جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 2 دی 1394     
ابر آروان اولین CDN ایرانی شد

تسنیم: همایش "تبیین راهکارهای توسعه شبکه توزیع محتوا بر بستر شبکه ملی اطلاعات" قرار است طی دو روز در تاریخ‌های 6 و 7 دی ماه جاری در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) با حضور وزیر ارتباطات برگزار شود.

در این مراسم که فرصت سخنرانی برای نصرالله جهانگرد –رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران- و محمد خوانساری –رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات- در نظر گرفته شده به اهمیت جایگاه و ضرورت راه‌اندازی CDN اشاره خواهد شد.

شبکه‌های توزیع و تحویل محتوا با عنوان اختصاری CDN برگرفته از عبارت Content Delivery Network، رایج ترین راه برای تقسیم ترافیک سایت‌های پربازدید در دنیا به حساب می‌آید.

این شبکه‌ها یک شبکه بزرگ از سرورهایی را شامل می‌شوند که در چندین نقطه دنیا مستقر بوده و محتوا با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر از طریق نزدیک‌ترین سرور به آن ارائه می‌شود.

عملا چنین ابتکاری در افزایش سرعت تحویل محتوا و پهنای باند وب سایت‌های پربازدیدی نظیر گوگل، یاهو، فیس‌بوک و … مؤثر است.

علاوه بر افزایش سرعت بارگذاری، معمولا CDNها افزایش امنیت سایت‌ها، صرفه‌جویی در مصرف پهنای باند، کاهش هزینه¬ها و نتایج مثبت در رتبه سایت در موتورهای جستجوگر را به دنبال دارند.

در این مراسم که یکشنبه هفته آینده برگزار می‌گردد از برند "اَبر آروان" به عنوان استارت‌آپ فعال در زمینه ارائه خدمات شبکه توزیع محتوا (CDN) رونمایی می‌شود.

پویا پیر حسینلو –مدیر عامل این استارت‌آپ- با تأیید این موضوع اظهار کرد: شرکت‌های بسیاری در دنیا خدمات ابری ارائه می‌کنند اما این محصول در ایران برای اولین بار توسط شرکت آروان با مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) به عنوان اولین شبکه توزیع محتوای عمومی (CDN)، شتاب‌دهنده وب و سامانه امنیت ابری شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه اکنون در این حوزه به شکل آنلاین ارائه خدمات می‌کنیم، گفت: سرورهای خارجی ما اکنون در آمریکا، فرانسه، انگلستان، هلند، آلمان و ژاپن و سرورهای داخلی‌مان هم در مشهد، اصفهان، اهواز، تهران، رشت و تبریز به عنوان پایگاه‌های استانی مستقر هستند.

او افزود: علاوه بر این، ارتباطی هم با تأمین کنندگان سرویس‌های اینترنتی نظیر شاتل، پارس‌آنلاین و های‌وب داشتیم تا بتوانیم با ارائه محتوا در نزدیک‌ترین نقطه به کاربران آنها بالاترین کیفیت را محقق نماییم.

پیر حسینلو درباره چرایی این همکاری با اپراتورهای اینترنتی گفت: مسیریابی برخی تأمین کنندگان معمولا استانی نیست و به این شکل است که کل ترافیک را به داخل تهران آورده و از آنجا تقسیم می‌کنند؛ اکنون با خدمات ما دیگر نیازی به این کار که حجم زیادی از ترافیک را به خود مشغول می‌کند، نیست.

وی ابراز کرد: نزدیک‌ترین نقطه ترافیکی را در استان‌ها پیدا می‌کنیم و توزیع را از آنجا انجام می‌دهیم و در غیر این صورت تلاش می¬کنیم در داخل همان سرویس دهنده اینترنتی کاربر، محتوا را توزیع نماییم.

او در پاسخ به این سوال که برنامه‌ای برای همکاری با پایگاه‌های اینترنتی پر ترافیک خارجی هم دارید؟، گفت: بازار هدف ما در مرحله اول وب‌سایت‌های ایرانی است؛ حال ممکن است میزبانی این سایت‌ها داخل ایران یا خارج از کشور باشد.

مدیر عامل این شرکت خصوصی ادامه داد: قطعا CDN برای هر دو گروه می‌تواند مفید باشد زیرا آنهایی که میزبانی‌شان داخل ایران است، ترافیک‌شان استانی می‌شود و از طرف دیگر ترافیک‌ مورد نیاز کاربران خارجی نیز وارد ایران نشده (پاسخگویی از همان سرورهای خارجی) و کیفیت خدمات‌شان ارتقا می‌یابد.

پیر حسینلو درباره مزیت استفاده از CDNها برای سایت‌های ایرانی که خارج از کشور میزبانی می‌شوند، گفت: این کار باعث افزایش چشم‌گیر سرعت بارگذاری این وب‌سایت‌ها در داخل کشور و همچنین عدم خروج ترافیک از کشور می‌شود و به نوعی طبق بررسی‌های ما 40 تا 60 درصد صرفه‌جویی ترافیک مصرفی را به دنبال دارد.

وی درباره اینکه چرا وقتی صحبت از انتقال CDNهای خارجی به کشور می‌شود همگان بحث امنیت را پیش می‌کشند؟، گفت: یکسری شرکت‌های بزرگ نظیر گوگل، CDNهای اختصاصی خود را دارند و تنها راه ورودشان به ایران این است که یک سرور یا پاپ داخل کشور ما راه‌اندازی کنند.

او اضافه کرد: شرکت‌های دیگری نظیر آکامای، کلودفلیر، این کپسولاو... هم که جزو CDNهای معروف دنیا هستند برای ورود به کشورمان باید بیایند و یک پاپ سایت داخل ایران ایجاد کنند تا محتوا با سرعت بالاتری دست مردم برسد، امری که احتمالا با توجه به تحریم‌ها و همچنین کیفیت پایین لینک¬های اینترنت بین‌الملل ایران محقق نشده است.

مؤسس ابر آروان گفت: چیزی که الان شاهد آن هستیم، در کنار CDNهای معروف دنیا، یک شرکت ایرانی ایجاد شده و به نسبت گستردگی کاملی در سطح دنیا دارد؛ در فاز اول می‌خواهد سرویس‌دهی با کیفیتی به کاربران و محتوای ایرانی داشته باشد و در مرحله دوم هم وارد بازارهای جهانی شود.

وی با بیان اینکه دو تفاوت عمده در این بین وجود دارد، اذعان کرد: یکی اینکه ایرانی هستیم و پاپ سایت‌های متعددی در ایران داریم و از طرفی شبکه ابر آروان در حال گسترش در شبکه تأمین کنندگان پهنای باند کشور است.

او درباره همکاری‌های سازمان فناوری اطلاعات و شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات نیز گفت: در حال حاضر در دیتاسنترهای سازمان فناوری اطلاعات در شهرهای تهران، مشهد، گیلان، تبریز، اصفهان و اهواز مستقر هستیم و امیدواریم تا پایان امسال 15 استان مهم کشور را پوشش دهیم.

پیر حسینلو با اشاره به اینکه در مقابله با حملات DDOS هیچ راه‌‌حلی جزء سرویس‌های ابری پیشنهاد نمی‌شود گفت: سایت‌های ایرانی در گذشته برای مقابله با این موضوع از CDNهای خارجی استفاده می‌کردند و چون آنها پاپ سایت در داخل ایران نداشتند، به نوعی سایت‌های ایرانی ضربه خورده و با کندی روبرو می‌شدند.

عضو هیأت مؤسس این استارت‌آپ خاطر نشان کرد: در نظر داشته باشید که هیچ ترافیکی به صورت مستقیم وارد سرورهای شما نمی‌شود. تمام ترافیک ابتدا وارد ابر آروان شده، پالایش شده و سپس برای شما ارسال می‌شود.

او افزود: در ابر آروان چند لایه محافظ امنیتی طراحی شده است که شامل دیواره آتش (Firewall)، دیواره آتش وب (WAF) و سامانه تشخیص و جلوگیری از نفوذ (IDS/IPS) می‌شود.
وی همچنین گفت: علاوه بر CDN عمومی، یک CDN ویدئویی هم هستیم که می‌توانیم با توجه به سرعت اینترنت کاربر بهترین کیفیت لحظه‌ای را برای مشاهده ویدئو محقق کنیم و با نوسان سرعت اینترنت تنها با تغییر کیفیت مانع قطع پخش مستمر آن شویم.

او درباره اینکه شرکت‌های دارنده پروانه FCP نیز مجوز بهره‌برداری از CDNها را به صورت انحصاری دارند، درباره اینکه آینده تجارت این شرکت با مخاطره روبرو شود، گفت: در صورتیکه مجوز مستقل CDN اعطا شود ما قطعاً اولین شرکتی خواهیم بود که نسبت به کسب آن اقدام خواهیم کرد اما در شرایط کنونی نیز ابر آروان جزو هلدینگ فناپ که دارای پروانه FCP است، به حساب می‌آید.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: