جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 26 خرداد 1393     
جام جهانی را مردم نگاری کنید

فردا: تب جام جهانی این روزها در کشور به شدت بالا گرفته و همه جا حرف از این رقابت ها و حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در بزرگترین تورنمنت فوتبالی جهان است. ایران برای چهارمین بار است که راهی این رقابت ها می شود و بی شک انتظارها از درخشش ملی ‍‍پوشان کشورمان بسیار بالاست. انتظاری که در کشور ما نیز بین مردم این روزها خیلی بالا رفته و حالا همه منتظر درخشش تیم ملی ایران هستند.  
 
در این بین اما آنچه از دوران یک ماهه رقابت های جام جهانی فوتبال به یادگار می ماند، لحظات ناب و جمع های دورهمی است که فوتبالدوستان آن را تجربه می کنند. بی شک حضور ایران در این رقابت ها نیز سبب شده تا این جمع های چند نفره بیشتر شکل بگیرد. از همین رو مسابقه ای تحت عنوان مردم نگاری جام جهانی فوتبال در کنار مسابقه عکاسی از لحظات ناب این رقابت ها در حال برگزاری است و علاقه مندان به نویسندگی و عکاسی می توانند خاطرات خوب، تلخ و خوشحالی و ناراحتی های خود از رقابت تیم ملی را ثبت کرده و در این مسابقه شرکت کنند.  
 
نحوه شرکت در مسابقه
 
مسابقه‌ی «جام جهانی تهرانی» کوششی‌ست برای گسترش فرهنگ نوشتن و نهادینه کردن عادتِ گوشه‌ای با تمرکز نشستن و چیزی را نوشتن. این مسابقه‌ می‌خواهد هیجانات و خاطره‌ها و لحظه‌های نابِ فوتبال دیدن‌تان را بنویسید و برای ما بفرستید. بهترین‌هاش را به وسیله‌ی هیأت داوران انتخاب می‌کنیم و در جشنی کاملا فوتبالی از آن تقدیر خواهیم کرد. این نوشته‌های منتخب را نیز در مجموعه‌ای نفیس نشر خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید.
 
 اثر فرستاده شده باید حاشیه‌نگاری باشد. یعنی شامل مشاهده و ثبت روابط اجتماعی و فرهنگ‌ها باشد.

اثر فرستاده شده دستِ کم 500 واژه باشد. (نرم‌افزار Word می‌تواند تعداد واژه‌ها را بشمارد.)

متنِ شما باید توصیف‌گر فضایی که در آن مسابقه را می‌بینند باشد. متن تحلیلی یا تفسیری نباشد. مستندگونه و روایی باشد. متن متکّی به رعایت جزییات و در نظرگیرنده‌ی خرده رسوم‌ و فرهنگ‌ها و آداب اجتماعی باشد. متن به توصیف فضای مسابقه و فوتبال نپردازد. آن‌چه که در این متن اهمیّت دارد، مسابقه‌ی فوتبال و نحوه‌ی بازی دو تیم نیست، آن‌چه مهم است کنش‌ها و واکنش‌های مردم است.
 
پس دست به کار شوید. مسابقه‌ی ما هیچ محدودیّتی ندارد. البته بی‌آن‌که کسی متوجّه شود یک راهنمایی دیگر به‌تان می‌کنیم و آن این که تا می‌توانید فضاهای‌تان را خاص انتخاب کنیم. مثلا فکر کنید «مسابقه‌ی ایران و آرژانتین» را بین عزیزان ناشنوا دیده‌اید. چه حال و هوایی باید داشته باشد. نه؟ خلاصه هر چه حضور مردم و سبک زندگی آن‌ها و نحوه‌ی تعامل آن‌ها در متن بیش‌تر نمایان‌گر باشد، آن متن مردم‌نگارانه‌تر است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: