جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 7 دی 1394     
180 میلیارد تومان صرفه جویی سالانه با بهره مندی از بزرگراه طبقاتی صدر

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز، 2سال و یک ماه پیش( 9 آذرماه 1392 )، بزرگراه طبقاتی صدر به عنوان یک ابر پروژه ملّی مورد بهره برداری قرارگرفت و حالا اطلاعات حاصل از دوربین های کنترل ترافیک نشان می دهد که این سازه تاثیرگذار عمرانی، چه اندازه در کاهش بار ترافیک معابر مربوطه موثر بوده است.

آمارهای ترافیکی گویای آن است که به طور متوسط روزانه 78 هزار دستگاه خودرو در 2 مسیر شرق به غرب و همچنین غرب به شرق از پل بزرگراه طبقاتی صدر استفاده کرده و البته این میزان تردد غیر از خودروهایی است که از ترازصفر بزرگراه (زیر پل طبقاتی) عبور و مرور می کنند.

 55 درصد وسایل نقلیه ای که از روی پل تردد می کنند، در مسیر شرق به غرب حرکت کرده و 45 درصد در مسیر غرب به شرق، همچنین مقایسه اطلاعات به دست آمده در 2 سال اخیر ثابت می کند اوّلا میزان تخلفات رانندگی که بیشتر به عدم رعایت سرعت مجاز مربوط می شود، سال به سال کاهش یافته و مهمتر آنکه عملکرد ترکیبی تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر، راندمان و بازدهی بهتری را در گذر زمان به همراه داشته است؛ این امر یعنی شهروندان با اطلاع یافتن از نقاط حادثه خیز و گلوگاه های ترافیکی، زمان سفرهای درون شهری خود از طریق تونل و بزرگراه را بهتر مدیریت کرده و برنامه ریزی مناسبتری برای استفاده از این سازه ها داشته اند.

از سوی دیگر شاخص های عملکردی شبکه معابر مناطق یک و 3 شهر تهران، به واسطه بهره برداری از تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدردر 2سال و یک ماه گذشته، به شکلی محسوس بهبود یافته است. افزایش سرعت خودروها (البته در سقف سرعت مجاز) و کاهش زمان تاخیر به کل زمان سفر در این معابر، با نتایج مطالعات و برآوردهای انجام شده در مدل جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران کاملاً مطابقت دارد و این امر نشان می دهد مجموعه بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش توجیه ترافیکی مورد انتظار را برآورده ساخته است.

ناگفته پیداست که کاهش 20 درصدی ترافیک معابر بزرگراهی در محدوده شمال، شرق و شمال شرق پایتخت، به معنای صرفه جویی در مصرف سوخت و تقلیل زمان سفر خودروها در این معابر بوده و فواید مادی آن طبق مدل های متداول سنجش میزان منافع اقتصادی توسعه معابر درون شهری، سالانه حداقل 180 میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه ها را به همراه داشته است. تمام این توصیف ها نشان می دهد که فکر اولیه طبقاتی کردن بزرگراه صدر و اتصال آن به بزرگراه نیایش از طریق تونل، درست بوده و توجیه اقتصادی و ترافیکی قابل قبولی داشته است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: