جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 4 تير 1393     
100 پایگاه مدیریت بحران در سطح محلات مناطق 22 گانه آماده خدمات رسانی

 به گزارش گروه مناطق شهرداری نیوز،مسئول روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به مساله شکاف اطلاع رسانی میان سازمان های مرتبط با بحث مدیریت بحران در مواقع اضطراری گفت: ساختار فعالیتی سازمان های مرتبط با خدمات اضطراری بر پایه دریافت اطلاعات ، ارزیابی و عملکرد بر اساس این دو شکل گرفته است . اطلاعات دریافت شده ارزیابی شده و سپس متناسب با میزان حادثه پاسخ مناسب ارائه می شود.بنابراین چرخه مدیریت حوادث با اتکا به دستیابی درست به اطلاعات و ارزیابی سریع از حادثه شکل گرفته است.

وی درخصوص اطلاع رسانی میان سازمان های مرتبط با کمک رسانی در زمان حادثه به خبرنگار شهرداری نیوز گفت :در بحث حوادث کوچک مانند قطعی آب – برق- گازو ... که مربوط به حیطه وظایف یک سازمان می شود، باید گفت خیلی نیاز به حجم بالای هماهنگی و اطلاع رسانی نیست، و خود آن سازمان پاسخگو خواهد بود . اما در مورد حوادث بزرگ که در آن حجم و میزان حادثه و غافلگیری زیاد است ، ضرورت وجود شبکه اطلاع رسانی گسترده ای میان سازمان های مرتبط با امداد و کمک رسانی احساس می شود تا بتوانند پیش از وقوع ، در هنگام حادثه و نیز پس از آن، از میزان خسارت های احتمالی وارده به شهروندان جلوگیری کنند.

رادنیا با اشاره به نقش تعیین کننده سازمان مدیریت بحران بیان داشت : از آنجا که فلسفه وجودی ستاد پیشگیری و مدیریت بحران بر اساس دانش هماهنگی میان ارگان ها و سازمان های امداد رسان ، طرح ریزی شده است، وظیفه هماهنگی بر عهده سازمان مدیریت بحران نهاده شده است.

تجربه نشان داده که اگر یک سازمان مسئولیت هماهنگی میان نیروهای عمل کننده مختلف رابرعهده نداشته باشد، ممکن است ظرفیت های پاسخگویی به هدر رود. بنابراین در تمام دنیا ایجاد هماهنگی جزء وظایف یک سازمان تعریف شده که آن "سازمان مدیریت بحران "است .

رادینا در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان مدیریت بحران شهر تهران با توجه به وظایف محوله به آن توانسته انتظارات را برآورده کند، گفت :

خوشبختانه طی سالهای اخیر در کشورمان بحث مدیریت بحران مورد توجه فراوانی قرار گرفته است و با توجه به تلاش های انجام شده برای رسیدن به سطح استاندارد در این زمینه ستاد مدیریت بحران شهر تهران توانسته است در بحث "ایجاد ساختارها" ، "برخورداری از امکانات و تجهیزات" و "برخورداری از قوانین لازم" جلوتر از تمام ساختارهای امداد رسان از جمله سازمان مدیریت بحران کشور قرار بگیرد .

وی در ادامه افزود: در یک دهه گذشته این ستاد عملکرد مناسبی را در جهت رشد و توسعه ساختارهای خود به انجام رسانده است و نخستین ستاد و مرکز فرماندهی مدیریت بحران کشور در تهران احداث شد که تقریبا می توان گفت در خاورمیانه بی نظیر است.

رادنیا در خصوص لزوم الگوبرداری از این ستاد در سایر شهرهای کشورمان گفت: در سایر شهرهای بزرگ ایران همچون مشهد- تبریز- کرمان و چند شهر دیگر مراکزی با الگو برداری ازستادمدیریت بحران شهر تهران ،احداث شده که هنوز به مراحل پایانی و بهره برداری نرسیده است . وی در ادامه افزود :این نیاز وجود دارد که تمام شهرهای کشورمان از یک اتاق مدیریت بحران بهره مند شوند تا در زمان قبل از وقوع حوادث بر مجموعه اقدامات و طرحهای پیشگیرانه و آمادگی فکر شود و برنامه ریزی ها و اقدامات لازم مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد.

وی درخصوص ایجاد 100 پایگاه مدیریت بحران در شهر تهران که در محلات مناطق 22 گانه تهران راه اندازی شده است، بیان داشت : این سازمان به دلیل گسترش شهر اقدام به ایجاد 100 پایگاه مدیریت بحران در سطح محلات مناطق 22 گانه کرده است که هر کدام از این پایگاه ها واحدهای مستقلی برای تجهیز و دپوی وسایل امداد و نجات ، آموزش اهالی محله و نیز مکانی برای گردآمدن نهادها و تشکل های آن منطقه برای ایجاد هماهنگی های لازم در زمان بحران و پس از آن هستند.

وی در خاتمه افزود: ستاد پیشگیری مدیریت بحران در شرایط عادی برنامه ها و نشست های فصلی و منطقه ای متعددی را در زمینه ایجاد آمادگی در برابر وقوع احتمالی حوادث غیر مترقبه برگزار می کند و به بحث مدیریت بحران و فرهنگ سازمانی آن غنا می بخشد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: