جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 16 آذر 1394     
نفت 42 دلاری شد

فارس: به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات امروز به عنوان نخستین روز کاری بازارهای جهانی پس از نشست اوپک و عدم موفقیت این گروه در توافق برای تعیین سقف تولید کاهش یافت.
 
فزونی عرضه در بازار سبب شده است تا قیمت نفت بیش از 60 درصد از ژوئن 2014 تاکنون افت قیمت داشته باشد.
 
اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، روز جمعه نتوانستند بر سر سقف تولید خود توافق کنند و برای نخستین بار در دهه‌های گذشته هیچ سقف تولیدی اعلام نکردند. سقف پیشین برابر با 30 میلیون بشکه در روز بود.
 
بانک بارکلیز اعلام کرد: «بیانیه قبلی حداقل اعلام کرد که سقف تولید تغییر نمی کند اما این یکی این مورد را هم ندارد.»
 
به گفته تحلیلگران، با توجه به اعلام هیچ‌گونه محدودیت تولید، این گروه به دیگر تولیدکنندگان نظیر روسیه یا حفاران نفت شیل در آمریکای شمالی پیامی فرستاد مبنی بر اینکه این گروه نفت با قیمت پایین را قبول می‌کند تا از سهمش در بازار دفاع کند.
 
بانک اُسی‌بی‌سی اعلام کرد: «اوپک با رقابش اتمام حجت کرد: کاهش تولید نفت باید از سوی آنها باشد.»
 
بانک مورگان استنلی معتقد است «استراتژی اوپک به آرامی در حال جواب دادن است.»
 
هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 24 سنت کاهش 42.76 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با 35 سنت کاهش 39.62 دلار به ازای هر بشکه معامله شد. به این ترتیب، هر دو نوع نفت در نزدیکی کمترین قمیت 2015 در نوسان هستند و فاصله چندانی با قیمت نفت در زمان اوج بحران مالی جهانی در سال 2008 ندارند.
 
به گفته تحلیلگران، اوپک احتمالا حدود 31.5 میلیون بشکه نفت در روز تولید خواهد کرد و این استراتژی این سازمان در کنار آمدن با حجم جدید نفت ایران به بازار به محض برداشته شدن تحریم‌ها خواهد بود و در نشست بعدی این سازمان در ژوئن 2016 مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 
به علت تدوام فزونی عرضه، تحلیلگران معتقدند که قیمت‌ها کاهش بیشتری خواهد داشت.
 
بانک ای‌ان‌زد نیز اعلام کرد: «حذف سقف اوپک بازار در وضعیت آسیب‌پذیرتری قرار خواهد داد. با توجه به برگشت توجه بازار به تولید نفت آمریکا، قیمت‌ها احتمالا این هفته کاهش می‌یابد.»
 
«با توجه به افزایش صادرات نفت ایران در سال آینده، این امر احتمال ضعف بیشتر در بازارهای نفتی را شدت می‌دهد.»




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: