جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 18 آذر 1394     
بازرسی مستمر خطوط خودروسازی کشور

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، به توزیع بنزین یورو٤ در اهواز اشاره کرد و گفت: این بخشی از همکاری مثبت و سازنده وزارت نفت در جهت کاهش آلودگی هوا بویژه در کلانشهرهای آلوده است که به رغم تحریمها و مشکلات ناشی از آن برای پالایشگاهها صورت پذیرفت.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با حضور در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اعضای این کمیسیون دیدار و گفتگو کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این گفتگو از نمایندگان خواست در آستانه تصویب برنامه ششم توسعه، همچنین بودجه سال ٩٥ توجه ویژه‌ای به محیط زیست و اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشند، زیرا یکی از مهمترین دغدغه های این سازمان، انعکاس ابلاغ سیاستهای کلان محیط زیست  توسط مقام معظم رهبری در برنامه ششم و بودجه ٩٥ است.

ابتکار با بیان این که ماهیت مسائل محیط زیست به گونه‌ای است که برنامه ریزی برای رفع چالشهای این حوزه، همچنین نتیجه گیری از اقدامها و برنامه ریزیها در بلندمدت و به صورت تدریجی است، افزود: بسیاری از اقدامها و برنامه ها در سطوح مختلف سیاستگذاری، برنامه ریزی، اجرا، نظارت و جلب مشارکت مردم طی دو سال گذشته توسط دولت یازدهم در زمینه رفع چالشهای محیط زیست در حوزه های مختلف صورت گرفته که اگرچه برخی اثرات مثبت این اقدامها قابل مشاهده است، اما به دلیل تعدد و گستردگی مشکلات و نتیجه گیری تدریجی، همچنان تا حصول نتیجه کامل، فاصله داریم.

وی موضوع آلودگی هوا و مقابله با آن را یکی دیگر از دستورکارهای مهم دولت یازدهم در حوزه محیط زیست دانست و گفت: ارزیابیها بیانگر آن است که سلامت حدود ٣٠ تا ٣٥ میلیون ایرانی ساکن در کلانشهرها متاثر از آلودگی هواست و این موضوع بسیار مهمی است، زیرا طبق آمار و گزارشهای جهانی از هر ٧ مورد مرگ و میر در دنیا، یک مورد به صورت مستقیم به آلودگی هوا مرتبط است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: مصوبه اردیبهشت ماه ٩٣ دولت یازدهم و تعیین وظایف دستگاههای اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا که بهبود کیفیت سوخت، عرضه بنزین یورو ٤، حذف بنزین پتروشیمی و استانداردسازی خودرو برخی از اثرات آن است در همین زمینه بود.

ابتکار ضمن اشاره به پیوستن اهواز به چرخه توزیع سوخت یورو ٤ از ماه گذشته، گفت: این بخشی از همکاری مثبت و سازنده وزارت نفت در جهت کاهش آلودگی هوا بویژه در کلانشهرهای آلوده است که به رغم تحریمها و مشکلات ناشی از آن برای پالایشگاهها صورت پذیرفت.

وی با یادآوری مصوبه دولتهای هفتم و هشتم برای استانداردسازی خودروها، عنوان کرد: متاسفانه بی توجهی و پیگیری نکردن آن مصوبه منجر به عقب ماندگی شدید در این حوزه شد، ولی با پیگیری بسیار، موفق شدیم از نیمه شهریورماه ٩٣، استاندارد یورو ٤ را برای خودروها اجرا کنیم و یکی از اقدامهای مهم برای کاهش آلودگی هوا، همین ارتقای استاندارد خودروهاست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برای الزام خودروسازان به رعایت استانداردها، بازرسی و نظارت مداوم، انطباق خط تولید با شاخصها و استانداردها، بازرسی مستمر خطوط خودروسازی کشور، بازنگری ضوابط و استانداردها، شماره گذاری نشدن خودروهای غیراستاندارد از جمله مواردی است که به جد مورد پیگیری قرار گرفت.

ابتکار اشاره‌ای هم به موضوع موتوسیکلتها و تاثیر آلایندگی ناشی از آنها بر کیفیت هوا داشت و افزود: اگرچه آلایندگی موتوسیکلتها بالاست، ولی تولیدکنندگان این بخش امکان ارتقا به بیش از استاندارد یورو ٣ را در شرائط فعلی نداشتند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: طی سال گذشته طبق آمار ارائه شده توسط معاون اجرایی رئیس جمهوری، ٣٥٠ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است و برنامه‌ای هم برای یکپارچه سازی سیستم معاینه فنی با همکاری وزارت کشور و ناجا در دست انجام است.

وی کاهش ٣٠ درصدی استفاده از سوخت مازوت در نیروگاهها طی سال ٩٣ و کاهش ٥٠ درصدی آن طی هفت ماه نخست سال ٩٤ و جایگزینی آن با گاز طبیعی و گازوییل باوجود محدودیتها و موانع موجود را یکی دیگر از اقدامهای بسیار مهم دولت یازدهم برای کاهش آلودگی هوا اعلام کرد.

ابتکار، آلودگی هوا را موضوعی بسیار پیچیده و گسترده برشمرد و گفت: برنامه ریزی و اجرای برنامه ها برای رفع آلودگی هوا بسیار دشوار است و نتایج آن در بلندمدت ملموس خواهد بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: خوشبختانه نتایج اقدامها حتی در کوتاه مدت هم تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر کاهش آلودگی هوا داشته است و به طور نمونه، سال ٩٣ در تهران شاهد ٤٤ روز سالمتر نسبت به سال ٩٢ بودیم و هیچ روزی با شرائط اضطرار مواجه نشدیم و همین روند تقریبا در مورد سال ٩٤ هم تکرار شده است، بهبود وضع هوا در دیگر شهرها از جمله تبریز، اراک، مشهد و شیراز نیز قابل مشاهده است.

وی با تاکید بر این که رویکرد محیط زیست توقف یا کاهش سرعت فعالیت صنایع و تولید و اشتغال در کشور نیست، تصریح کرد: رویکرد محیط زیست جلوگیری از فعالیتهایی است که آلودگی و تخریب آنها بیش از سود و ارزش افزوده برای کشور است.

ابتکار ادامه داد: رعایت شاخصها و ضوابط محیط زیست همچون بهینه سازی مصرف انرژی، نه تنها به حفظ محیط زیست کمک می‌کند، بلکه برای صنعت نیز فواید اقتصادی زیادی به همراه دارد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در اسفندماه امسال با عنوان "اقتصاد مقاومتی، اقتصاد سبز" به عنوان یکی از محورهای مهم سیاستهای کلان ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، گفت: تلاش می‌کنیم از طریق ارتقای سیاستها و استانداردهای محیط زیست، به ارتقای رشد اقتصاد و تولید کشور نیز کمک کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع تغییرات آب و هوایی اشاره کرد و افزود: در پیمان کیوتو، هیچ تعهدی برای ایران و کشورهای در حال توسعه وجود نداشت و تعهد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تنها مربوط به کشورهای توسعه یافته بود و از این رو امضا پیمان کیوتو برای ایران منجر به مدعی شدن کشور از کشورهای توسعه یافته در زمینه تغییرات آب و هوایی و انتشار گازهای گلخانه‌ای شد.

وی تصریح کرد: برنامه مشارکت ملی ایران در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که به تازگی همگام با جامعه جهانی و همزمان با برگزاری اجلاس کاپ ٢١ در پاریس ارائه شده نیز تنها سهم ٤ درصدی برای ایران در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در نظر گرفته و ٨ درصد دیگر در صورت رفع کامل تحریمها، انتقال تکنولوژی و فناوری نوین و همچنین حمایتهای مالی خواهد بود.

ابتکار این اقدام ایران را، همراستا با سیاستهای داخلی بویژه بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت کاهش ٥٠ درصدی شدت مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی در کشور دانست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به برنامه اقتصاد کم کربن به عنوان مکمل برنامه ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ایران اشاره کرد و افزود: نمایندگان مجلس می‌توانند نقشی مهم در برنامه های کاهش و بهینه سازی انرژی، همچنین آلودگی هوا داشته باشند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: