جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 28 خرداد 1393     
اجرای ممنوعیت تردد برای موتورهای بنزینی

 به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز،در نشست خبری آغاز فرآیند اجرایی ورود موتورسیکلت های برقی به ناوگان حمل و نقل شهری تهران،برنامه شهرداری تهران برای حذف تدریجی موتورسیکلت‌های بنزینی و جایگزینی آنها با موتورسیکلت‌های پاک و برنامه دولت برای عدم شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری فعلی با وضعیت کنونی مطرح شد.

قائم مقام معاون شهردار تهران در نشست خبری آغاز فرآیند اجرایی ورود موتورهای برقی به ناوگان حمل و نقل شهری تهران که عصر دیروز در محل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری پایتخت برگزار شد، با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین اهداف شهرداری در برنامه 5 ساله دوم کاهش آلودگی هواست، گفت: برنامه های بسیاری در این حوزه به تصویب رسیده که در سال جاری اجرایی خواهد شد. به عنوان مثال استفاده از خودروهای هیبریدی یکی از اصلی ترین محورهای اجرایی در برنامه 5 ساله است که با همکاری همه ارگان‌ها اجرایی خواهد شد تا آلودگی هوای تهران را مرتفع کنیم و اگر دولت از کلیت این طرح‌ها حمایت کند می‌توان گام‌های بلندتری در این زمینه برداریم.

بهروز با اشاره به تعامل مثبت دولت با شهرداری در حوزه حمل و نقل تصریح کرد: حمایت‌های دولت در چارچوب مقررات و آئین‌نامه‌ها اثر خود را گذاشته و بسیاری از طرح‌هایی که سال گذشته روی کاغذ بود، اکنون شکل اجرایی به خود گرفته است و قوانین بالادستی ضمانت اجرایی مورد نیاز را از سوی دولت دارد. در عین حال که تداوم حمایت های دولت به ویژه در بخش صنعت درخصوص آلودگی هوا با جدیت اجرایی خواهد شد .

وی تصریح کرد: تأمین‌کننده موتورسیکلت در این پروژه باید توان مالی و قانونی لازم را داشته باشد و مجوز خدمات پس از فروش را باید از وزارت صنعت دریافت کند. ما از واردکنندگان درخواست می‌کنیم دو نمونه از موتورسیکلت پیشنهادی خود را به صورت پایلوت در اختیار مثلا پیک بادپا قرار دهند تا آزمون‌های لازم روی آنها انجام شود. علاوه بر آن وزارت صنعت نیز آزمایش‌های خود را انجام می‌دهد.

به گفته بهروز شهرداری از طریق لیزینگ بانک شهر بخشی از مبلغ موتورسیکلت را پرداخت می‌کند و سند در رهن لیزینگ قرار می‌گیرد.همچنین مبلغی وام بدون بهره‌ در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و در کنار مبلغ ناشی از اسقاط موتورسیکلت‌ بنزینی پیشین و مبلغ آورده متقاضی هزینه موتورسیکلت پرداخت خواهد شد که همه فرآیند مالی با بانک شهر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه متقاضی در ابتدای کار هزینه‌ای بیش از مبلغ یک موتورسیکلت بنزینی را نمی‌پردازد،‌ گفت: ما اصرار داریم با ورود هر موتورسیکلت برقی یک موتورسیکلت بنزینی از چرخه حمل و نقل شهر خارج شود.

در ادامه وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای در تشریح برنامه اجرایی ورود موتورسیکلت‌های برقی به حمل و نقل شهری گفت: در شهرداری تهران به منظور کاهش آلودگی هوا 6 برنامه کلی با اجرای بیش از 30 پروژه تهیه شده که رسیدگی به وضعیت خودروهای دیزلی، خودروهای شرکت اتوبوسرانی، اتوبوس برقی، تاکسی هیبریدی، نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی مینی بوس و اتوبوس اهم این برنامه هاست .

وی با اشاره به اینکه در سال 92، 44 درصد روزهای سال هوا سالم و یا ناسالم بوده است، در تشریح وضعیت آلودگی هوای تهران در سال 92 تصریح کرد: تهرانی ها تنها 3 روز هوای پاک را در سال 92 تجربه کردند. در عین حال که 29 روز وضعیت هشدار در این سال نیز نشان می دهد وضعیت آلودگی هوای تهران از حالت بحرانی نیز گذشته است.

حسینی با اشاره به سهم موتورسیکلت ها در الایندگی هوا گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری فعلی به ازای هر کیلومتر پیمایش مسیر حدود 18 گرم آلودگی تولید می‌کنند که رقم قابل ملاحظه‌ای است. این در حالی است که یک خودروی استاندارد یورو 2 که تازه از کارخانه خارج شده باشد کمتر از 3 گرم در هر کیلومتر آلودگی تولید می‌کند. البته ما موتورسیکلت‌هایی را هم تست کرده‌ایم که تا حدود 26- 27 گرم در هر کیلومتر آلودگی تولید می‌کنند که مقدار زیادی از آن مونوکسیدکربن است که موتوری که تا این حد آلایندگی دارد حتما دچار بدسوزی است و ذرات معلق هم تولید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه هر موتور سیکلت 6 برابر یک خودوری یورو 2 تولید الایندگی دارد، تصریح کرد: اندازه ذرات معلق تولید شده توسط موتورسیکلت‌ها ریزتر از خودروها است و تا عمق ریه نفوذ می‌کند و برای شهروندان خطرات جانی به همراه دارد.

به گفته حسینی طبق آمار ها حدود یک میلیون دستگاه موتورسیکلت بنزینی در مرکز شهر تردد می‌کنند که این وسیله برای عده‌ای وسیله جابجایی و برای بعضی وسیله امرار معاش است. این در حالیست که آلودگی صوتی موتورسیکلت‌ها نیز دو برابر خودروها است و علاوه بر آلایندگی، تصادف، جرائم و سایر آسیب‌های جانبی را ایجاد می‌کنند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با تأکید بر اینکه برنامه شهرداری حذف تدریجی موتورسیکلت‌های بنزینی و جایگزینی آنها با موتورسیکلت‌های پاک است، در مرحله بعدی ممنوعیت تردد موتورسیکلت بنزینی در محدوده طرح ترافیک در دستور کار قرار خواهد گرفت که این طرح با افزایش تعداد موتورسیکلت‌های برقی در شهر قابل اجرا است.همچنین دولت برنامه جدی دارد که موتورسیکلت‌های کاربراتوری فعلی را با وضعیت کنونی پلاک نکند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: