جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 27 آذر 1394     
در جلسه بررسي طرح «خط سفيد» مطرح شد:
كاهش 23 درصدي تأخير ناوگان اتوبوسراني پایتخت/آموزش هاي ترافيكی به 60 هزار راننده تاكسي و اتوبوس تهران

به گزارش گروه حمل و نقل و عمومی شهری شهرداری نیوز، رییس شوراي فرهنگي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در جلسه شورای فرهنگی این معاونت كه با موضوع بررسي طرح «خط سفيد» و با حضور مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي، معاون شهردار تهران برگزار شد، با مرور چرایی آغاز و شرایط شروع این طرح، گفت: در شرایط فعلی، مجموعه ای از الزامات و اقتضائات جهت بهبود و تسریع در اجرای کامل طرح مذکور مورد تأکید است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جعفرپور افزود: اقدامات مورد نیاز در جهت تحقق طرح «خط سفید» در چهار بُعد فنی و زیرساختی، تبلیغی و اطلاع رسانی، فرهنگی و آموزشی و نیز نظارت و اعمال قانون ترسیم شده است.

 وی با تأکید بر لزوم هماهنگی و همفکری هر یک از سازمان های دست اندر کار در داخل و خارج از مجموعه مدیریت شهری در جهت اجرای هر چه بهتر برنامه های پیش بینی شده در زمینه اجرای اثر بخش طرح «خط سفید» گفت: همدلی و همراهی شهروندان به منظور حصول نتایج مورد انتظار از این طرح از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رفیع: رفتار شهروندان در شرایط دیده شدن و دیده نشدن فرق می کند

 در ادامه این جلسه، مدیرکل آموزش های شهروندی شهرداری تهران با تبیین و تشریح مدل مفهومي «خط سفيد» در راستاي چشم ‌انداز «تهران 1404» در محور حمل و نقل و ترافیک گفت: به این منظور، اهداف سه گانه ای شامل ارتقاي نظم و انضباط، بهبود فرهنگ ترافيك و گسترش فرهنگ آرامش و مهرباني، پيش‌ بيني شده است.

دكتر ابوالفضل رفيع با اشاره به اهمیت و ضرورت استفاده حداكثري از تعاملات درون سازماني و برون سازماني مجموعه مديريت شهري، اظهار کرد: در این راستا، تلاش شده تا از ظرفيت مساجد، مدارس، سراهاي محلات، تشكل هاي غير دولتي و آموزش ‌هاي رسانه اي در جهت آموزش «خط سفيد» به اقشار مختلف جامعه استفاده شود.

وي با بیان این که عدم ارائه آموزش‌ هاي پايه، تفاوت های رفتاري شهروندان در شرايط ديده شدن و ديده نشدن و اولويت منافع فردي بر مصالح جمعي از جمله عوامل مؤثر در بروز معضلات ترافيكي است، تصریح كرد: به منظور برنامه‌ ريزي و نظارت بر اجراي طرح «خط سفيد»، نسبت به تشكیل شوراي فرهنگي و آموزشی كمپين «آسمان آبي ـ زمين پاك»، اقدام شده است.

مظفر: سهم تاكسيراني در حمل و نقل شهري تهران 22 درصدی است

مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران نيز در این جلسه با اشاره به اين كه ناوگان تاكسيراني پايتخت با 80 هزار دستگاه تاكسي و 104 هزار تاكسيران، از سهم 22 درصدي در حمل و نقل شهري تهران برخوردار است، اظهار كرد: نقش رفتارهاي ترافيكي تاكسيرانان، الگوپذيري ساير رانندگان از آنها و ظرفيت تبليغي و ترويجي ناوگان تاكسيراني، تأثير به سزايي در ترافيك دارند.

 

مهندس ميثم مظفر با بيان اين كه ناوگان تاكسيراني، نقش متمايز، مهم و مؤثري در ايجاد رفتارهاي پايدار ترافيكي دارد، تصريح كرد: در اين راستا، نسبت به تشكيل یک ستاد اجرايي در قالب سه كميته فني و مهندسي، فرهنگي و آموزشي و نيز تبليغات و اطلاع رساني در سازمان تاكسيراني و تدوين و ابلاغ دستورالعمل اجرايي طرح «خط سفيد» در حوزه تاكسيراني اقدام شده است.

وي با تأكيد بر اين كه با همكاري سازمان حمل و نقل و ترافيك و شهرداري هاي مناطق 22 گانه، نسبت به تصحیح مسیرهای تاکسیرانی، اصلاح خط كشي ها در خطوط و پايانه ها، ايجاد علائم، نصب سرپناه و ديگر اقدامات سخت افزاري اقدام شده، اضافه كرد: علاوه بر اين، در قالب همايش هاي سفيران پيشتاز «خط سفيد»، 52 هزار تاكسيران آموزش های ترافیکی را فرا گرفتند.

مظفر: ناوگان تاكسيراني تهران به شکل هوشمند نظارت می شود

مديرعامل سازمان تاكسيراني از تاكسي به عنوان عنصري كليدي در تغيير فرهنگ ترافيك نام برد و با اعلام این که احترام به «خط سفيد»، بايد به عنوان مطالبه اي عمومي و به طريق اولي به مطالبه تاكسيرانان تبديل شود، گفت: به منظور نظارت بر فعاليت ناوگان تاكسيراني، علاوه بر نظارت 40 دستگاه خودروي گشت، از طریق مركز كنترل و نظارت هوشمند سازمان تاكسيراني نيز نسبت به نظارت شبانه روزی بر فعاليت تاكسيرانان اقدام مي نمايیم.

مهندس مظفر با تأكيد بر اين كه به طور متوسط در هر منطقه بيش از دو هزار راننده تاكسي آموزش ديده اند، خاطرنشان كرد: به ترتيب مناطق 4، 2، 6، 5، 1 و 16، هر یک با بيش از سه هزار راننده، ميزبان بيشترين تاكسيرانان آموزش ديده هستند، ضمن اين كه دومين دوره جشنواره تاكسيرانان برتر، از ديگر اقدامات انجام شده به منظور تبليغ و ترويج «خط سفيد» بوده است.

سنندجی: 4 و نيم ميليون مسافر توسط اتوبوسراني تهران جا به جا می شود

در ادامه این جلسه، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني از «خط سفيد» به عنوان نمادي براي اصلاح و بهبود رفتارهاي ترافيكي و به عنوان خط قرمز قانون نام برد و گفت: رعايت «خط سفيد» شامل احترام به خطوط عابر پياده، تردد در ميان خطوط و سبقت گرفتن و دور نزدن از خط ممتد است و بدون ترديد، شهروندان عامل كليدي پياده سازي فرهنگ ترافيك محسوب می شوند.

مهندس پيمان سنندجي با اشاره به اين كه شهروندان نقش به سزايي در موفقيت طرح هاي شهري و ترافيكي دارند، اظهار كرد: به اين منظور، اطلاع رساني جامع، سريع و دقيق در كنار آموزش به شهروندان از جايگاه خاصي برخوردار است و رانندگان اتوبوس به عنوان خانه هاي فرهنگ سيار، مي توانند به الگوي احترام به قانون براي ساير رانندگان تبديل شوند.

وي با بيان اين كه ناوگان اتوبوسراني تهران روزانه 4 و نيم ميليون مسافر را جا به جا مي كند و مي تواند تأثير به سزايي در اشاعه فرهنگ ترافيك داشته باشد و بر این اساس، رانندگان اتوبوس نیز می توانند به سفيران ارتقاي فرهنگ ترافيك تبديل شوند، تصريح كرد: در موضوع آموزش هاي ترافيكي، رانندگان اتوبوس از اهميت ويژه اي برخوردارند.

سنندجی: انتقاد از رانندگان اتوبوس هاي خصوصي 56 درصد کاهش یافته است

مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني با اشاره به اين كه اقدامات انجام شده در قالب طرح «خط سفيد» در اتوبوسراني به سه سرفصل آموزشي – ترويجي، اجرايی – نظارتي و فرهنگي – اجتماعي تقسيم مي شود، اظهار كرد: 8 هزار و 400 راننده اتوبوس و عوامل اجرايي اتوبوسراني در كلاس هاي آموزشی مباحث مربوط به «خط سفيد» شركت كرده اند.

مهندس سنندجي با بيان اين كه نسبت به تدوين و ابلاغ شيوه نامه اجرايي طرح «خط سفيد» و حضور حاميان «خط سفيد» در خطوط و پايانه هاي اتوبوسراني اقدام شده، تصريح كرد: رنگ بندي خطوط بي آر تي و تهيه نقشه سامانه اتوبوس هاي تندرو از جمله اقداماتي بوده كه در قالب اين طرح به عمل آمده است.

 

 

وي در پايان با تأكيد بر اين كه بر اساس ارزيابي عملكرد نيمه نخست سال جاري شركت واحد اتوبوسراني در مقايسه با عملكرد مدت مشابه سال گذشته از سوي سامانه نظارت همگاني شهرداري تهران (1888)، در اين مدت تاخير اتوبوس ها به دليل اجراي طرح زمان بندي در تمامي خطوط اتوبوسراني، 23 درصد كاهش پيدا كرده، خاطرنشان كرد: علاوه بر اين، انتقاد از عملكرد رانندگاني كه به صورت مستقیم زیر نظر شركت واحد هستند در اين مدت 3 درصد كاهش داشته، در صورتي كه انتقاد از عملكرد رانندگانی که از طریق بخش خصوصي با این شرکت همکاری دارند در مدت مذكور 56 درصد كاهش يافته است.

آموزش خط سفيد در 8 هزار اتوبوس برون شهري

معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداری تهران نيز در اين جلسه از «خط سفيد» به عنوان الفباي ترافيك نام برد و با تقسیم فعاليت هاي اين معاونت به دو بخش آموزش و اطلاع رساني، گفت: آموزش بيش از 60 هزار راننده تاكسي و اتوبوس و برگزاري جشنواره مشكات در زمينه «خط سفيد» با مشاركت 63 هزار نفر از شهروندان از جمله اقدامات انجام شده است.

مهندس محمد مهدي ميرزايي قمي، به توجه به 8 هزار اتوبوس برون شهري، علاوه بر 6500 دستگاه اتوبوس هاي درون شهري به منظور ارائه آموزش هايي با محوريت «خط سفيد» را مورد تأكيد قرار داد و افزود: همچنين اجراي 4600 نمايش ترافيكي در 1700 مدرسه ابتدايي شهر تهران و اکران 120 هزار سأنس تيزر آموزشي در 53 سالن سينماي تهران با محوريت «خط سفيد» از ديگر فعاليت‌هاي به عمل آمده است.

نه اصولی آموزش می دهیم و نه علاقه ای به آموختن اصولی داریم

در پایان جلسه مذکور، رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به این که در کشورمان، آموزش به معنای واقعی و حتی آموزشی که به صورت مستقیم با زندگی مردم سر و کار دارد از جایگاه چندانی برخوردار نیست، اظهار کرد:        در چنین شرایطی، چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم که موضوعی همچون «خط سفید» از اولویت برخوردار باشد؟

دکتر شهرام گیل آبادی با بیان این که در کشور ما یک مشکل، آموزش ندادن اصولی و کاربردی و مشکل مهم تر از آن، عدم علاقه به این نوع آموزش دیدن است، تصریح کرد: موضوع رعایت «خط سفید» به عنوان یک اولویت در فرهنگ رانندگی، در ابتدا باید به یک رفتار عام و سپس به یک دغدغه عمومی تبدیل شود.

وی با تأکید بر این که «خط سفید» و رانندگی بین خطوط باید به ادبیات مشترک مردم و مسئولان تبدیل شود، خاطرنشان کرد: به جای انجام کار انبوه اما کم تأثیر، باید کار اندک اما اثرگذار انجام بدهیم و کارها را با هماهنگی و همدلی پیش ببریم و فراموش نکنیم که حوزه سلبی شامل اجرای قانون و اعمال جریمه، مکمل حوزه ایجابی و اقدامات آموزشی و اطلاع رسانی است.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: