جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 3 تير 1393     
مذاکره عراقچی بامعاون روس اتم

ایرنا: «بهروز کمالوندی» به سفر نیکولای اسپاسکی معاون روس اتم به تهران و رایزنی با مسوولان ایرانی برای ساخت نیروگاه های جدید هسته ای در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در مذاکرات روز گذشته که در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در سازمان انرژی اتمی انجام شد، مسایل فنی و تجاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در این مذاکرات مقرر شد متن نهایی توافق دو طرف در چند هفته آینده تدوین و نهایی شود و رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز برای امضای قراردادهای تجاری و پروتکل به مسکو سفر کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به این سوال که سفر صالحی به مسکو در چه تاریخی انجام می شود، گفت: این سفر به احتمال زیاد اواخر مرداد یا اوایل شهریورماه سال جاری انجام می شود.

کمالوندی با بیان این که روز گذشته در دو نوبت معاون روس اتم مذاکراتی را با وی و نیز علی اکبر صالحی داشته است، اظهار داشت: در این مذاکرات بیشتر مسایل از جنبه های فنی و تجاری حل شد، اما نکاتی باقیمانده که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

وی درباره برنامه های روز دوم سفر معاون روس اتم به تهران نیز اظهار داشت: امروز مذاکرات کارشناسی ادامه دارد، نیکولای اسپاسکی معاون روس اتم تا ساعاتی دیگر با سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران دیدار و گفت و گو می کند.

وی یادآور شد که این مقام روس بامداد فردا (چهارشنبه) تهران را ترک می کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سیاسی ایرنا مبنی بر این که ساخت نیروگاه های جدید چه زمانی اجرایی می شود، اظهار داشت: به احتمال زیاد تا پایان سال 93 کار کنگ زنی این نیروگاه ها در نزدیکی نیروگاه بوشهر آغاز می شود و سپس ساخت آن در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، نیکولای اسپاسکی معاون روس اتم بامداد دوشنبه برای انجام مذاکره و دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر کرده است.

وی در مدت سفر دو روزه خود با صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، بهروز کمالوندی سخنگو و معاون روابط راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی ایران و سیدعباس عراقچی معاون امورحقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه درباره موضوعات مورد علاقه طرفین دیدار و گفت وگو می کند.

کمالوندی روز گذشته (دوشنبه) نیز پس از پایان دور نخست مذاکرات معاون روس اتم با مسوولان سازمان انرژی اتمی درباره ساخت دو نیروگاه در کنار نیروگاه بوشهر گفت:بحث های فنی، تجاری و حقوقی و مذاکرات تقریبا پایان یافته است.

وی افزود: پروتکل مربوطه که باید به امضای مسوولان انرژی اتمی ایران و روسیه برسد تهیه و تدوین شده و به تایید معاونت حقوقی ریاست جمهوری رسیده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره جزئیات این دو نیروگاه اظهارداشت: هرکدام از آنها حداقل هزار مگاوات برق تولید می کنند و به آب شیرین کن مجهزند.

وی افزود: سهم شریک روس همچون نیروگاه اول بوشهر است و تفاوت آن در انتقال تکنولو‍ژی و واگذاری بیشتر اجرای طرح به شرکت های ایرانی است.

وی درباره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از تکرار تاخیر تحویل فاز نخست نیروگاه بوشهر از سوی طرف روس یادآور شد: تاخیر به علت مشکلات نقل و انتقال پول و مسائل مرتبط با بعضی کشورهای غربی و تامین نشدن برخی قطعات از طرف آن ها بود.

کمالوندی ادامه داد: با در نظر گرفتن همه معذوریت ها و محدودیت ها تلاش می کنیم در توافق ها، تاخیرها بدون جواب نباشد و پیش بینی های لازم در این زمینه انجام شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: