جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 11 تير 1393     
شاخص کیفیت هوا درتهران به مرز خطرناک رسید

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،پدیده ریزگردها با منشاء داخلی خطرناکتر از ریزگردهای خارجی است و بیش از گذشته سلامت و بهداشت جامعه را با خطر مواجه می‌سازد.

دکتر علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار با اشاره به اینکه خشکسالی، کاهش بارندگی، افزایش دما، بیابان‌زایی و تولید کانون‌های ریزگرد در اطراف تهران از عوامل هجوم ریزگردها به شهرتهران است، گفت: تا سال 88 علت آلودگی هوای شهر تهران گازهای مونوکسید‌کربن، اکسید‌گوگرد، اکسید‌نیتروژن و ازن بوده است اما با اقدامات اساسی که انجام شده است این گازهای آلاینده به طور کامل مهار و مدیریت شده و غلظت ‌گازها به حد استاندارد کاهش یافته است.

شاعری در ادامه با اشاره به اینکه از سال 88 تا پایان سال 92 علت اصلی آلودگی هوای تهران ریزگردهای خارجی بوده‌اند که عمدتاً ذرات معلق 5/2 الی 10 میکرونی را شامل می‌شدند، گفت: در سال جاری هجوم ریزگردها و آلودگی هوا تحت تاثیر کانون‌های بحرانی و بیابانی اطراف شهر تهران بوده است که بر اساس آمار حدود 80 هزار هکتار ‌کانون ریزگرد تهران را محاصره نموده است و با کوچکترین وزش باد و طوفان حداقل تا 100 کیلومتر جا به جا گشته و باعث آلودگی شدید محلی می شوند.

وی در ادامه افزود: این مدل آلودگی قبلاً در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد تجربه شده و با اقدامات بیابان زدایی بخش زیادی از این بحران ها طی سالهای گذشته مهار شده است.

شاعری با اشاره به اینکه تاکنون در اطراف شهر تهران اقدامات بیابان‌زدایی و مقابله با پدیده ریزگردها در سطح وسیع و گسترده به مرحله اجرا در نیامده است، افزود: به علت تداوم خشکسالی‌، فقدان مدیریت منابع آب‌، استفاده از الگوهای کشاورزی ناپایدار‌، ‌پایین بودن میزان بهره‌وری‌ آب، الگوهای نامناسب توسعه در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات در اطراف تهران، همچنین از بین رفتن پوشش گیاهی باعث پدیده نوظهور ریزگردها با منشاء داخلی در پایتخت شده است.

رئیس ستاد محیط زیست وتوسعه پایدار اشاره نمود: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در قالب یک طرح جهادی و عاجل با مشارکت مردم و دولت باید طرح جامع مقابله با پدیده بیابان‌زایی‌‌ پیرامون شهر تهران را حداقل تا شعاع 100 کیلومتری ‌‌جنوب غرب و جنوب شرق با اجرای پروژه‌های جنگلکاری، مرتع‌داری، مدیریت پخش سیلاب، مالچپاشی، مدیریت منابع آب، استفاده از الگوهای کشاورزی پایدار، را به اجرا گذاشته و از هجوم ریزگردها به پایتخت جلوگیری نمایند.

شاعری اظهار کرد: اگر تا سال 92 در فصل بهار و تابستان ریزگردهای عربی در فاصله چندین هزار کیلومتری عامل آلودگی تهران به شمار می رفت، رخدادهای یک ماه اخیر تهران حاکی از آن است که پدیده ریزگردهای جدید در شعاع حدود 100 کیلومتری تهران شکل گرفته و با کمترین وزش باد و طوفان هوای تهران را آلوده خواهد کرد و به سرعت نیز جا به جا می گردد، لذا خطر آن بیشتر از ریزگردهای خارجی است.

وی افزود با اشاره به اینکه با توجه به امکانات سازمان هواشناسی کشور، پیش بینی چنین رخدادهایی که منشاء آن محلی است میسر نیست گفت: احتمال وقوع رخدادهای مذکور با توجه به نزدیکی به مراکز جمعیتی بیشتر بوده و چنین رخدادهایی استمرار بیشتری خواهند داشت.

لازم به ذکر است میزان ذرات معلق در بعضی از ایستگاههای سنجش هوا در ساعات گذشته به مرز خطرناک رسیده و لازم است شهروندان تهرانی به ویژه گروههای سنی حساس عملیات ویژه خود مراقبتی را به مرحله اجرا در آورند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: