جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 7 تير 1393     
سایه بان ایستگاه اتوبوس در شهر آرائو سوئیس

به گزارش گروه بین الملل شهرداری نیوز،شهر آرائو یک مرکز مهم سرمایه گذاری در سوئیس، برای یکی از ایستگاه های اتوبوس مرکز شهر خود فرم سایه بان ابری شکلی تدارک دیده که سطح قابل انعکاس و نیمه شفافی دارد.

سقف سایه بان بر فراز این ایستگاه همانند "ابری" شناور ابراز وجود می کند و بر خلاف اسم و حال هواشناسانه ای که کلمه "ابر" به همراه دارد این سازه در مقابل عوامل جوی، باران و نور خورشید محافظت می کند.

به عنوان بخشی از مراحل ساخت و ساز این ایستگاه و پایانه اصلی برای ایستگاه قطار، تجهیزات و زیرسازی های قبلی در محوطه برداشته شد و پارکینگ اتومبیلی که در زیر زمین سایت قرار داشت جابجا شد تا نتیجتاً این ایستگاه با فضای باز خود به مسافران راهی ایستگاه قطار و مسافران شهری به راحتی سرویس دهد و در نهایت شمایل ایستگاه شخصیت تازه ای به خود گرفت و توقف گاه های اتوبوس زیر سایه بان مستقر گشتند.

این سایه بان طراحی شده تا همانند بال پرنده سبک به نظر آید و به عنوان یک مکان مکث و توقف آرامش زا در هیاهو و شلوغی ما بین این ایستگاه اتوبوس و ایستگاه قطار عملکرد داشته باشد و نیز علامتی برای خوشآمدگویی به مسافران قطار فدرال سوئیس و مسافران محلی اتوبوس شهری باشد. و همچنین مکان باشد برای پرسه زنی برای جغد های شبانه که با چشمان خود به شهر نور اندازی می کنند.

در مرکز فضای بالشتکی سایه بان، حجم خالی ابری شکلی ایجاد شده و کنتراست ناشی از جرم نیمه شفاف ابر و فضای باز میانه باعث حضور نور شده و حسی از بودن در فضای باز به انسان منتقل می کند و در عین حال به وظیفه حیاتی اش یعنی محافظت در برابر نور و برف و باران و ایجاد یک حریم امن بصری و فضایی عمل می کند.

صرف نظر از اینکه این سایه بان ابری و سازه بادی شکل چقدر سبک و ساده به نظر می آید، طراحی اش یک تیم با مهارت و تجربه می طلبید که در برقرار سازی ارتباط و ایجاد هماهنگی دقیق بین اجزای سازه و فرم و لوله های حاوی هوا خوب عمل نمایند لذا معماران شرکت "وهوار و جاسلین" فراخوانده شدند تا به عنوان متخصصین امر در ساخت سازه حمایت و پوسته غشاء ابر تصمیم گیری کنند و آن ها کارفرما را متقاعد نمودند که ایده ی ایجاد نور و زیبایی طبیعی زیر این سایه بان شدنی است.

طراحی معماران بر اساس سه فاکتور استوار شد: تیم طراحی که توسط طرح سوئیسی ها هدایت میشد میبایست بالشتک هوایی غیرقابل نفوذی میساخت که به صرفه ترین حالت اقتصادی را برای کارفرما داشته باشد، و از چند شرکت متحد برای طراحی پوسته ابر در عملیات تخصصی اجرایی استفاده شود و به علاوه به شرکت معماران فوق الذکر مسئولیت طراحی تام سازه و همگام سازی خود با مهندسین ساختمانی و مدیریت کارگرهای ماهر ساخت و ساز، و کنترل کیفیت ساخت داده شد.

محکم بستن "پوسته سه قسمتی زیر و رو" به حجم منحنی وار بیرونی، به سایه بان این امکان را داد که به یک سازه ابری ساده و عاری از جزئیات نمایان تبدیل شود و با ۱۰۷۲ مترمربع ناحیه پوشیده شده و حجم ۱۸۱۰ مترمکب، سقف این ایستگاه اتوبوس بزرگ ترین سقف بالشتکی یکپارچه در جهان شود که دارای ۱۲۰ متر لوله پلی اتیلن در زیر زمین برای تامین هوای تمیز و خشک مورد نیاز بالشتک ابر است که مدام در گردش و تصفیه میباشد، و چهار لوله دیگر که هوا را به قسمت کنترل هوا بازمی گرداند.

بلافاصله بعد از تصمیم به ساخت این سایه بان، این طرح در نمایشگاه معماری شهر زوریخ به نمایش درآمد و با استقبال خوبی مواجه شد و در آینده در تاریخ ۲۶ و ۲۷ جولای ۲۰۱۴ نیز در نمایشگاه سازه های بادی "بائن میت لوفت"در شهر اَمبرگ آلمان در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت تا ۱۰ سال نقطه عطف این سازه های بادی مورد بازدید و بررسی قرار گیرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: