جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 14 دی 1394     
شهردار تهران در همایش الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان:
نظام اداری و اجرایی کشور دچار مشکلات جدی است

به گزارش شهرداری نیوز، شهردار تهران در همایش الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی همان ترجمان مدیریت جهادی در حوزه اقتصاد است، گفت: اقتصاد مقاومتی تنها مختص دوران تحریم نیست و در شرایط پسا تحریم نیز باید از این اقتصاد استفاده شود.

محمدباقر قالیباف در این همایش که صبح امروز در محل سالن همایش صداو سیما برگزار شد، با اشاره به این که از شهردار انتظار می رود درباره اقتصاد مقاومتی و ارتباط آن با مدیریت سخن بگوید، گقت: همین قدر به اجمال بگویم که در شهرداری تهران تلاش کرده ایم که بی برنامه حرکت نکنیم، خوشبختانه هر آنچه که در برنامه هایمان نوشتیم توانستیم بالای 95 درصد آن را اجرا کنیم، البته ممکن است در مواقعی تصمیمات ما اشکال داشته باشد اما مهمترین اقدام در شهرداری تهران این بوده و هست که هرچه نوشته ایم، اجرا کرده ایم.

قالیاف تصریح کرد: توانسته ایم افزایش هزینه های جاری را در شهرداری متوقف کنیم. هم اکنون 70 درصد هزینه ها در حوزه توسعه و 30 درصد در حوزه نگهداشت صرف می شود و شما می دانید این اقدام ما چقدر سخت است .

 وی با اشاره به اینکه از لحاظ بنیادی و اعتقادی انقلاب اسلامی با جهان سلطه در مبارزه است و زمانی این مبارزه به پایان می رسد که یا انقلاب اسلامی و یا جهان سلطه از بنیادها و اعتقادهای خود دست بکشند، گفت: اقتصاد مقاومتی همان ترجمان مدیریت جهادی در حوزه اقتصاد است .

شهردارتهران با طرح این سوال که آیا اقتصاد مقاومتی برای جلوگیری از فشارهاست، عنوان کرد: تحریم یکی از فشارهاست اما وقتی به اقتصاد جهان شوک وارد می شود، قطعا اقتصاد کشورها هم بی نصیب نخواهند بود. اقتصاد مقاومتی تنها مختص تحریم نیست حتی در شرایط پسا تحریم نیز باید از این اقتصاد استفاده شود.

قالیباف با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید شاخصه های کم کردن فشارها و تقلیل فساد، رانت خواری و عدم شفافیت مالی در سیستم ها را دارا باشد، افزود: اقتصاد مقاومتی تنها این نیست که بگوییم باید سهم درآمدها از نفت را کم کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مدیریت دانش، انضباط بخشی به دانایی و مهم تر از همه تبدیل دانایی به یک موتور محرکه در خلق ارزش افزوده در اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است.

شهردار پایتخت تاکید کرد: در کشور ظرفیت علمی بالایی داریم اما این ظرفیت در پیشرفت کشور اثری ندارد و دلیلش هم اینجاست که رابطه بین حوزه تولید علم و دانشگاه با صنایع و امور اجرایی برقرار نیست. چالش این است که ما یک نظام ارتباطی مشخص بین ساختار آموزشی و علمی با حوزه صنعت برقرار نکرده ایم. ما هزینه هنگفتی را صرف تربیت مختصصان می کنیم اما آنها جذب شرکت های بزرگ دنیا می شوند.

قالیباف با هشدار به اینکه هم اکنون ما وارداتی بیهوده به کشور داریم به طوری که حتی چوب بستنی هم وارد می کنیم، تصریح کرد: استقلال کشور در مولد بودن است.

شهردار پایتخت تاکید کرد: باید 4 عنصر قدرت، ثروت، معرفت و منزلت تولید کنیم. هر کشوری که بتواند این چهار عنصر را در کنار هم تولید کند می تواند مولد باشد. تبدیل کردن این عناصر به یکدیگر اهمیتش کمتر از تولید آن نیست.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی و اجتماعی کم کاری کرده ایم و دفاعی نداریم که انجام بدهیم، گفت: دلیلش هم این است که ما تبدیل این چرخه را جدی نگرفته ایم و به خلاقیت، نوآوری و توسعه علم هیچگاه در کشور بها نداده ایم، اما همیشه مسیر رانت خواری باز بوده است.

شهردار پایتخت با اشاره به اینکه نظام اقتصادی همیشه به دنبال رسیدن به سودهای کلان و سهل الوصول است، تاکید کرد: در این حوزه همیشه دنبال یک راه میانبر هستند که به یک پول بزرگ در زمان کم برسند و به تحقیقات و نواوری اصلا بهایی داده نشده است. تولید ثروت نامشروع نباید امنیت داشته باشد، اما الان فرقی بین ثروت پاک و ناپاک نیست.

قالیباف افزود: مشکل کجاست که ما همه مشکلات را می دانیم، می خواهیم و می توانیم آن را حل کنیم و شرایط را تغییر بدهیم، اما اتفاقی نمی افتد؟

وی بابیان اینکه ما در یک اقتصاد وامانده فرورفته ایم، پرسید: چگونه است که در کشور هیچ فرقی بین فروش بشکه نفت با قیمت 12 دلار و یا120 دلار ایجاد نمی شود؟

شهردار تهران عنوان کرد: نظام اجرایی و اداری در کشور آنچنان رهاست که در یک فاصله زمانی 7 تا 8،سال قیمت نفت در کشورمان از 12 دلار به 120 دلار رسید، اما وضعیت کشور به جای بهتر شدن بدترشد.

وی با اشاره به اینکه مشکل کشور ما پول نیست، گفت: چندین میلیاردتومان برای اشتغال هزینه می شود اما هیچ تغییری در وضعیت اشتغال نمایان نمی شود. در حوزه اشتغال نه تنها وضعیت بهتر نشده بلکه نسبت به سالیان گذشته اوضاع بدتر هم شده است .

قالیباف خاطرنشان کرد: ما در سال 64، یک میلیون و 860 هزار متولد داشتیم. در آن دوره ما در ابتدا مشکل پوشک سپس مشکل شیرخشک داشتیم. این متولدین به سن مدرسه رسیدند و ما شاهد سه شیفته بودن مدارس بودیم. به کنکور که رسیدند همه پشت کنکوری شدند. این متولدین به سن ازدواج و اشتغال رسیدند و باز همچنان با مشکل  مواجه هستند.

وی گفت: وقتی پسران و دختران ما با سن بالای سی سال می رسند، درواقع دیگر تا حدودی موقعیت و شانس ازدواج را از دست داده اند و باید هم اکنون برای آنها فکر کرد. در ادامه این موج، ما تا 7 و 8 سال آینده با بحران سالمندی و بازنشستگی روبرو خواهیم شد که حتما در حوزه تامین اجتماعی و درمان هم با مشکل مواجه می شویم.

قالیباف همچنین تاکید کرد: درحقیقت برنامه ریزی در کشور مشکل دارد که نمی تواند موج ها را کنترل کند.

شهردار پایتخت با بیان اینکه هر چقدر پول، منابع و دستور العمل متناقص به نظام اقتصادی کشور وارد شود، آن را ناکارآمدتر خواهد کرد، گفت: ما باید نگرش ها و رویکردهایمان را در یک فرایند درست و براساس یک مدیریت پویا به کار ببریم .

قالیباف در پایان با تاکید بر اینکه اولین چالش درکشور مدیریت است، عنوان کرد: مدیریت در تمام حوزه ها باید درست و کارآمد شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: