در سازمان حفاظت محیط زیستی کارشناسی، پژوهشی و تحقیقاتی است. فرآیند ارزیابی زیست محیطی کاملا براساس مطالعات و تحقیقات است و فضا فضای علمی است و تمام تصمیم گیری ها براساس این فرآیند است اما در کنار آن مشارکت جوامع محلی نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: مسایل محیط زیست به این دولت یا آن دولت باز نمی گردد بلکه ادامه برنامه ها باید در هر دولت با هر گرایشی ادامه پیدا کند. مگر می شود با وجود مسائل حاد زیست محیطی این برنامه ها ادامه پیدا نکند؟ هر تفکر و اندیشه ای باید این را بداند که توسعه ایران بدون توجه به مسایل زیست محیطی امکان پذیر نیست.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه تا چه میزان از عملکرد خود در این دوره و در دوره گذشته رضایت دارید ؟ گفت: در این خصوص مردم باید قضاوت کنند.

در پایان این مراسم تفاهم نامه ای میان دانشگاه پیام نور خوزستان و سازمان حفاظت محیط زیست تحت عنوان "طرح سفیران محیط زیست" منعقد شد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: