جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 23 آذر 1394     
اظهارات صريح يك مدرس محيط زيست در خصوص تشديد آلودگي هواي تهران:
مرگ خاموش در انتظار 9 میلیون تهرانی

آلودگی هوا «کارتن خواب» و «پنت هاوس نشین» نمی شناسد

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، يك مدرس محيط زيست دانشگاه با تأكيد بر اين كه وقت آن رسيده كه بي پرده و صريح در خصوص مصائب آلودگي هواي تهران صحبت كنيم، گفت: تهران با توجه به موقعيت جغرافيايي و پايداري هوايي كه از آن برخوردار است و نيز به دليل عدم وزش باد و بارش باران در بسياري از ايام سال، ظرفيت پذيرش آلودگي ناشي از تردد ميليون ها دستگاه وسيله نقليه موتوري و هزاران كارخانه ای که در اطراف شهر مشغول فعالیت هستند را ندارد.

دكتر وحيد نوروزي افزود: هواي سالم براي تنفس، بديهي ترين و طبيعي ترين حق شهروندان است و آلودگي هوا، كودك و بزرگسال، فقير و غني، مدير و كارمند و «كارتن خواب» و «پنت هاوس نشین» نمي شناسند، چرا كه همه بايد از همين هوا تنفس كنند.

شهردار منطقه 18 با تأكيد بر اين كه نه به عنوان شهردار منطقه كه به عنوان يك معلم محيط زيست صحبت مي كند، گفت: استانداردهاي اندازه گيري آلودگي هوا در تهران روزانه است، ‌در صورتي كه اگر خودمان را گول نزنیم و بر اساس استانداردهاي سالانه عمل كنيم، هواي تهران در كل سال در شرايط نامناسبي قرار خواهد داشت و «مرگ خاموش» را برای 9 میلیون شهروند این کلان شهر به ارمغان می آورد.

عملکرد مسئولان دولتی در ارائه وام 25 میلیونی خودرو نشان داد تفکرشان «خودرو محور» است

اين كارشناس ارشد محيط زيست با اشاره به اين كه بسياي از مردم عادي، آلودگي هوا را مترادف با دود تصور مي كنند و اين دو را با هم اشتباه مي گيرند، اظهار كرد: به عنوان نمونه، مونوكسيد كربن، گازي است بي رنگ و بي بو كه مي تواند زندگي شهروندان را فلج كند.

دكتر نوروزي با بيان اين كه ذرات كمتر از دو و نيم ميكرون كه بخش قابل توجهي از آن توسط خودروها توليد مي شود، بسيار خطرناك است، تصريح كرد: خودروهاي فاقد مبدل كاتاليست، 30 برابر خوردوهاي داراي اين مبدل، آلودگي توليد مي كنند.

وي با انتقاد از نگاه خودمحورانه خودروسازان كه به چيزي جز سود حاصل از محصولات توليدي شان نمي انديشند، اضافه كرد:  تا وقتي نگاه دولت و مسئولان دولتي «خودرومحور» است، همچنان كه در عملكرد اخيرشان در ارائه وام 25 ميليون توماني خرید خودرو شاهد آن بوديم، وضعيت نه تنها از اين بهتر نمي شود كه بدتر نيز خواهد شد.

مسئولان فکر می کنند مردم تهران با آلودگی هوا همزیستی مسالمت آمیز پیدا کرده اند

اين مدرس محيط زيست دانشگاه با انتقاد از تعهد گريزي كارخانجات خودروساز در قبال محصولات توليدي شان، اظهار كرد: خودروسازان كشور ما نيز، نه مانند خودروسازان كشورهاي پيشرفته، بلكه حداقل همچون خودروسازان كشورهاي در حال توسعه، باید از زمان توليد خودرو و تحويل آن به مشتري تا زمان از رده خارج شدن و اسقاط خودرو، خدمات لازم را به مشتري ارائه كرده و پشتيباني هاي حداقلي را از محصول توليدي خود به عمل آورند.

دكتر نوروزي با اشاره به اين كه به موجب قانون، هيچ كارخانه اي اجازه ندارد در شعاع 120 كيلومتري تهران احداث شود، تصريح كرد: اين در حالي است كه انواع و اقسام كارخانه ها در گوشه و كنار تهران به صورت شبانه روزي کار می کنند و 24 ساعته مشغول تولید آلودگي هستند و نمونه ای از آن را در فعالیت کارخانه های شن و ماسه در جنوب غرب تهران شاهدیم.

وي در پايان با تأكيد بر اين كه باعث تأسف است كه مسئولان فکر می کنند كه مردم تهران با آلودگي هوا همزيستي مسالمت آميز پیدا كرده اند که تفکر بسیار اشتباهی است، خاطرنشان كرد: تأسف بارتر از این موضوع، آن است كه آلودگي هوا سلامت خود مسئولانی که به چنین باوری رسیده اند و سلامتی مردمی که مجبور به تحمل آلودگی هوا هستند را همزمان نشانه گرفته و مورد تهديد قرار داده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: