جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 21 آذر 1394     
شهردار تهران را نمی توانیم با شهرهای دیگر مقایسه کنیم

به گزارش نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز،نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه دربسیاری از شهرهای کشورمان یک دفعه و بنا به دلایلی بین اعضای شورای شهر انشقاق ایجاد شده و درخصوص عملکرد شهردار با هم اختلاف پیدا می کنند و حتی در برخی موارد نمی توانند شهردار را انتخاب کنند که باعث اختلال در فعالیت های شهرها می شود.

محمدجواد کولیوند با تاکید براینکه شهردارهای شهرهای سراسر کشور باید با علم و آگاهی کامل  انتخاب شوند، با اشاره به ماده 82 قانون شورا ها در خصوص استیضاح شهردار ،گفت: این ماده صراحتا اعلام می کند که اگر اعضای شورای شهر از شهردار سوال پرسیدند، وی موظف است که طی مدت 10 روز به سوال پاسخ بدهد.

کولیوند افزود: در همین راستا و طبق قانون اگر پاسخ شهردار به سوال اعضا قانع کننده نبود؛ آنگاه کارت زرد اول ( اخطار اول ) را از اعضای شورای شهر دریافت می کند.همچنین اگر برای بار دوم اعضای شورای شهر از شهردار منتخب خود سوالی پرسیدند و وی باز هم  نتوانست آنها را قانع بکند؛ کارت زرد دوم (اخطار دوم) را دریافت کرده و شورا  می تواند وارد استیضاح شهردار بشود.

 وی با تاکید بر اینکه در ماده 82 قانون شوراها 2 تبصره نیز وجو دارد، تصریح کرد: تبصره اول اعلام می کند اگر شهردار استیضاح شد باید شورا حداکثر ظرف مدت  3 ماه شهردار جدید را انتخاب کند و اگر نتوانست ،مرجع صدور حکم اقدام به انتخاب شهردار می کند.

کولیوند ادامه داد: درهمین خصوص باید اعلام کنم که مرجع صدور حکم در شهرهای زیر 200 هزار نفر استاندار و شهرهای بالای 200 هزار نفر وزیر کشور است.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تبصره دوم نیز اعلام می کند چناچه دو سوم اعضای شورای شهر درخواست استیضاح شهردار را بکنند؛ خواستشان در یک جلسه فوق العاده ای بررسی ؛ و در همان جلسه اگر سه چهارم کل اعضای شورا به استیضاح شهردار رای بدهند، شهردار بدون رعایت مراحل بالا عزل خواهد شد .

وی تاکید کرد: اگر شهردار نیز به استیضاح خود به هردلیلی اعتراض داشته باشد می تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس شورای اسلامی در پایان درخصوص انتخاب شهردار تهران نیز گفت: باید بگوییم شهردار پایتخت  به عنوان مرکز حکومت اسلامی انتخاب و عزلش وضعیت مهم تری دارد و اینگونه نیست که ما بگوییم شهردار تهران را می توانیم با شهرهای دیگر مقایسه بکنیم؛ باید اعضا درخصوص شهردار تهران مراقبت بیشتری داشته باشند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: