جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 27 خرداد 1393     
قائم مقام ظریف عازم عربستان شد

ایسنا: مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر خارجه کشورمان قرار است در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی که ساعت 10 صبح چهارشنبه در جده آغاز به کار می‌کند، دیدگاه‌های ایران را در ارتباط با تحولات کشورهای اسلامی به ویژه اوضاع سوریه و عراق تشریح کند.

حمیدرضا دهقانی، سفیر و ‌نماینده ایران در سازمان همکاری‌های اسلامیگفته بود: به دلیل هم‌زمانی مذاکرات ایران و 1+5 در وین و ضرورت حضور وزیر امور خارجه در این گفت‌وگوها و از سویی با توجه به اهمیتی که ایران برای سازمان همکاری اسلامی و هم‌چنین کشورهای اسلامی قائل است، بالاترین مقام وزارت خارجه پس از ایشان در این اجلاس شرکت می‌کند.

وی افزود: نشست‌های کمیسیون و کارشناسان ارشد برگزار شده و پیش‌نویس‌های قطعنامه و مصوبات مورد بررسی قرار گرفته است. قرار است در این نشست مسائل فلسطین،‌ قدس، جهان اسلام، اسلام هراسی و موضوع اقلیت‌های مسلمان در کشورهای مسلمان از جمله مسلمانان میانمار و مسلمانان در آفریقای مرکزی مورد بحث قرار گیرد.

اجلاس شورای وزیران خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی دومین رکن بعد از نشست سران این سازمان است و برخلاف نشست سران که هر سه سال یک‌بار تشکیل می‌شود، اجلاس وزیران هر سال برگزار می‌شود.

اعلام شده است که بررسی اوضاع عراق و سوریه در راس دستور کار این نشست دو روزه خواهد بود و هم‌چنین درباره اوضاع لیبی و وضعیت مسلمانان میانمار و فیلیپین نیز در این نشست بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

در این کنفرانس هم‌چنین درباره تشکیل "گروه تماس دائم" از میان وزیران خارجه درباره مساله قدس و مبارزه با تروریسم، تندرویی، اختلافات دینی و مذهبی که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، تبادل نظر می‌شود.

قرار است در این کنفرانس دولت گینه، ریاست سازمان همکاری اسلامی را به عربستان تحویل داده و ایاد بن امین مدنی، دبیرکل این سازمان گزارش تفصیلی درباره اوضاع جهان اسلام، مهم‌ترین تحولات خاورمیانه و در راس آن مساله فلسطین و هم‌چنین تلاش‌های این سازمان برای حل بحران‌های موجود در آفریقای مرکزی، میانمار، نیجریه و مالی ارائه کند.

در این نشست نمایندگان آفریقای مرکزی، مالی، میانمار، آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا، استرالی، ایتالیا و هم‌چنین چند تن از مسوولان بین‌المللی و منطقه‌یی از جمله نبیل‌ العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این کنفرانس حضور خواهند یافت.

قرار است سعود الفصیل، وزیر خارجه عربستان نیز در این کنفرانس سخنرانی کند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: