جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 25 خرداد 1393     
اعترافات ژنرال سه ستاره درباره عراق

فارس: دریابان «جولیان تامپسون» با انتقاد شدید از «تونی بلر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس، گفت تبعات خرابکاری که در عراق صورت گرفت، تا 50 سال ادامه خواهد داشت.

به گزارش روزنامه «دیلی‌میل»، یک نظامی برجسته انگلیسی می‌گوید تهاجم به عراق «افتضاحی بود که باید تا 50 سال با آن زندگی کنیم.»

دریابان «جولیان تامپسون» از سرشناس‌ترین فرماندهان نظامی انگلیس که در جریان نبرد سال 1982 جزایر «مالویناس» (فالکلند) فرماندهی سه تیپ تکاوری این کشور را بر عهده داشت، این اظهارات را در واکنش به اقدامات اخیر گروه تروریستی «داعش» بیان کرده است.

وی با بیان اینکه مسئولیت این «خرابکاری تمام عیار» با سیاستمداران انگلیسی است، از آینده عراق ابراز نگرانی کرد.

این ژنرال 79 ساله انگلیسی در این مورد می‌گوید: «عراق یک اشتباه راهبردی در مقیاسی بسیار بزرگ بود. من از همان ابتدا در سال 2003 با رفتنمان به آنجا مخالف بودم. البته آن موقع این موضوع را مطرح نکردم، اما آن کار غلط بود. اثرات کاری که ما کردیم، تا مدت‌های طولانی احساس خواهد شد.»

وی افزود: «این کار درستی نبود که کردیم. این یک افتضاح نظامی نبود، بلکه یک افتضاح سیاسی بود. این افتضاحی است که تا 50 سال آینده باید با آن زندگی کنیم.»

تامپسون با بیان اینکه وضع مردم عراق پیش از حمله آمریکا و انگلیس بهتر از بعد حمله بود، گفته است: «وضع مردم الان بسیار بدتر از آنچیزی است که آن زمان بود. برایم مهم نیست که «تونی بلر» چه می‌گوید، وضع این مردم بهتر نشده. بلر برای اینکه ما را به جایی برده که نباید واردش می‌شدیم، گناهکار است.»

در روزهای اخیر تشدید خشونت‌ها در عراق موجب شده تا انتقادات علیه بلر بار دیگر اوج بگیرد. وی در سال 2003 زمانی که نخست‌وزیر انگلیس بود، همراه با «جورج بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، با طرح حمله به عراق موافقت کرد.

با این حال، بلر به انتقادات واکنش نشان داده و مطابق معمول اظهارات مطرح‌شده علیه خود را رد کرده است. وی بروز درگیری در عراق را ناشی از ناتوانی و خودداری غرب از مداخله نظامی در سوریه دانسته است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: