جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 11 دی 1394     
سالانه 5 هزار تهرانی به دلیل آلودگی هوا می میرند

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،سخنگوي سابق شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اعلام اين كه آلودگي هوا، نفس شهر را بند آورده و تهران، مدت هاست زير غبار سنگين آلاينده هاي هوا نفس مي كشد، گفت:  این روزها نقد و نظر در باره آلودگي هواي تهران، همچنان داغ است و چند روز در سال شهر تهران، مهم و شهروندان تهرانی، عزیز می شوند.

حشمت اله بسطامي افزود: خبرهای اميدبخش از راهكارهاي برون رفت از آلودگي هوا، ‌چيزي است كه این روزها، شهروندان تهراني منتظر شنيدن آن هستند اما برخي سخنان، نه تنها اميدي در دل مردم اين شهر زنده نمي كند، بلكه نماي نزديكي از کاستی ها و کمبودهایی را به نمايش مي گذارد كه شفاف تر از همیشه پی ببریم که چرا برای مشكل آلودگي هواي تهران، راه حلی پیدا نمي‌ شود.

وي با تأكيد بر اين كه شناخت آلودگي هوا و منابع آن يك رشته تخصصي است، اعلام كرد: آلودگي هوا يك حوزه ميان رشته اي است كه رشته هاي متنوعي را از فيزيك و شيمي گرفته تا محيط زيست و پزشكي، در بر می گیرد و موضوع بررسي كيفيت هوا در شهرها، فرآيند پيچيده اي است كه با استفاده از انواع محاسبات علمی و مدل سازي هاي رياضي ممكن مي شود.

وقتی مجری قانون معاینه فنی را زیر سوأل ببرد از مردم عادی چه توقعی می توان داشت؟

اين كارشناس ارشد محيط زيست، آشنايي با آلودگي هوا را نيازمند شناخت ساز و كارهاي حاکم بر اين حوزه دانست و گفت:‌ نكته اي كه بايد در كانون توجه قرار گيرد، تكرار اشتباهات عجيب و غریب در ارتباط با مسأله آلودگي هواست، در شرايطي كه دو دهه از آغاز برنامه ريزي و اقدامات سازمان يافته براي كاهش آلودگي هواي تهران مي‌گذرد و دست كم، نيم قرن است كه اين كلان شهر درگير مسأله آلودگي هواست.

بسطامي با اعلام اين كه شگفت انگيز است كه متوليان اصلي نظارت بر حسن انجام قانون در مقابل ديدگان ميليون ها بيننده در يك برنامه پر مخاطب تلويزيوني به عنوان يك برگ برنده اعلام مي‌كنند که «معاينه فني كاغذ پاره است!»، اظهار كرد: در چنين شرايطي بايد پرسيد اگر مجری قانون، معاينه فني که اجرای آن الزام قانونی دارد را اين چنين زير سؤال ببرد و آن را كاغذ پاره بخواند، ديگر از مردم عادي چه توقعي مي‌ توان داشت كه براي اجراي همين قانون و البته قوانين ديگر، احساس تكليف كنند؟ 

وي با طرح اين پرسش كه اگر در ميان رانندگان، تعدادي از افراد با گواهينامه هاي تقلبي در تهران رانندگي كنند، آيا آن زمان هم بايد گفت گواهينامه رانندگي كاغذ پاره است؟ تصريح كرد: آيا اين ادبيات، قانون گريزي و بي توجهي به قوانين و مقررات را تشديد نمي كند و آيا اين رویکرد، چيزي است كه مردم انتظار دارند از مجريان قانون بشنوند؟

نحوه مواجهه با متخصصان روشن می کند چرا آلودگی هوای تهران به سرانجام نرسیده است

سخنگوي سابق شركت كنترل كيفيت هوا، نحوه مواجهه با دانشگاهيان و متخصصان در موضوع آلودگي هوا و زير سؤال بردن يافته هاي علمي و محاسبات تخصصي و دانشگاهي كه نشان مي دهد منشأ آلودگي هواي تهران، وسايل نقليه است را دور از انتظار دانست و گفت: دقيقاً همين جاست كه روشن مي‌شود، چرا آلودگي هواي تهران تا كنون به هيچ سرانجامي نرسيده است.

بسطامي با اشاره به اين كه برخي تصميم گيران و تصميم سازان در حوزه هاي مختلف از جمله اِعمال قانون، هنوز باور نكرده اند كه منبع اصلي آلودگي هواي تهران، وسايل نقليه و آلاينده هاي ناشي از احتراق خودروهاست، اظهار كرد: براي همين مي پرسند كدام عقل سليم و کدام منطقی باور مي كند اين آلودگي را فقط 300 هزار دستگاه خودرو ايجاد كرده اند.

وي با بيان اين كه چنين پرسشي به معناي آن است كه برخي مسئولان، اطلاعات اوليه در باره آلودگي هوا را بعد از 20 سال از شروع اولين اقدامات در این خصوص، يا هنوز نشنيده اند و يا اگر شنيده اند به آن باور ندارند، ‌تصريح كرد: اتفاقاً در چنين شرايطي است كه مي توان به اين نتيجه رسيد كه چرا برنامه هاي كاهش آلودگي هوای تهران به درستي اجرا نمي شود.

برخی مسئولان باور ندارند منبع اصلی آلودگی هوای تهران خودروهای فرسوده هستند

اين كارشناس ارشد محيط زيست با اشاره به اين كه برخي از مجريان اصلي، هنوز باور ندارند كه آلودگي هواي تهران ناشي از تردد خودروهاي فرسوده است و اطلاعاتي كه در باره منابع آلاينده تهران دارند با واقعيت همخواني ندارد، اظهار كرد: با اين وضعي كه پيش مي‌رود، يقين بدانيد كه اگر آلودگي هوا با چشم ديده نمي شد، برخي مي‌گفتند هواي تهران اصلاً آلودگي ندارد.

بسطامي با بيان اين كه گزارش ها حاكي است سالانه حداقل 5 هزار مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا در تهران اتفاق مي افتد، تصريح كرد: افرادي كه دامنه گسترده اي از تحقيقات علمي و تخصصي طاقت فرساي دانشمندان اين مرز و بوم را قبول ندارند، این واقعیت که افزايش مرگ و مير در روزهايي كه آلودگي هوا افزايش مي يآبد و هواي شهر ناسالم مي شود را كه قبول دارند.

وي برخي سخنان را به منزله ريختن آب پاكي روي دست متخصصان و دانشگاهيان فعال در حوزه محيط زيست كه قطعاً انتظار شنيدن چنين حرف هايي را ندارند، دانست و گفت: در همین شرايط نيز وضعيت ما به عنوان شهروندان اين شهر غم انگیز است و غم انگيز تر از آن، اين است كه ما با دلخوشي ها و آرزوهايمان براي آسمان آبي اين شهر كجاييم و برخي برنامه ريزان و مجريان قانون كجا هستند.

برخی سخنان یادآور آب پاشی تهران برای کاهش آلودگی هواست

سخنگوي سابق شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به اين كه در حالي از مردم مي خواهيم به عنوان يك شهروند آگاه با مسأله آلودگي هوا مواجه شوند كه بخشي از بدنه اجرايي كشور، 20 سال بعد از آغاز برنامه هاي كاهش آلودگي هوا، هنوز  مي گويند آلودگي هوا را بايد با عمليات ميداني حل و فصل كرد، اظهار كرد: البته همه چيز روشن است و جاي سؤالي نيست.

بسطامي با بيان اين كه چند سال پيش، عده اي می گفتند: راهكار آلودگي هواي تهران، اين است كه در روزهاي آلوده، هواپيماهاي سم پاش روي آسمان تهران آب بپاشند تا هوا سالم شود، تصريح كرد: امروز نيز برخي سخنان، آدمی را به ياد آن روزها و تصميمات عجيب و غریبی كه براي كاهش آلودگي هوا مي‌گرفتند، مي اندازد.

وي در پايان با ابراز تأسف از اين كه در شهري كه معاينه فني را كاغذ پاره مي خوانند و هنوز باور ندارند كه چطور 300 هزار دستگاه خودروي فرسوده، مي توانند نيمي از آلودگي هواي ناشي از ناوگان سواري هاي تهران را توليد كنند، خاطرنشان كرد: اين قصه پر غصه آلودگي هوا در شهرمان تهران است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: