جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 25 خرداد 1393     
انتقال کارخانه روغن نباتی باید هر چه سریع تر وارد فاز اجرایی شود.

به گزارش شهرداری نیوز شهردار منطقه ۱۶ با اعلام آمادگی شهرداری برای جذب کارگران کارخانه روغن نباتی قو پس از تعطیلی آن گفت: مشکلات اجرایی انتقال یک کارخانه نباید با مسائل زیست‌محیطی گره بخورد.

، سید محسن اسدی با اشاره به فراهم شدن زمینه های انتقال کارخانه روغن نباتی قو گفت: موضوع آلایندگی این کارخانه پیشینه ای طولانی دارد و از معضلات قدیمی منطقه 16 به شمار می رود که شهرداری منطقه به طور مستمر طی سال های گذشته پیگیر انتقال آن بوده است.

وی ادامه داد: این پیگیری و فشار حتی در زمانی که نقش کارخانه روغن نباتی قو در تولید و اشتغال، کلیدی تر از امروز بود، ادامه داشت. اما موانعی بر سر راه انتقال کارخانه وجود داشت که خوشبختانه با تغییراتی که به مرور زمان رخ داد، از درجه اهمیت و تولید کارخانه کاسته شد و پیگیری و فشار شهرداری نیز افزایش یافت که نقطه اوج آن، برگزاری جلسه در شورای شهر تهران و پیگیری اعمال بند 20 به دلیل ایجاد معضلات زیست محیطی توسط این کارخانه بود.

شهردار منطقه 16 افزود: وقتی موضوع انتقال کارخانه ای با این پیشینه مطرح می شود، قطعا تبعات جانبی نیز به همراه دارد. به ویژه به این دلیل که همه دستگاه های درگیر در موضوع، به قضیه از موضع تخصصی خود نگاه می کنند، اما شهرداری به دلیل سر و کار داشتن با مجموعه ای از موضوعات گوناگون در شهر، توسع دید بیشتری به موضوع دارد.

اسدی اضافه کرد: مهمترین مانعی که از سوی مالکان کارخانه و سایر دستگاه ها بر سر راه انتقال آن مطرح می شود، مشکلات کارگری و اشتغال آنان است که در جلسه شورای شهر، ما اعلام آمادگی کردیم که همه کارگران این کارخانه را با رده کارگری در شهرداری به کار بگیریم. البته فرمانداری به عنوان نماینده شورای تامین استان، نگرانی هایی در این خصوص دارد، اما موضوع به شدت و حدت گذشته نیست. زیرا تعداد کارگران کاهش یافته و با فشارهای وارده، میزان فعالیت کارخانه نیز کاهش چشمگیری داشته که تبعا موانع انتقال را نیز کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه زمینه تعطیلی کارخانه روغن نباتی قو فراهم است، گفت: برای طرح این مشکل، جلسه ای در فرمانداری برگزار شد و جلسه دیگری برای تصمیم گیری نهایی راجع به کارخانه در همین ماه در فرمانداری برگزار می شود. اما تاکید ما بر این است که مسائل اجرایی انتقال یک کارخانه به موضوعات زیست محیطی پیوند نخورد.

شهردار منطقه 16 تصریح کرد: مسائل اجرایی انتقال کارخانه در حال گره خوردن به مسئله زیست محیطی و آلایندگی است، در حالی که ما در شهرداری در گام اول اصلا به دنبال انتقال صنایع و مشاغل آلاینده نیستیم و حل مشکل زیست محیطی را از طریق تعطیلی کارخانه دنبال می کنیم. بنابراین چگونگی و مقصد انتقال کارخانه و مسائل ناشی از آن اصلا به ما ارتباطی ندارد و نباید به بحث زیست محیطی گره بخورد.

اسدی اذعان داشت: مشکلات کارگری ناشی از تعطیلی کارخانه روغن نباتی قو وجود دارد که باید به دقت بررسی شود؛ زیرا ما به دنبال بیکار کردن عده ای کارگر زحمتکش نیستیم، اما در عین حال ما دغدغه سلامتی هشت میلیون نفر شهروند تهرانی را داریم.

وی درباره راهکارهای حل مشکل اشتغال کارگران گفت: ما برای کمک به مشکلات کارگری کارخانه با مالکان آن جلسه ای برگزار کرده ایم. این مجموعه در شهرهای دیگر واحدهایی را خریداری کرده و امکاناتی در سایر شهرها برای اشتغال کارخانه روغن نباتی خود دارد. همچنین زمینه های ایجاد منابع مالی لازم برای اشتغال و تسویه حساب کارگران در حال فراهم شدن است.

اسدی درباره گزینه های جایگزین برای اشتغال کارگران کارخانه روغن نباتی قو گفت: علاوه بر آمادگی شهرداری برای جذب این کارگران، وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی نیز می تواند فرصت بیمه بیکاری را در اختیار آنان بگذارد، همچنین مالکان کارخانه می توانند امکان اشتغال کارگران در جاهای دیگر را فراهم کنند.

شهردار منطقه 16 تاکید کرد: به منظور تغییر کاربری کارخانه، جذابیت هایی برای سرمایه گذاران ایجاد کرده ایم تا هم مشکلات زیست محیطی این محدوده را حل کنیم و هم شرایطی را که بر اثر فعالیت کارخانه به پیرامون آن تحمیل شده، برطرف کنیم که شکل گیری بافت های فرسوده یکی از آنها است.

اسدی در پایان با اشاره به جلسات برگزار شده با سرمایه گذاران گفت: قصد داریم محوطه کارخانه روغن نباتی قو را به یک فضای مناسب شهری با کاربری های فرهنگی،‌ تفریحی و فضای سبز تبدیل کنیم

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: