جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 28 خرداد 1393     
ارتباط تحرکات داعش با چاه‌های نفت

فارس: پایگاه خبری تحلیلی «پالیسی میک» گزارشی درباره ارتباط بحران فعلی در عراق با لوله‌های نفت در این کشور منتشر کرد و مسئله انرژی را عاملی تعیین کننده در تحرکات گروهک «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به «داعش» دانست.

در این گزارش با عنوان «برای فهمیدن بحران عراق، لوله‌های نفت را دنبال کنید» آمده است داعش در حال حاضر یکی از ثروتمندترین گروه‌های تروریستی در جهان به شمار می‌رود و بر بخش‌هایی از عراق و سوریه مسلط شده است.

این پایگاه خبری افزود: علی‌رغم اینکه القاعده به صورت رسمی قطع ارتباط خود با داعش را اعلام کرده اما این گروهک توانسته بر برخی بخش‌هایی که نفت‌خیز است مسلط شود و از محل فروش همین نفت به ثروت هنگفتی برسد. بر اساس این گزارش، نفت تهدیدی بزرگ برای سقوط دولت‌هایی است که داعش به دنبال آن است.

این سایت نقشه‌ای از اماکن مورد حمله داعش در عراق که به وسیله «آرون زیلین» تحلیلگر«موسسه واشنگتن برای سیاست شرق نزدیک» بر آن دست یافته، منتشر کرده وافزوده است: دنبال کردن مناطق تحت حمله در عراق و سوریه نشان می‌دهد که داعش همواره به مسئله نفت توجه داشته است و داعش با پول‌های نفت به دنبال سلطنت است، اما پس از سرقت 425 میلیون دلار از بانک‌های موصل، سوالی که پیش می‌آید این است که داعش چرا به دنبال جمع‌آوری پول بیشتری است. جواب این است که این گروهک سعی دارد با بالا بردن مرتب حقوق اعضایش تعداد بیشتری را به سوی خود جلب کند.

در پایان این گزارش آمده است که همه اینها نشان از این دارد که داعش از ابتدا اصولی ثابت را برای خود در نظر گرفته بود و معلوم نیست اگر این گروهک بر کل چاههای نفت سوریه و عراق مسلط شود چه اتفاقی در پیش است اما دیدگاه راهبردی این گروهک تروریستی باعث نگرانی تمام جهان شده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: