جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 30 آذر 1394     
شهرداری باید پاسخ دهد چرا وزیر نفت به وعده اش عمل نکرده است؟

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه مردم شهر هیچ گناهی نکرده اند که باید صددرصد هزینه هایی را که در تعهد دولت است و مجلس مصوب کرده بپردازند و دولت کمترین التفاتی هم نداشته باشد، گفت: پنجاه درصد از هزینه توسعه خطوط مترو برعهده شهرداری است که به طور کامل این سهم پرداخت شده، در حالی که دولت تعهدی به پرداخت های موظفش ندارد.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی ، با بیان اینکه این روزها شهر تهران از آلودگی هوا به شدت رنج می برد، گفت: ذرات معلق به عنوان مهمترین آلودگی محیط زیست به شدت سلامت شهروندان را به خطر انداخته است و این مشکلی است که سال هاست شاهدش هستیم. معتقدیم نباید دست روی دست گذاشت تا این اتفاق حادث شود و ما با پدیده اینورژن و صدمات جسمی و معنوی و مادی به جامعه مواجه شویم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه حل مشکل آلودگی هوای شهر تهران چیزی نیست که در روزهایی که هوا آلوده می شود با چندین مصاحبه و اظهار نظر کارشناسی و بعضا غیرکارشناسی به دنبال توجیه وضعیت باشیم، خاطر نشان کرد: شهرهای بزرگی در دنیا با این مشکل مواجه بوده اند و با فکر و برنامه ریزی و با اعتقاد راسخ تصمیم گیرندگان توانسته اند بر آن غلبه پیدا کنند.

وی افزود: طبیعتا شهر تهران هم از این قاعده مستثنی نیست، اما اینکه افرادی فکر کنند که حل معضل آلودگی هوا وظیفه ای مختص یک دستگاه است و بقیه باید طلبکار باشند، همان نقصانی است که ما هر ساله شاهد آن هستیم. از راهکارهای عجیب و غیرمنطقی که در سال های گذشته داده می شد تا حالا که توپ را در زمین یکدیگر انداختن را بجای انجام وظیفه بعضا شاهدیم. متاسفانه سعی در متهم کردن دیگران از اتفاقات بدی است که ما این روزها شاهد آن هستیم و در رسانه ها نیز آن را می بینیم.

از جمله سیاست های دولت است که باید وسایل نقلیه ارزان برای مردم داشته باشند

وی با تاکید بر اینکه طبیعتا برای غلبه بر بحران آلودگی هوا ما باید چند اقدام جدی را انجام دهیم، اذعان کرد: اولین مساله که به عنوان یک موضوع کارشناسی و کاملا تخصصی مطرح کرده ایم، بحث طرح "ال.ای.زد" یا طرح کاهش بود. طرحی که بر مبنای آن خودروهای فرسوده یا خودروهایی برگه معاینه فنی ندارند و درواقع خودروهای آلاینده هستند، اجازه تردد در بخش هایی از شهر را ندارند اما متاسفانه با تصمیم گیری های غیرکارشناسی و با زمین گذاشتن مصوبات دولت و مجلس، عملا شرایط استمرار و بحران آلودگی هوا در تهران رقم می خورد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه بارها از سوی شهرداری تهران عنوان شده که تردد خودروهای فاقد معاینه فنی و فرسوده ممنوع است، اظهار کرد: عده ای که با جملات و صحبت های عوامانه مبنی بر اینکه «تکلیف ضعفا و فقرا و مالکان خودروهای فرسوده چه می شود» امکان تردد این خودروها را در شهر تسهیل می کنند، باید بدانند که مرتکب 2 خطا شده اند. خطای اول این است که می دانند قانون را نادیده می گیرند. خطای دوم این است که کم کاری های خود را توجیه می کنند، چراکه هر دستگاهی مسئولیت هایی را دراین خصوص داراست.

وی ادامه داد: اگر طبقه ای از جامعه برای رفت و آمد خود نیازمند وسیله نقلیه ارزان است، این مهم باید در زمره سیاست های دولت باشد و وسیله نقلیه ارزان برای مردم داشته باشد، نه با اجازه تردد خودروهایی که بسیار آلاینده هستند نیاز این قشر تامین شود.

معاون شهردار تهران در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی نیز خاطر نشان کرد: حمل و نقل عمومی در همه دنیا و از جمله در کشور ما طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، موضوعی است که باید با مداخله و حمایت مستقیم دولت به سرانجام برسد و البته شهرداری ها هم باید در حد توان خود به این مساله ورود پیدا کنند.

شهرداری تهران در سال جاری تمام سهمش را پرداخت کرده است

وی با بیان اینکه شهرداری تهران نیز در این رابطه تمام اهتمام خود را به کار گرفته است، اظهارکرد: شهرداری تهران در سال جاری برای تکمیل خط 3 مترو و نیز ساخت خط 6 و 7 و همچنین خط فرودگاه مهرآباد هزینه کرده است. این در حالیست که طبق قانون باید دولت 50درصد هزینه های مترو را پرداخت کند، اما شاهد هستیم به رغم وظیفه ای که قانونگذار برعهده دولت گذاشته است، تنها 47 میلیارد تومان پرداختی دولت بوده است که با این مبلغ حتی 300 متر هم مترو ساخته نمی شود.درواقع شاهدیم که دولت امروز خود را از این مساله به کنار می کشد و توپ را در زمین شهرداری تهران می اندازد در حالی که این جز جفا به مردم تهران چیز دیگری نیست.

معاون شهردارتهران با تاکید بر اینکه وقتی قانونگذار قانونی را وضع می کند در حقیقت برای اجرا کردن آن قانون را وضع کرده است، بیان کرد: به نظر می رسد در بحث حمل و نقل عمومی تهران فقط درحدی که مانوری در قوانین داده شود و ادعایی شود، اتفاقاتی رقم می خورد و بیش از این آثاری دیده نمی شود. در سال های اخیر قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مطرح شده که بر این اساس دولت باید سالانه 4 هزار میلیارد تومان بر مبنای قانون بودجه سال89 برای توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری ها پرداخت کند.

وی درخصوص تخصیص بودجه برای توسعه خطوط مترو تهران نیز تشریح کرد: مطابق قانون دولت باید 50درصد ساخت هزینه مترو و شهرداری 50 درصد دیگر را بپردازد. در همین راستا شهرداری تهران تمام سهم 50 درصدی اش را پرداخت کرده است.

تشکری هاشمی تاکید کرد: در این میان نباید فراموش کنیم که دولت نه تنها در پرداخت سهم پنجاه درصدی اش به طور صحیح عمل نکرده بلکه طبق قانون که باید 60 درصد از مبلغ مربوط به جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداری ها برای بهبود حمل  نقل شهرها داده شود، هم به وظیفه اش عمل نکرده است و سهم تهران همچنان به دست مردمش نرسیده است.

اگر کسی سراغ دارد که پول مترو جای دیگری هزینه شده به ما هم می گوید بدانیم کجا هزینه شده است

تشکری هاشمی با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر اینکه 700 میلیارد تومان پول مترو را شهرداری جای دیگری هزینه کرده است، افزود: اگر کسی سراغ دارد که پول مترو جای دیگری هزینه شده به ما هم می گوید تا بدانیم کجا هزینه شده است. زیرا پول مترو صرفا برای مترو هزینه می شود.

وی با بیان اینکه طبق قوانین گذشته و حال حاضر دولت باید از محل صندوق توسعه ملی و محل ذخایر ارزی خارج از کشور تسهیلات وام یا فایناس را برای کمک به اتوسعه خطوط مترو تدارک ببیند، یادآور شد: از سوی دیگر دولت باید از محل اعتبارات مربوط به سنوات گذشته بودجه های لازم را در اختیار شهرداری بگذارد. این قوانین تکالیفی را برای دولت مشخص کرده اما متاسفانه شاهد این هستیم که به هیچ عنوان آنچه که به عنوان مصوبات مجلس است، مطلقا به اجرا در نمی آید یا اینکه بخش اندکی به شهرداری ها پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه قانون هدفمندسازی یارانه ها پیش بینی کرده است که از محل افزایش درآمدهای دولت و از این محل به حمل و نقل شهری کمک شود، ادامه داد: دولت دقیقا عکس این موضوع را عمل کرده است. به عبارت دیگر بنزین و گازوئیل حمل و نقل عمومی را گران کردند و نه تنها کمکی نکرده اند، بلکه این هزینه را بر دوش مردم شهر و مدیریت شهری گذاشته اند.

در طی 6 سال گذشته حداقل دولت باید 6 هزار اتوبوس به تهران تحویل می داد

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در تمامی این مسایل متاسفانه شهرداری تهران و بقیه شهرداری های کشور که شرایط مشابهی دارند در این تحریم شرایط سختی را می گذرانند، ادامه داد: در طی 6 سال گذشته حداقل دولت باید 6 هزار اتوبوس به تهران تحویل می داده است و طبق برنامه مرسوم گذشته و نیاز مستمر شهر تهران بوده است که از این تعداد حتی 6 دستگاه هم تحویل داده نشده است.

وی تاکید کرد: کسانی که می گویند مساله آلودگی هوا متوجه مدیریت شهری است آیا این موضوع را بررسی نکرده اند که مدیریت شهری برای انجام ماموریت های خود منابع خود را باید از کجا بدست آورد. مردم شهر هیچ گناهی نکرده اند که باید صددرصد هزینه هایی را که در تعهد دولت است و مجلس مصوب کرده، بپردازند و دولت کمترین التفاتی نداشته باشد. اگر شهرداری تعهدی را پذیرفته در قبال آن منابعی را در شهر و در پیش فرض های خود داشته است.

معاون شهردار تهران با اشاره به اظهاراتی که گفته شده برخی دوستان گفته اند دولت حتی توان پرداخت حقوق خود را ندارد، گفت: دولت که تمام درآمدهای نفتی، مالیات ها، عوارض و بسیاری از منابع اداره یک کشور را در اختیار دارد، اگر امروز توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارد آیا چطورمی توان ادعا کرد شهرداری ها ثروتمند هستند و می توانند جای دولت را پر کنند. این حرف غیرکارشناسی و فرافکنی است.

 یک دستگاه اتوبوس دوکابین بالغ بر 700 تا 750 میلیون تومان هزینه برای شهرداری دارد

 

وی با بیان اینکه مدیریت شهری و شورای شهر به رغم تمام بی مهری ها، تاکیدشان بر این بوده است که مساله حمل و نقل عمومی را همچنان در اولویت اول خود قرار دهند، اضافه کرد: یک دستگاه اتوبوس تک کابین را که در گذشته به مبلغ کمتر از 20 میلیون تومان از دولت تحویل می گرفتیم، امروز به دلیل اینکه دولت به تعهدات خود عمل نکرده و قیمت ارز نیز چندین برابر شده است و حتی حقوق گمرکی این اتوبوس را نیز ما باید پرداخت کنیم، با قیمتی بالغ بر 700 تا 750 میلیون تومان تهیه می کنیم. این موضوع نشان دهنده فاصله فاحشی است که بین حرف و عمل دولت وجود دارد.

تشکری هاشمی همچنین گفت: در دولت گذشته حداقل در برخی سال ها تعدادی اتوبوس به ما داده می شد، اما در دولت یازدهم حتی در 2 سال اخیر یک دستگاه اتوبوس هم از این طریق دریافت نکرده ایم.

وی با اشاره به اینکه برخی دوستان عنوان کرده اند که بجای این هزینه به شهرداری حقوق قانونی دیگرش را پرداخت می کنیم، یادآور شد: حقوق قانونی که در بالا عنوان شد، هیچگاه به اجرا در نیامده است. اگر جان و سلامت مردم مهم است و اگر محیط زیست موضوعی است که در تخصص بسیاری از دوستانی است که سال ها در این حوزه تجربه کاری دارند، باید بدانند که برای عبور از این بحران زیست محیطی تهران چاره ای نداریم جز اینکه حمل و نقل عمومی توسعه یابد و دولت به تعهدات خود عمل کند، همانگونه که شهرداری تهران بیش از وظایف خود عمل کرده است.

معاون شهردار پایتخت اضافه کرد: اگر قوانین بر زمین مانده ای که مجلس تصویب کرده  همانند ممانعت از تردد خودروهای فاقد معاینه فرسوده به مرحله اجرا درآید و اگر دولت می خواهد از طبقات ضعیف جامعه حمایت کند، بداند این کار از طریق قانون شکنی و ترویج استفاده از خودروهای فرسوده امکان پذیر نیست، آن وقت می توان گام های موثری برای کاهش آلودگی هوا برداشت.

یک تاکسی فرسوده بیش از 10 برابر یک خودروی شخصی در طول روز تردد می کند

وی با بیان اینکه باید ضمن اعلام محدودیت ها تسهیلات لازم برای این موضوع در نظر گرفته شود، اظهار کرد: ناوگان تاکسیرانی تهران یکی از ناوگان های فرسوده محسوب می شود، به طوری که نزدیک به 20 هزار تاکسی فرسوده در تهران داریم. فرض می کنیم دولت هزینه اتوبوس و مترو را ندارد اما در عمل می بینیم این فرض ها واقعیت ندارد و دولت هزینه می کند. به طوری که با پول دادن به متقاضیان دریافت خودروهای شخصی برای اینکه خودروهای خاک خورده کف انبار خودروسازها به دست مصرف کننده برسد، برای دولت اولویت دارد اما نوسازی یک خودروی فرسوده تاکسی که بیش از 10 برابر یک خودروی شخصی در طول روز تردد می کند، اولویت ندارد.

تشکری هاشمی بااشاره به برخی سیاست های غلط که همچنان در این مقطع زمانی هم ادامه پیدا کرده است، افزود: استفاده از فاینانس چین برای این است که ما بتوانیم خطوط مترو خود را بسازیم. به طوری که تنها با یک برگه که سازمان مدیریت برنامه ریزی و بانک مرکزی این موضوع را بپذیرند، ما می توانیم فاینانس خطوط مترو را دریافت کنیم. اما در عمل چنین اتفاقی را شاهد نیستیم. این درحالی است که پول جمهوری اسلامی ایران که در خارج از مرزهای ما بلوکه شده و غیر قابل استفاده است را می توانیم در جهت پویایی اقتصاد شهرها به کار گیریم.

وی در پاسخ به این سوال که قرار بود وزیر محترم نفت به حمل و نقل شهر تهران کمک کنند، تاکید کرد: سوال ما نیز همین است که به رغم اینکه وزیر نفت قول داد تا حدود 5 میلیارد دلار برای حمل و نقل شهر تهران در قبال کاهش مصرف سوخت کمک کنند، اما همان طور که در صحن شورا هم اعلام کردیم، متاسفانه منابعی هم که طبق بند "ق" تبصره قانون بودجه سال گذشته باید تخصیص پیدا می کرد، پرداخت نشده است.

از مجموع 900میلیارد طلب شهرداری تهران تنها 50میلیارد تومان پرداخت شده است

معاون شهردار تهران گفت: دولت نه تنها هیچ کمکی برای بهبود اوضاع آلودگی هوا و کمک هایی که قانونگذار آن را الزام کرده، انجام نداده است، بلکه سهم قانونی مردم تهران را هم نمی پردازد.

وی با اشاره به قانون اخذ جرائم راهنمایی و رانندگی که باید صرف بهبود جریان ترافیک شهرها شود، خاطرنشان کرد: از مجموع 900 میلیارد طلب شهرداری تهران تنها 50 میلیارد تومان پرداخت شده است که این موضوع نشان دهنده فاصله فاحش بین حرف تا عمل است.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران ارتباط خوبی با دولت، وزارت کشور و سازمان مدیریت دارد، ادامه داد: اما این ارتباط دوستانه تا زمانی که محصولش حل مشکلات مردم شهر نباشد، هیچ عایده ای برای شهروندان ندارد. ما در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال همدلی و همزبانی نام نهاده اند، باید بدانیم که این همدلی و همزبانی به تعارفات نیست و باید مهمترین مسایل مردم را شناسایی کنیم و بجای فرافکنی و متهم کردن دیگران، همه آنچه را که در بضاعت دارند، در این مسیر به کار گیرند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: