جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 17 دی 1392     
حاشیه‌های بزرگداشت تختی در ابن بابویه

ایسنا: صبح امروز (سه‌شنبه) چهل و ششمین سالگرد درگذشت "غلامرضا تختی" در ابن باویه شهر ری با حضور تعداد زیادی از مردم، مسئولان، پیشکسوتان ورزش بر سر مزار جهان پهلوان ایران برگزار شد.

محمود گودرزی – وزیر ورزش و جوانان، مهندس هاشمی – معاون وزیر، امیررضا خادم – معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ورزش و جوانان ، بهرام افشارزاده – دبیر کل کمیته ملی المپیک ، جمالی‌پور – فرماندار شهرری ، شهردار منطقه 20 ، سردار آقامیر – مسئول ورزش شهرداری، محمد خادم، خیرالله امیری دوست و هم دوره تختی ، اکبر حیدری ، عبدالله زارع، محمدرضا طالقانی، فرهاد طلوکیان – رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی باستانی ، محسن کاوه، مجید خدایی ، پژمان درستکار ، محمدرضا توپچی ، آرش میراسماعیلی و تعداد زیادی از مسئولان و پیشکسوتان کشتی و ورزش ایران در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای مراسم جمالی‌پور – فرماندار شهرری، با بیان این که افرادی مثل تختی هیچ وقت نمی‌میرند، اظهار کرد: یاد بزرگانی همچون تختی همیشه هست. امروز تختی زنده است. چون منش و اخلاق پهلوانی داشته و خودش را اسیر مقام و پست نکرده است. متاسفانه امروز از اخلاق پهلوانی فاصله گرفته‌ایم و امیدوارم بتوانیم راه تختی را ادامه بدهیم.

در ادامه بهرام افشارزاده، دبیر کل کمیته ملی المپیک در سخنانی گفت: به مردمی که عاشق خوبی هستند و در این محل جمع شده‌اند تا این مرد بزرگ را مورد تکریم قرار دهند تبریک می‌گویم. صفات تختی باید الگو قرار بگیرد و من به عنوان یک ورزشکار قدیمی و خدمتگذار کنونی ورزش می گویم که متاسفانه آن روح بزرگ و احترام به رقیب و احترام به بزرگ‌تر‌ها کم شده است. البته خیلی از ورزشکاران الان هم مثل تختی زندگی می‌کنند که نمی‌خواهم نامی از آنها ببرم.

هم‌چنین خیر الله میری ، دوست و هم دوره تختی به بیان خاطراتی از او پرداخت و اظهار کرد: من 10 سال حریف تختی بودم و 16 بار با او کشتی گرفته‌ام که هر دفعه به او باخته‌ام، ‌تا به حال کشتی گیری به قدرت تختی ندیده‌ام. او علاوه بر این که حریف من هم بود، رفیقم هم به حساب می‌آمد. از رقابت‌های جهانی که باز می‌گشتیم در هواپیما به من گفت که می‌خواهم مربی تیم ملی کشتی ایران شوم و کشتی کشور را به جایگاه بالایی در جهان برسانم. البته متاسفانه هیچ وقت این اتفاق نیفتاد.

در ادامه سردار آقامیر- مسئول ورزش شهرداری ، شهردار منطقه 20 ، شجاعی – رییس فدراسیون تیراندازی با کمان و امیر رضا خادم – معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ورزش و جوانان صحبت‌هایی را درباره بزرگی و منش و پهلوانی تختی انجام دادند.

در پایان مراسم محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان که قصد نداشت صحبتی کند، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ما در جهت تکریم اخلاق، انسانیت، معنویت، پاکدلی، پاکدستی و پاک چشمی در این جا جمع شده‌ایم. تختی یکی از اسوه‌هایی است که در کشور ما جاودان خواهد بود. تکریم از او تکریم از سجایای اخلاقی، بزرگ منشی و دستگیری از فقرا است. من محصل بودم که خبر درگذشت تختی را شنیدم. با این که به خاطر سن کمم درک درستی از این مسائل نداشتم، اما آن روز برای من و خانواده‌ام روز بسیار سختی بود. تاثیری که منش تختی بر آحاد مردم داشت، شگرف بود.

گودرزی در پایان اظهار کرد: امیدوارم که جوانان از منش و اخلاق تختی به عنوان یک نمونه و شاخص استفاده کنند. آرزو می‌کنم امثال تختی زیاد شوند و ما به سمتی حرکت کنیم که ورزش ایران مملو از این ویژگی‌های اخلاقی والا باشد.

** حاشیه‌ها:

* این مراسم که قرار بود از ساعت 9 آغاز شود، ساعت 10 شروع شد.

* رسول خادم، کشتی‌گیران تیم ملی ایران، ساعت 7:30 صبح و پیش از آغاز مراسم بر سر مزار تختی حاضر شدند و به او ادای احترام کردند.

* قرار بود علیرضا حیدری، نایب رییس جدید فدراسیون کشتی نیز در این مراسم حضور داشته باشد که البته در مراسم شرکت نداشت، اما علیرضا رضایی – مدیر تیم‌های ملی کشتی و سخنگوی فدراسیون در آغاز مراسم حضور یافت و پس از دقایقی ابن باویه را ترک کرد.

* ازدحام جمعیت و مشتاقان تختی به قدری زیاد بود که برای پیشکسوتان حاضر در مراسم مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. چون بیشتر مردم تلاش داشتند تا با آنها عکس یادگاری بگیرند و صحبت کنند.

* با حضور محمد رضا طالقانی بر سر مزار تختی مشتاقان او به سمتش هجوم بردند و این مساله همزمان با ورود محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان بر سر مزار تختی بود که البته طلوکیان، رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی باستانی گودرزی را همراهی می‌کرد و یک درگیری لفظی بین همراهان طالقانی و همراهان طلوکیان به وجود آمد.

* محمدرضا طالقانی تنها دقایقی بر سر مزار تختی حضور داشت و پس از آن مراسم را ترک کرد و به جمع مردم رفت.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: