جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 21 دی 1392     
اختلاف ایران و 1+5 در ژنو از زبان صالحی

مهر: علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در برنامه "ایرانی سلام" در شبکه جام جم درباره موارد اختلافی بین ایران و 1+5 برای اجرای توافق ژنو و مذاکرات صورت گرفته اخیر در ژنو ، گفت: یکی دو مورد بود که کارشناسان برای حل آنها به ژنو رفته بودند، یکی از این موارد اختلافی که طرف مقابل مطرح می کرد سانتریفیوژهای پیشرفته بود که حق جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به اینکه بهترین بخش تفاهم نامه مربوط به تحقیق و توسعه است و هیچ محدودیتی در این بخش در تفاهم نامه ذکر نشده است، بیان کرد: هنوز این تفاهم نامه جنبه اجرایی نگرفته و شاید دهه سوم ژانویه اجرایی شود بنابراین بحثی که آنها راجع به سانتریفیوژها مطرح می کنند ناوارد است.

صالحی گفت: البته از این بحث عبور خواهیم کرد چرا که استنادی ندارد و هیچ نقطه منطقی و عقلانی در آن وجود ندارد. آنها می گویند چرا پیشرفت می کنید که این موضوع از منظر حقوق بشر منطقی نیست و اصول اولیه حقوق بشر را که آنها سنگش را به سینه می زنند زیر سئوال می برد، یعنی از ما توقع دارند که فکر نکنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره توافق ژنو گفت: این توافقنامه خوب جلو رفته و تفاهم نامه خوبی بوده است. ما از نقد فرار نمی کنیم و اگر نقدی صحیح باشد آمادگی اصلاح آن را داریم.

وی افزود: بنده بارها گفته ام برای نقد این تفاهم نامه باید بگوییم که تفاهم نامه آرمانی چه می توانست باشد. تفاهم نامه آرمانی آن بود که فتوای مقام معظم رهبری معیار قرار بگیرد و آنها قبول کنند که ما هیچ برنامه غیرصلح آمیز هسته ای نداریم اما طرف مقابل این کار را انجام نمی دهد چرا که به دنبال بهانه هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آنها همه فشارها را بر روی ایران آزمایش کردند، اظهار داشت: اما ایران همچنان به کار خود ادامه داد. تفاهم نامه ژنو توافق خوبی است، باید از آن حمایت کنیم و مجموعه دست اندرکاران یک هیات واحده باشند.

وی با اشاره به اینکه ما از سر ناچاری وارد فاز تفاهم شده ایم، بیان کرد: وضعیت ما اکنون بسیار خوب است، غنی سازی را انجام می دهیم و اکتشافات خود را ادامه داده و کاربردهای فناوری هسته ای را ادامه می دهیم.

صالحی گفت: با توصیه آقای روحانی و پیگیری ایشان در گفتگوی تلفنی با آقای پوتین که پنجشنبه صورت گرفت فاز دوم نیروگاه بوشهر نیز عملیاتی خواهد شد. ایشان دستور دادند که در بودجه سال 93 برای نیروگاه بوشهر مبلغی منظور شود و برای نیروگاه بعدی نیز به دنبال تامین اعتبار هستیم. هر نیروگاهی از زمان طراحی بر اساس تجربه به 7 یا 8 سال زمان برای بهره وری احتیاج دارد که البته این موضوع به نقاط جغرافیایی و آب و هوایی نیز بستگی دارد.

صالحی تصریح کرد: سایت بوشهر یک سایت آماده است و می تواند 4 رآکتور در دل خود جای دهد. بوشهر را برای نیروگاه دوم در نظر گرفتیم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم یک دستاورد بزرگ است که می توانیم روزانه تا 500 هزار متر مکعب آب شیرین تحویل مردم بوشهر بدهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره پیش بینی از توافق نامه ژنو بیان کرد: پیش بینی این است که مذاکرات به سرانجام می رسد، افت و خیزهایی دارد و هر کدام از کشورها صداهای مختلفی دارند که این خوب است.

وی با اشاره به اینکه آنها هم در داخل مسائلی را دارند و لابی صهیونیستی فشار می آورد، گفت: در مجموع بر اساس یک برداشت سیاسی راه حلی جز تعامل وجود ندارد، انتخاب بعدی تقابل است که به نفع هیچ یک از دو طرف نیست.

صالحی افزود: مقام معظم رهبری نیز فرموده اند که مذاکرات موضوعی برای دفع شر و حل مسئله مشکلی ندارد به همین دلیل در مذاکرات اخیر در ژنو نیز مذاکره با طرف آمریکایی صورت گرفت و ما مسئله ای از باب مذاکره با آمریکا در باب هسته ای نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره شایعاتی مبنی بر اینکه در دولت گذشته مذاکرات مستقیم با آمریکا صورت گرفته است، اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل مهمی مانند مذاکره با آمریکا این است که مقام معظم رهبری تشخیص زمان و مکان این موضوع را می دهند. شایعاتی شده که در دولت دهم مذاکراتی با آمریکا شروع شده است. اکنون آقای ظریف مذاکره کننده ارشد هستند و این مسئله را تکذیب کردند. مبنا را صحبت های آقای ظریف می گذاریم و بیش از این چیزی نمی گویم.

وی گفت: می توانیم این اطمینان را به مردم بدهیم که نگرانی هایی که احساس می شود که در پی توافقنامه ژنو فعالیت های هسته ای کشور با کندی روبرو خواهد شد، بی مورد است و تعلیق هیچ آسیبی به کار ما نمی رساند.

صالحی با اشاره به اینکه از حق غنی سازی 20 درصد نمی گذریم، تصریح کرد: ما اکنون برای 4 یا 5 سال آینده تولید سوخت داشته ایم و نیازی به غنی سازی 20 درصد نداریم. اگر تعلیق انجام دهیم در جهت منافع ملی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مسائلی درباره رآکتور آب سنگین اراک مطرح می شود که بر اساس توافقنامه باید برخی تجهیزات اصلی را در 6 ماه نصب نکنیم. در اراک آنقدر فعالیت ها گسترده است که اگر تعدادی از تجهیزات نصب نشود مهم نیست.

وی تاکید کرد: تحقیقات بدون قید و شرط انجام می شود. ما همه کارها را جلو می بریم، بنده اکنون همه هم و غم خود را روی مسائل کیفیت گذاشته ام. تا امروز روی کمیت شتاب داشتیم اما الان از آستانه ها عبور کرده ایم و کیفیت غالب می شود به خصوص در مورد به کارگیری فناوری هسته ای که ما قول ساخت یک بیمارستان هسته ای را می دهیم که در آن هر آنچه برای استفاده از مواد پرتوزا نیاز است وجود داشته باشد.

صالحی در این برنامه به تشریح روند شکل گیری سازمان انرژی اتمی وهمچنین استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای در کشور پرداخت و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از تمام ابعاد به چرخه سوخت ورود پیدا کرد و امروز ما به دستاوردهای ملت بزرگ که توسط جوانان غیور حاصل شده می بالیم و تقریبا در هیچ موردی از فناوری هسته ای جایی نیست که عقب باشیم. از تمام آستانه ها عبور کردیم، البته بحث بلوغ تکنولوژی جداگانه است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صفحات سوخت، میله ها، غنی سازی و ... را به صورت خودکفا انجام می دهیم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که می تواند بگوید دارای فناوری هسته ای است البته ادعا نداریم که تنه به تنه کشورهای پیشرفته مانند فرانسه هستیم. ما به شدت جلو می رویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه پیشرفته ترین نوع جراحی در دنیا اکنون با تجهیزات اشعه حاصل می شود، افزود: ما این تجهیزات را در اختیار نداریم. عزم را جزم کرده ایم که برای ورود به ساخت تجهیزات این گونه که شتاب دهنده های کوچک هستند، وارد شویم. این شتاب دهنده ها 2-3 متر مکعب فضا را اشغال می کنند و هر بیمارستانی که از این امکانات استفاده می کند باید شتاب دهنده ها را در اختیار داشته باشد.

صالحی گفت: رادیودارویی که رآکتور تهران تولید می کند را می توان انتقال داد اما عمر برخی رادیوداروها خیلی کوتاه است و امکان انتقال آن وجود ندارد و به همین دلیل باید از شتاب دهنده ها در محل استفاده شود. اکنون تمام اقدامات برای تولید انجام شده، اگر تامین بودجه از طرف دولت صورت گیرد یکی از بزرگترین شتاب دهنده های خاورمیانه را خواهیم ساخت.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در صورت تامین بودجه ساخت این شتاب دهنده 5 سال زمان می برد. ما اکنون وارد عرصه شتاب دهنده ها شدیم البته دانشمندان ما اخیرا رودوترون نیز ساخته اند و اکنون گروهی برای ساخت سیگنوترون ها تشکیل می دهیم .

وی افزود: ما اکنون در شرایط عادی 300 سیگنوترون احتیاج داریم که از خارج تهیه می شود البته نمی خواهیم خرید خارجی را متوقف کنیم ولی نمی خواهیم در تولید داخل نیز بی توجه باشیم.

صالحی تصریح کرد: اخیرا تفاهم نامه ای با وزارت بهداشت به امضا رسانده ایم که لیزرهای مورد نیاز کشور را تولید می کنیم و همچنین لیزرهای وارد شده از خارج را صیانت می کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره غنی سازی 60 درصد که طرح آن از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده، بیان کرد: اصل و فرآیند غنی سازی مهم است. زمانی که ما یک دستگاه سانتریفیوژ بسازیم درصد غنی سازی چیز پیچیده ای نیست و می توانیم آن درصد را به هر حدی که می خواهیم، برسانیم. مرحله اصلی اصل دستگاه سانتریفیوژ است که جمهوری اسلامی توانسته این دستگاه را بسازد.

وی با اشاره به اینکه هر سانتریفیوژ 60 هزار دور در دقیقه که برابر هزار دور در ثانیه است سرعت دارد، بیان کرد: ما سرعت خطی را در نظر می گیریم. در آمریکا گفته می شود که این سرعت به 800 متر در ثانیه رسیده و ما در ایران سرعت سانتریفیوژها را 600 متر در ثانیه رسانده ایم.

صالحی با بیان اینکه نسل های مختلفی از سانتریفیوژ وجود دارد که باید در مراحل متعدد مورد تست قرار گیرند، گفت: البته در این موارد برای آژانس راستی آزمایی می کنیم هر چند که بر اساس ان پی تی ما بعد از ساخت هر سانتریفیوژ تا 6 ماه فرصت داریم و تا قبل از وارد کردن گاز نیازی نیست که به آژانس در این باره توضیح دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تعلیق غنی سازی از ابتدا از سوی ایران به صورت داوطلبانه انجام شد و این در حالی بود که طبق ان پی تی ما این حق را داشتیم که در هر حجمی غنی سازی داشته باشیم، بیان کرد: ما غنی سازی را در نیروگاه بوشهر آغاز کردیم، البته زیر 5 درصد بود و برای سایر مصارف غنی سازی 20 درصد را برای رآکتور تهران خریداری می کردیم اما برای بار دوم که خواستیم خرید خارجی داشته باشیم سوخت را به ما نفروختند و ما وارد عرصه تولید غنی سازی 20 درصد شدیم.

وی تاکید کرد: برای غنی سازی 60 درصد نیز وضع همین طور است. اگر روزی برای یک امر صلح آمیز احتیاج به غنی سازی 60 درصد داشته باشیم باید از خارج این نیاز را برای ما تامین کنند و به ما بفروشند اما اگر این کار را انجام ندهند ما خود تولید می کنیم.

صالحی تاکید کرد: اگر بخواهم از منظر طرف مقابل به این موضوع نگاه کنم آنها می گویند شما درصد غنا را بالا می برید و در آستانه قرار می دهید که اگر خواستید درصد غنی سازی را به 90 درصد برسانید این راه کوتاه باشد چرا که از نظر آنها از 20 درصد برای رسیدن به 90 درصد یک سربالایی است اما از 60 درصد وارد سرازیری می شویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما فتوای مقام معظم رهبری را داریم و اگر می خواستیم غیر از این عمل کنیم در 10 سال گذشته حداقل تناقضی در رفتار و گفتارمان پیدا می شد. ما اکنون حرف 11 سال پیش را می زنیم.

وی گفت: ما در حال حاضر به غنی سازی 60 درصد نیازی نداریم اما اگر روزی بخواهیم برای محرکه کشتی ها و زیر دریایی ها استفاده کنیم بهتر است رآکتورهای هسته ای داشته باشیم چرا که دیزلی ها مشکلاتی دارند و نیروگاه هسته ای حجم کمتر و بهره وری بیشتری دارند.

صالحی گفت: ما هنوز پروژه ای که بخواهیم طراحی رآکتور کوچک که برای قوای کشتی باشد را در دست نداریم. اگر بخواهیم ورود پیدا کنیم باید درصد غنی سازی را بالا ببریم چون هر چه درصد بالا برود قلب رآکتور کوچک می شود.

وی تاکید کرد: به هر حال غنی سازی 60 درصد طرحی است که نمایندگان مجلس آن را مطرح کردند. آنها حتما مصالح و منافع ملی را از منظر خودشان تشخیص می دهند و اگر این طرح تبدیل به قانون شود چاره ای جز تمکین نداریم.

 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: