جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 7 تير 1393     
ساماندهی گیشه های فروش آرم طرح ترافیک روزانه

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز، در حالیکه استقرار چترهای فروش آرم طرح ترافیک روزانه پس از دوربین های ثبت تخلف یکی از چالش های پیش روی فروش روزانه طرح ترافیک است، مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک از ساماندهی و جانمایی عوامل فروش طرح روزانه در مبادی ورودی طرح زوج و فرد در آینده ای نزدیک خبر داد.

فلسفه ايجاد محدوده طرح ترافيک، تردد کمتر به مناطقي است که آلودگي هوا در آن‌ها بيشتر است، اما متاسفانه هر سال بر تعداد درخواست کنندگان آرم طرح ترافيک براي ورود به محدوده تعيين شده افزوده مي‌شود، لذا طی سال های اخیر تاکنون با تصويب شوراي عالي ترافيک درصدی از سهميه سالانه طرح ترافيک به صورت روزانه و یا هفتگی به شهروندان ارایه شد.

بنا بر تصويب شوراي عالي ترافيک تعداد خودروهای مجاز ورود به محدوده طرح ترافیک 98 هزارو 200 خودرو است که از سال 91 از سهمیه سالیانه مجوزها کاسته شد و 5 هزار فقره آرم طرح ترافیک روزانه به شهروندان ارایه شد .

با توجه به ضرورت و نیاز شهروندان به ترددهای ضروری در محدوده طرح ترافیک، در سال 92 ، 15 هزار فقره ارم به صورت روزانه و هفتگی ارائه شد. اما در سال 93 نیز با توجه به نياز شهروندان براي تردد در اين محدوده از سهميه سالانه تمامي سهميه‌بگيران کاسته شده و به سهميه روزانه و هفتگي افزوده شده است.

به طوري که سهميه 15 هزار آرم روزانه و هفتگي به 40 هزار آرم روزانه و هفتگي در سال 93 افزايش يافت.

شاید تا چندی پیش مهمترین بهانه قانون شکنان و متخلفانی که بدون مجوز وارد محدوده طرح ترافیک می شدند، این بود که ناچارند زیرا کار ضروری دارند.

اما سه سالی است که با اجرای طرح توزیع آرم طرح ترافیک روزانه و هفتگی، تا حدود زیادی مشکل آن دسته از افراد که برحسب ضرورت مجبور به تردد در محدوده طرح ترافیک بودند، رفع شده است.

 به طوری که اکنون در برخی از نقاط شهر چترهای بزرگ سرمه ای و زردرنگ را می بینیم که آرم طرح ترافیک روزانه و هفتگی می فروشند و دغدغه تردد پایتخت نشینان را حداقل برای یک روز هم که شده در محدوده مرکزی شهر کم می کنند.

این چترهای بزرگ رنگی در 30 نقطه پرتراکم پایتخت مستقر شده اند و افرادی هم با لباس فرم ویژه سورمه ای در زیر آنها نشسته اند تا متقاضی پیدا شود و آرم طرح ترافیکی بخرد! البته ناگفته نماند تعداد این متقاضیان کم نیست.

اگر قدمی در میادین فاطمی، انقلاب، فردوسی، خیابان میرزای شیرازی و... بزنید حتما یکی از این چترها را خواهید دید!

ورود روزانه به محدوده  طرح ترافیک که برپایه  نیاز شهروندان به ترددهای ضروری در این محدوده تعریف و پایه ریزی شده با اما و اگرهای بسیاری هم روبروست و بعضا شهروندان با مشکلاتی نیز مواجه  می شوند .

گرچه در نظر گرفتن سهمیه روزانه مشکلات بسیاری از شهروندان را که در ایامی و بنا به ضرورت نیازمند تردد در محدوده طرح ترافیک بودند را برطرف کرد اما هنوز چالش هایی در این رابطه وجود دارد .

به عنوان مثال خرید انلاین طرح ترافیک روزانه از طریق سامانه شهرداری تهران صرفا از روز گذشته امکان پذیر است و شهروندی که به لحظه نیازمند تردد در محدوده طرح ترافیک باشد، نمی تواند بصورت انلاین مجوز روزانه را خریداری کند . این در حالیست که انلاین بودن سیستم مبنایش رفع نیازهای ضروری شهروندان بوده است .

همچنین چترهای زرد و سورمه ای فروش آرم روزانه و هفتگی پس از دوربین های ثبت تخلف محدوده طرح ترافیک مستقر شده اند، اگر شهروندی به امید دریافت آرم روزانه دوربین ثبت تخلف را رد کرده و وارد محدوده شود و چنانچه ارم روزانه به اتمام رسیده بالاجبار تخلف ورود به محدوده طرح ترافیک برایش ثبت می شود .

به گفته مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک اصل قضیه انجاست که چترهای فروش روزانه باید در مبادی ورودی محدوده زوج و فرد مستقر شوند و جانمایی آنها در محدوده طرح ترافیک آن هم پس از دوربین های ثبت تخلف ایراداتی دارد .

مصطفی قنبر نزاد در گفت وگو با خبرنگار شهرنوشت اظهار کرد: محدوده طرح ترافیک اصلی با دوربین ثبت تخلف کنترل می شود. لذا گیشه های فروش طرح روزانه باید در مبادی ورودی محدوده طرح زوج و فرد مستقر باشند که چنانچه شهروندی نیازمند ورود به محدوده زوج و فرد و حتی محدوده طرح ترافیک اصلی باشد، بتواند از انها استفاده کند .

از آنجایی که محدوده زوج و فرد هنوز به صورت دستی و با حضور افسران راهنمایی و رانندگی کنترل می شود استقرار گیشه ها قبل از مبادی ورودی طرح و زوج و فرد الزامی است .

مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه طی سال جاری تمامی محدوده زوج و فرد به دوربین های ثبت تخلف تجهیز خواهند شد، گفت: جانمایی صحیح گیشه های فروش آرم های روزانه در دستور کار قرار گرفته بطوریکه اکنون تمامی محل های استقرار گیشه های شناسایی شدند .

قنبرنزاد تصریح کرد: امسال تمامی عوامل فروش روزانه طرح ترافیک به زودی ساماندهی شده و محل استقرار آنها به مبادی ورودی طرح زوج و فرد منتقل خواهد شد .

وی افزود: ساعت توزیع آرم ترافیک روزانه و هفتگی 6 صبح تا 15 است اما متقاضیان فقط تا ساعت17 فرصت دارند تا با ارسال پیامک کد مندرج بر روی آن به سیستم مرکزی،از آن مجوز برای تردد استفاده کنند.

قنبرنژاد با بیان اینکه در تلاشیم به تدریج روش های متنوع دیگری برای دریافت مجوزهای طرح ترافیک ارائه دهیم، تاکید کرد: این روش ها شامل تهیه مجوز از طریق پایانه های خودکار خدمات الکترونیک، تلفن همراه و اینترنت است تا دسترسی مردم به این خدمات تسهیل شود.

وی افزود: اکنون برای ایجاد دسترسی مردم به این نوع مجوزها، دسترسی به نشانیTehran.ir در سایت شهرداری ایجاد کردیم .

همچنین تلاش کردیم تا زیرساخت هایی آماده شود تا بجای ایجاد دسترسی های غیرعادلانه و سالانه فقط برای عده ای از شهروندان، امکان ورود موردی همه شهروندان به این محدوده فراهم شود.

کامیاب به ساختار فیزیکی میدان انقلاب، عناصر معماری فضا، زوایای دید و قابلیت های محیطی آن اشاره و تصریح کرد: میدان انقلاب هم اکنون دارای گنبدی است که به دلیل وجود ایستگاه مترو این گنبد باید حفظ شود و المان طراحی شده بر روی گنبد قرار خواهد گرفت.

بنابراین طرحی که ارائه می شود باید متناسب با فضای فیزیکی و فنی میدان باشد.

وی با بیان اینکه این گنبد می تواند وزن حداکثر چهارتن را برای نماد حجمی، تحمل کند، افزود: طرح باید به گونه ای طراحی شود که علاوه بر آرام سازی فضا، دید مخاطب را مختل نکند و متناسب با هویت تاریخی، فرهنگی و سیاسی میدان باشد.

کامیاب تصریح کرد: طرح و دریافت پیشنهادات تا مرداد ماه خواهد بود و پس از آن با انتخاب طرح از سوی داوران عملیات اجرایی ساخت و نصب المان و آرام سازی فضا آغاز خواهد شد.

یکی از ویژگی های شاخص این فراخوان، شرکت 23 نفر از هنرمندان و اساتید بزرگ و صاحب نام و با تجربه در حوزه مجسمه سازی، طراحی، معماری و هنرهای شهری در کنار هنرمندان جوان است.

همچنین لازم به ذکر است، هنرمندان برای دریافت و ارسال فرم ثبت نام در این فراخوان، باید به سایت سازمان زیباسازی به آدرس www.zibasazi.ir مراجعه کنند.

پس از ثبت نام ارائه و تحویل مدارک و ماکت اثر توسط شرکت کنندگان، داوران این فراخوان 27 تا 31 تیرماه آثار رسیده به دبیرخانه فراخوان طراحی نماد حجمی میدان انقلاب را داوری کرده و با اعلام نتایج در هفته اول مرداد ماه، 20 اثر برگزیده را به منظور نمایش در نمایشگاه در 11 مرداد 93 معرفی می کنند. روز 31 مرداد ماه نیز نتایج نهایی اعلام می شود.

براساس این گزارش این فراخوان توسط، محمد بهشتی، مهدی چمران، جبیب الله صادقی، مهدی حجت، طاهر شیخ‌ الحکمایی و محمد حسین حلیمی داوری می شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: