جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 26 خرداد 1393     
استفاده ازبنزین پتروشیمی،عامل اصلی افزایش آلودگی هوا

 

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: استفاده از بنزین پتروشیمی با میزان بنزن و ترکیبات اروماتیک های بسیار بالا عامل اصلی افزایش آلودگی هوا طی سال های 89 تا 92 بوده است .

دکتر سعید متصدی در نشستی با اصحاب رسانه با بیان اینکه سه قانون زیست محیطی در دستور کار دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است ،گفت: لایحه قانون هوای پاک ، لایحه ارزیابی اثرات زیست محیطی و لایحه جامع خاک؛ سه لایحه ایست که در سازمان محیط زیست تدوین شده و امیدواریم هر سه قانون طی 2 ماه آینده در دولت و مجلس شورای اسلامی تصویب شود تا بتوانیم با قدرت بیشتری وظایف خود را به سرانجام برسانیم .

متصدی افزود: بر اساس مصوبه دولت آخرین مهلت خودروسازان برای ارتقا استاندارد تولید خودرو در کشور اول تیرماه بود که با رایزنی و مصوبه دیگری در دولت، ارتقا استاندارد تولید خودرو در کشور به اول شهریور منتقل شد، این در حالیست که امروز تمامی خودروهای تولیدی کشور به لحاظ میزان آلودگی از اگزوز استاندارد یورو4 را داشته اما در برخی الزامات ، هنوز موفق به اخذ استاندارد یورو 4 نشده اند .

به گفته وی به عنوان مثال خودروسازان هنوز موفق نشده اند سنسور دوم اکسیژن و سیستم ای او پی دی را فعال کنند به همین منظور دولت مهلتی دو ماهه به خودروسازان داده است .

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه اکنون بنزین یورو 4 در تهران عرضه می شود و از اوایل مرداد ماه نیز در تبریز عرضه خواهد شد، اظهارکرد: در سالیان گذشته و از اواسط سال 89 ، دولت وقت ، بنزین پتروشیمی را به چرخه سوخت کشور اضافه کرد. این در حالیست که پتروشیمی تنها حلال تولید می کند و در هیچ کجای دنیا بنزین پتروشیمی معنا مفهومی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در پتروشیمی به دو شکل پیرولیز و ریفورمیت، بنزین پتروشیمی ساخته می شود، گفت: بر اساس گواهی های پتروشیمی میزان بنزن بنزین پتروشیمی حاصل از پیرولیز 40 تا 50 درصد بوده که متاسفانه در ابتدای سال 89 بنزین مصرفی پیرولیز بوده و از سوی دیگر اعداد و ارقام روزهای هوای پاک نشان دهنده مصرف بنزین پتروشیمی حاصل از پیرولیز است .

متصدی با تاکید بر اینکه در سال 88، 32 روز هوای پاک داشتیم، اظهارداشت: با ورود بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت، به یکباره میزان روزهای پاک در سال 89 به 14 روز تقلیل یافته و در سال های 90 ، 91 و 92 تنها سه روز پاک را شاهد بودیم. به عبارتی تغییر سوخت و عوارض آن کاملا مشهود است.

وی با اشاره به اینکه طی سال 89 تاکنون مهمترین عامل آلاینده روزهای ناسالم در هوای تهران ، ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون بوده است، گفت: ذرات زیر 2.5 میکرون در فرایندهای صنعتی و واکنش های اتمسفری تولید می شوند که اروماتیک ها و بنزن به شکل ثانویه در تشکیل ذرات معلق نقش خواهند داشت. از اینرو در سال های 89 تا 91 میزان آلودگی هوا افزایش یافته است .

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست تاکید کرد: حد استاندارد بنزن موجود در هوا 1.5 ppb بوده این در حالیست که غلظت بنزن موجود در هوا طی سال 89 ، 900 ppb و در سال 90 و 91 این میزان به 300 رسیده است و در سال 92 به 119 ppb رسیده است .

متصدی تصریح کرد : با حذف بنزین پترو شیمی از چرخه سوخت ، در سال 93 تعداد روزهای پاک تاکنون 6 روز بوده و 7 روز ناسالم و مابقی روزهای سالم بوده است.

وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست موظف شده هر سه ماه یکبار گزارش پایش سوخت را ارایه دهد که نخستین گزارش جامع پایش سوخت کشور مرداد ماه ارایه خواهد شد .

مصوبه افزایش سن معاینه فنی اصلاح می شود

معاون انسانی سازمان محیط زیست در ادامه با تاکید بر اینکه مصوبه مجلس مبنی بر افزایش سن معاینه فنی به 5 سال ، اقدامی اشتباه از سوی نمایندگان مجلس بود، گفت: سازمان محیط زیست مکاتباتی را با مجلس داشته و با توجه به اینکه لایحه قانون هوای پاک به مجلس ارجاع شده ، در قالب این قانون سن معاینه فنی کاهش خواهد یافت.
 

تکمیل شبکه پایش زمینی گرد و غبار در سال جاری

متصدی از تکمیل شبکه پایش زمینی گرد و غبار کشور در سال جاری خبر داد و گفت: 55 ایستگاه سنجش گرد و غبار خریداری شده و اکنون در حال نصب در استان هاست که با تکمیل شبکه پایش زمینی گرد و غبار تا اواسط سال جاری ، پیش آگاهی، بررسی میزان غلظت گرد و غبار و میزان ورودی گرد و غبار را در اختیار خواهیم داشت .

به گفته وی سیستم هشدار ماهواره ای نیز در سال جاری راه اندازی می شود که از این طریق نیازهای پایش گرد و غبار در کشور تکمیل خواهد شد .

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه طرح لایحه جامع خاک در حال تدوین است و به زودی به دولت ارایه می شود، گفت: ساماندهی پسماندهای استان های ساحلی در دستور کار قرار گرفته و تفاهم نامه ای با سازمان شهرداری ها تهیه شده که طی هفته آینده به امضا وزیر کشور و معاون رئیس جمهور خواهد رسید.

وی با اشاره به مقررات و مصوبات دولت در حوزه محیط زیست، اظهارکرد: خوشبختانه دولت نگاهی زیست محیطی بر اداره کشور داشته و با التزام به مصوبات در دستگاه ها بر مسایل زیست محیطی، بسیار حایز اهمیت است .

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه مصوبه ای با 9 محور اصلی در زمینه کاهش آلودگی هوا در دولت داشته ایم، گفت: امیدواریم با اجرای این مصوبه طی 5 سال آینده به کاهش آلودگی هوا برسیم. این در حالیست که برآورد می شود با اجرای این مصوبه در برخی بندها طی سه سال آینده به نتایج دلخواه و مطلوبی برسیم.

متصدی درخصوص وضعیت زباله های بیمارستانی در شهر تهران اظهارکرد: بارها به وزارت بهداشت اعلام کردیم اتوکلاو سیستمی مناسب برای امحاء زباله های بیمارستانی نیست و تنها برای بی خطر سازی مورد استفاده قرار می گیرد ، متاسفانه طی سال های گذشته تصور می شد، پس از استفاده از اتوکلاو میت وان پسماند بیمارستانی را همراه با پسماندهای شهری جمع اوری و منتقل کنند. اکنون با هماهنگی وزارت بهداشت و شهرداری ها ، تلاش می شود پسماندهای بیمارستانی در قالب یک شبکه جمع آوری و امحاء مناسب و مجزا از شبکه شهری منتقل شوند .

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: