جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 21 دی 1392     
افزایش وام مسکن مهر منتفی شد

تسنیم: سیدمحمد پژمان صبح امروز در نشست خبری اظهار کرد: صندوق‌های ساختمان و مسکن با هدف موثر کردن تقاضاها ایجاد خواهد شد. هم اکنون مقدمات این کار فراهم شده و آخرین تصمیم‌گیری با بورس و اوراق بهادار نهایی شده است و تا یک ماه آینده کار را آغاز خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در این صندوق‌ها صددرصد امکانات برای خانه‌دار شدن مردم در نظر گرفته می‌شود و از پیش فروش بدون پشتوانه جلوگیری می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مردم با سپرده‌گذاری در این صندوق‌ها یا صاحب خانه می‌شوند و یا سود معقولی دریافت می‌کنند، گفت: صندوق‌های پس‌انداز مستقل از بانک است و فکر می‌کنم این مکانیسم جدید و کار علمی و بسته صفر تا 100 و کنترل‌هایی که در آن پیش‌بینی شده است به نفع مردم است.

وی با بیان اینکه چه میزان تسهیلات در قالبی این صندوق‌ها به مردم پرداخت می‌شود گفت: درصد تسهیلات هنوز تعیین نشده ولی باید به یک عدد معقول برسیم تا بتوانیم از این مسیر مردم را خانه‌دار کنیم.

به گفته وی تا یک ماه آینده با همکاری بورس و اوراق بهادار تاسیس صندوق‌های پس‌انداز مسکن در استانها را شروع خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه افزایش تسهیلات مسکن مهر به کجا رسید گفت: با توجه به اولویت‌های دیگر دولت افزایش تسهیلات مسکن مهر فعلا منتفی است. البته این مسئله را از بانک مرکزی پیگیری خواهیم کرد تا در اولویت‌های بعدی تسهیلات بخشی از واحدهای مسکن مهر در راستای تکمیل و تحویل به متقاضیان افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه سهم سازمان ملی زمین و مسکن از طرح مهر یک میلیون و 246 هزار واحد است، گفت: از این تعداد 51 درصد خودمالک و 49 درصد واحدهایی هستند که از امکانات دولتی (تسهیلات و زمین) استفاده کرده‌اند و در واقع مسکن مهر 99 ساله هستند.

پژمان با یادآوری اینکه حدود نیمی از این واحدهای مسکونی تاکنون افتتاح شده و مابقی در مراحل ساخت قرار دارند افزود: در برخی پروژه‌ها پیمانکاران با مشکل مواجه شده‌اند و بر اساس قراردادهای قبلی دیگر تمایلی به ادامه کار ندارند برای رفع این مشکل نشست‌هایی برگزار شده تا تعدیل منصفانه‌ای شامل این قراردادها شود.

وی ادامه داد: طی یک بخشنامه به استانها ابلاغ شده به مدلی دست یافته‌ایم تا مشخص شود وضعیت پیمانکاران چگونه است و احتمالا مابه‌التفاوت‌هایی به آنها پرداخت شود.

پژمان در خصوص اینکه تسهیلات 100 هزار واحد از  25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش یافت گفت: در خصوص افزایش تسهیلات مسکن مهر هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در ادامه به افزایش 50 درصدی تسهیلات مسکن اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که این میزان افزایش در امر ساخت واحد مسکونی معقول نیست و پاسخگوی نیازها نیست.

وی تصریح کرد:‌نسخه واحد برای کل کشور جوابگو نیست. براین اساس در طرح جامع مسکن طبقه‌بندی شهرهای کشور پیش‌بینی شده که در قالب آن به ازای هر گروه تسهیلاتی پرداخت خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه صورتجلسه خرید و فروش واحدهای مسکن مهر توسط معاونان وزارت راه و شهرسازی امضا شده است اظهار کرد: شرط خرید و فروش این است که واحد مسکن مهر پیشرفت کمتر از 70 درصد نداشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این رابطه به مثاالی اشاره کرد و گفت: هم اکنون در شهر تهران هزینه ساخت هر متر مربع حداقل یک میلیون تومان است و باید 50 درصد هزینه ساخت را از طریق تسهیلات تامین کنیم یعنی 45 تا 50 میلیون تومان تسهیلات بدهیم اما در حال حاضر وام 35 میلیون تومانی در شهر تهران اثرگذاری زیادی ندارد.

پژمان ادامه داد:‌ البته در شهرهای دیگر وام 50 میلیون تومانی 50 درصد هزینه ساخت واحد مسکونی را پوشش می‌دهد بنابر این باید به سمتی برویم که بتوانیم دو سوم هزینه ساخت واحد مسکونی را از طریق تسهیلات بانکی تامین کنیم.

وی درباره مسکن اجتماعی نیز گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که زمین را در مناطق متوسط در نظر بگیریم. البته هنوز برنامه‌ریزی اجتماعی آغاز نشده است. اما با کمک نهادهای حمایتی برای هر تعداد واحد مسکونی که آنها اعلام آمادگی می‌کنند زمین را آماده می‌کنیم.

 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: