جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 15 دی 1394     
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد:
ورود دولت برای تولید خودروهای هیبریدی و تولید موتور سیکلت های برقی در کمیسیون صنایع مطرح شد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره بحث کاهش آلودگی هوا و یکپارچه نبودن مدیریت برای رفع معضل آلوگی هوا گفت: این مشکل به وجود آمده چند عامل اساسی دارد، یکی از این عوامل وجود خودروهای فرسوده در سطح شهر است ، ما روزانه حدود 80 میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می کنیم که اگر این مصرف به نصف یعنی 40 میلیون لیتر برسد چنانچه ما بیایم این 40 میلیون لیتر را در 30 روز و یا یک سال ضرب کنیم ، یعنی مبلغی بالغ بر 15 هزارمیلیارد و این مبلغ به اندازه بودجه یک ساله عمرانی کشور صرفه جویی کرده ایم است.

حسین گروسی در ادامه به خبرنگار پارلمانی شهرداری نیوز گفت: موضوع اول این است ما باید مصرف بنزین را به حداقلش برسانیم ، خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم و حمل و نقل عمومی را توسعه بدهیم و در ادامه خودروهایی را تولید کنیم که هم مصرف کمتری در سوخت داشته باشند و هم آلایندگی کمتری را تولید کنند.

وی در ادامه گفت: موضوع مهمتر توسعه مترو و حمل و نقل ریلی ما است، ما می دانیم که راههای ریلی یکی از ایمن ترین و ارزان ترین موارد در حوزه جابجایی و حمل و نقل عمومی است اما در حال حاضر بیشتر ارگانها فرافکنی میکنند و توجه لازم را  در این زمینه از خود نشان نمی دهند ،برای مثال توسعه مترو و راههای ریلی بر عهده وزارت راه است ولی آیا وزارت نفت در این خصوص دخیل نیست؟ پس باید یک هماهنگی بین تمامی ارگانها وجود داشته باشد و بهترین راه توسعه مترو است که هم ارزانترین و هم ایمن ترین راه برای کاهش آلودگی هوا است ،مترو شاه راه کاهش آلودگی هواست و می تواند نقش مهمی را این زمینه انجام دهد.

گروسی افزود : وزارت بهداشت هم در این مورد باید وارد عمل شود،ما شاهد مرگ هایی در سطح شهر بر اثر آلودگی بیش از حد هوا هستیم . رفع این مشکل وظیفه دولت و زیر مجموعه های آن از جمله وزارت نفت ، وزارت بهداشت و درمان ، وزارت صنایع که وزارت خانه مستقیم در این موضوع می باشد دخیل هستند. ما با کم کردن مصرف بنزین می توانیم تا مقدار زیادی راه ، مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی را توسعه بدهیم ، بنابراین راهی جز توسعه راههای ریلی حتی در شهرهای دور از دسترس نداریم .

وی افزود: مورد بعدی که می تواند به کاهش آلایندگی به ما کمک کند بحث دولت الکترونیک است.ما قرار نیست تمام کارهایمان را با وسایل شخصی انجام بدهیم می توانیم بیشتر این موارد با ایمیل و فکس و ... انجام دهیم تا هم ترافیک کمتری داشته باشیم و هم در وقت و سوخت صرفه جویی کرده باشیم.موضوع سوخت منازل نیز یکی دیگر از موارد تشکیل دهنده این آلودگیست که باید با عایق بندی های درستی که در ساخت و ساز ساختمانها به کار میرود مقدار مصرف موارد خانگی را کاهش بدهیم .

این نماینده مجلس در ادامه گفت: نگاه اکثریت ما همیشه برای تولید آلودگی برروی خودروها بوده است و این نگاه یک نگاه کاملا اشتباه و یک سویه است. اگر تمام مشکلاتمان از خودروها بود چرا ما در فصلهای دیگر سال با معضل آلودگی برخورد نمی کنیم؟ چرا فقط در فصل زمستان با آلودگی هوا مواجه می شویم؟ این نشان دهنده این است که وجود خودرو در خیابانها تنها عامل تولید آلودگی هوانیست همان طور که اشاره کردم، سوخت منازل هم خود تولید کننده و تشدید کننده این موضوع است .بنابراین ما در بحث های مختلف باید نگاه درستی داشته باشیم تا آلودگی را کاهش دهیم. یک عامل به تنهایی حل کننده این مشکل نیست. طرح زوج و فرد ، طرح ترافیک ، تولید و ورود بنزین یورو4 همه یک بحث جداگانه است اما اگر این موارد همگی باهم اجرا نشوند هیچ تأثیری در کاهش آلودگی دیده نمی شود.

گروسی افزود:یکی از موضوعاتی که هفته گذشته در کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت این بود که دولت باید برای ورود و تولید خودروهای برقی و هیبریدی و موتورسیکلت های برقی اقدامات لازم را انجام بدهد ،این موارد نیز می تواند آلایندگی ها را تا حد زیادی کاهش داده و مشکلات مان در این زمینه را برطرف کند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: