جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 24 آذر 1394     
پیگیری طلب پایتخت نشینان در کمیسیون عمران مجلس

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز،عضو مجمع نمایندگان استان تهران با انتقاد از بی اعتنایی دولت به پرداخت معوقات قانونی اش در زمینه توسعه خطوط حمل و نقل ریلی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: بهتر است دولت از پرداختن به مسائل حاشیه ای آلودگی هوا و درگیر شدن با صنایع و تولیدی ها پرهیز کند و در جهت افزایش وسایط نقل و انتقال عمومی سرمایه گذاری کند.

سیدحسین نقوی حسینی ، با تاکید بر اینکه حداقل انتظاری که از دولت می رود این است که اگر اعتبار یا بودجه های جدید تخصیص نمی دهد، در عوض بدهی های تعهد یافته در چارچوب قانون را بپردازد، تصریح کرد: نص صریح قانون و در ادامه آن مجلس شورای اسلامی دولت را متعهد کرده تا قوانین بالادستی را رعایت کند. پس اگر دولت یازدهم مدعی قانون گرایی و پرهیز از انجام هرگونه اقدام خلاف قانون است و دولت قبلی را هم به قانون گرا نبودن متهم می کند، ضروری است که تلاش کند نص صریح قانون را رعایت کند.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس نهم یکی از راه های مقابله با دو معضل کنونی شهر تهران که ترافیک و آلودگی هوا است را توسعه بی چون و چرای ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه خطوط حمل و نقل ریلی دانست و افزود: کمیسیون عمران مجلس به دنبال آن است که دولت را ملزم به پرداخت معوقات بخش حمل و نقل عمومی کند و وصول سهم مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را در صحن علنی نیز دنبال کند تا این بودجه از سمت دولت به سمت شهرداری تهران سرریز کند.

وی با یادآوری اینکه وقتی مجلس دولت را موظف به پرداخت سهام در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی کرده، حکم قوانین بالادستی لازم الاجرا دارد، متذکر شد: در تمام دنیا این مهم ثابت شده که مترو و اتوبوس دو وسیله اثرگذار در زمینه مقابله با ترددهای اضافه شهری هستند که منجر به کاهش حجم ترافیک می شوند، اما به نظر می رسد دولت به این مهم بی اعتنایی می کند.

تهران درگیر دو عارضه ترافیک و آلودگی هوا

نقوی حسینی با اشاره به اینکه تردد بی حد و حصر در شهر تهران نیازمند برنامه ریزی دقیقی است که در این راستا شهرداری طرح کاهش آلودگی هوای تهران را تدوین کرده است، خاطرنشان کرد: شهر تهران هم اکنون درگیر دو عارضه مهم است. نخست آلودگی شدید هوا است که اغلب به جهت شرایط آب و هوایی به خط قرمز می رسد و خطوط بحران را پشت سر می گذارد و دوم معضل ترافیک که هم اکنون به مرحله غیرقابل تحمل رسیده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس جلوگیری و رفع این دو عارضه کنونی پایتخت را اجرای طرحی همچون طرح کاهش آلودگی هوای تهران برای محدودسازی تردد خودروها در شهر دانست و تصریح کرد: با توجه به معضلات کنونی آب و هوای تهران، طرح زوج و فرد همچون گذشته نمی تواند منجر به کاهش آلودگی ها شود و از همین رو اجرای طرح های جدید لازم و ضروری است.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس نهم با اشاره به ضرورت اعمال محدودیت های ترددی براساس سال تولید خودروها در شهر خاطرنشان کرد: طرح هایی همچون طرح کاهش آلودگی هوای تهران در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا تجربه شده و اثرگذار بوده است. پس اگر این سیاست ها اعمال شود بی شک می توانیم با معضلات کنونی تهران از بعد آلودگی های هوا و ترافیک برخوردهای مناسب و کارآمد داشته باشیم.

کاهش کارآیی مجلس نهم در آخرین سال فعالیت

نقوی حسینی در پاسخ به این سوال که چرا برخوردهای مجلس در سال های اخیر منجر به وصول معوقات دولت در بخش حمل و نقل عمومی نشده است، متذکر شد: ابزار کار نظارتی مجلس تذکر، سوال و استیضاح وزرا و حتی رئیس جمهور در مسائل مختلف است، اما به طور معمول این راهکارها در اواخر دوره هر مجلس کمرنگ می شود. معضلی که هم اکنون در مجلس نهم نیز به چشم می خورد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران خاطرنشان کرد: تا طرح پرسش هایی مطرح می شود، بلافاصله  انگ سیاسی کاری به مجلس زده می شود. در حالی که وظیفه مجلس نظارت و پیگیری اموری همچون وصول معوقات بخش توسعه حمل و نقل عمومی از دولت است. از همین رو به جد می گویم که مجلس و در راس آن کمیسیون عمران در تلاش است هرچه سریع تر سهم فراموش شده دولت در بعد توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به شهرداری تهران پرداخت شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: