جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 26 خرداد 1393     
دلیل صادارت‌ارزان‌ترخودروبه‌کشورهای‌همسایه‌

فارس: احمد پورفلاح در مورد تمکین نکردن خودروسازان به افزایش 5 تا 7 درصدی قیمت خودرو به گره‌های کور صنعت خودروسازی در کشور اشاره کرد و گفت: مشکل آنجاست که ما جرات نمی‌کنیم به سمت اقتصاد بازار برویم و جرات نداریم عرضه و تقاضا را حاکم کنیم و فضای رقابتی را عملیاتی کنیم.

وی گفت: باید پرسید آیا افزایش 5 تا شش درصدی قیمت خودرو پاسخگوی نیاز خودروسازان است؟ یک سری عوارض ناخواسته به کل صنایع از جمله خودروسازان تحمیل می‌شود، تاجایی که 33 درصد از درآمد خود را باید برای مالیات بر ارزش افزوده بدهند و25 درصد دستمزد می‌دهند. از طرفی نرخ تامین قطعات هم ارزان نشده و دلار هم روز به روز گران می‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایراندر پاسخ به اینکه پس اختصاص ارز مبادله‌ای چه تاثیر به حال خودروسازان داشته به این نکته اشاره کرد که ارز مبادله‌ای به همه قطعات اختصاص نیافته است و بسیاری از قطعه سازان با ارز آزاد کار می‌کنند. مثلا کارخانه تولید لنت ترمز یا رادیاتورارز مبادله‌ای نگرفته، ولی به ورق آلومینیوم ارز مبادله‌ای اختصاص داده‌اند.

پورفلاح در پاسخ به اینکه اگر قیمت تمام شده خودروسازان بالاست، پس چگونه خودرو به کشورهای همسایه مانند عراق و سوریه با یک سوم قیمت داخلی، صادر می‌شود، گفت: در همه جای دنیا برای صادرات فضای بیشتری را باز می کنند. اگر من تصمیم گیر باشم، محصولم را با قیمت تمام شده به عراق، افغانستان و کشورهای اطراف صادر می‌کنم تا بازار را در اختیار بگیرم. بعد به تدریج قیمت‌ها را تعدیل می‌کنم، بنابراین قیمت صادراتی باید ارزان‌تر از داخل باشد.

قیمت خودروهای داخلی متوازن نیست/ تعرفه واردات خودرو باید 4 درصد شود

وی در پاسخ به اینکه اگر خودروهای وارداتی با کیفیت بالاتر و قیمت یکسان با خودروی داخل وارد شود، آیا به این صنعت ضربه نخواهد خورد، گفت: قیمت‌های ما اصلا بالانس (متوازن) نیست. ماشین‌هایی که در رده قدرت موتور1000 تا 1400 سی سی است، باید تعرفهشان باید چهار درصد باشد که بتوانند بازار ماشین سبک را بگیرند.

از یک طرف اگر حمایت درست ازمحصولات داخلی نشود و عوارض اضافی بگیریم، در واقع خودزنی کرده‌ایم.

افزایش دستوری قیمت خودرو جواب نمی‌دهد

به گفته رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران الان باید از فضا استفاده کرد وبا خودروسازان خارجی به طور مشترک سرمایه گذاری کرد که خودروساز با کیفیت و قیمت خوب خودرو تولید خواهد کرد، ولی افزایش پنج تا شش درصدی دستوری مطلقا جواب نمی‌دهد.


ضرورت افزایش 20 درصدی قیمت خودرو

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران به این نکته اشاره کرد که قیمت قبلی خودروهای داخلی نسبت به خودروهای هم سایز در کشورهای دیگر قیمت بالاتری دارد. باید ببینیم این پول نصیب خودروساز می شود یا یک سری هزینه به او تحمیل می‌شود.

عضو شورای گفت‌وگو دلیل افت ناگهانی تولید خودروسازان داخلی در سال گذشته را سود کم عنوان کرد و گفت: این سود به قدری کم شده بود که ما نگران ریزش نیروی کار خودروسازان داخلی بودیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: