جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 26 خرداد 1393     
انتشار گازهای کربنی پیامد صید در آب‌های آزاد

 به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،متخصصان علوم جوی معتقدند افزایش صید در آب‌های آزاد انتشار گاز کربن در جو را به شدت افزاش می‌دهد. 

گزارش‌های جدید نشان می‌دهد آبزیان و ماهیان بومی آب‌های آزاد بیش از آنچه که ارزش غذایی داشته باشند برای حبس کربن جو ارزشمند هستند لذا باید از آنها بیشتر محافظت به عمل آورد. عنوان آب‌های آزاد به پهنه‌های آبی اطلاق می‌شود که در فاصله 370 کیلومتری از سواحل و خارج از آب‌های قلمروی سرزمینی کشورها قرار دارند. آب‌های آزاد ظرفیت قابل توجهی در جذب کربن از جو دارند. 

رشید سومیلا، یکی از کارشناسان حاضر در این مطالعه می‌گوید: کشورهای جهان برای یافتن روش‌های کم‌هزینه به منظور حذف انتشار کربن خود تکاپو می‌کنند اما ما دریافتیم که دریاهای آزاد یک سیستم طبیعی هستند که این کار را به صورت رایگان به خوبی انجام می‌دهند. 

کارشناسان ارزش اقتصادی دفن کربن توسط حیات آبی در دریاهای آزاد را که شامل مزایای کاهش تغییرات جوی نیز می‌شود، ‌اندازه گیری کردند و دریافتند حیات آبی در دریاهای آزاد سالانه 1.5 میلیارد تن دی اکسید کربن را از جو می‌زدایند که این خدمات رایگان چیزی حدود 148 میلیارد دلار ارزش دارد. این رقم در مقابل سود ناچیز 16 میلیارد دلاری از فروش سالانه 10 میلیون تن ماهی صید شده در آب‌های آزاد بسیار قابل توجه است. 

نیازی به یادآوری نیست که صنایع شیلات به زودی با تعطیلی مواجه می‌شوند با این حال در این گزارش بر حفظ منابع ماهی‌ها و آبزیان و ایجاد بستر مناسبی برای صید پایدار و متعادل در آب‌های آزاد تاکید شده است. در حال حاضر مشکل بزرگی به نام صید بی رویه وجود دارد که سبب افزایش فشار گاز دی اکسید کربن خواهد شد. با حفظ ذخایر آبزی می‌توان امیدوار بود که میزان دی اکسید کربن موجود در جو به حداقل برسد.  

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: